بیست و هفت اسفندماه سال ۹۸ در روزهای آغازین شیوع بیماری کرونا خبری در رسانه‌ها مبنی بر یافته جدید دارویی در بیمارستان بقیه‌الله منتشر شد. خبری که تاکید داشت ترکیب سه داروی پردنیزولون، آزیترومایسین و ناپروکسن ثاثیر مثبتی بر روند بهبود التهاب ریه بیماران مبتلا به کووید ۱۹ دارد.
به گزارش جارچی اخبار به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، با گذشت سه ماه از انتشار این خبر، رییس کمیته علمی مبارزه با بیماری کرونا اعلام کرد ایران از آغازین روزهای شیوع بیماری کرونا، کار بر روی درمان ضایعه التهابی ریه را شروع و پیش از همه کشورها به این حوزه درمانی ورود کرد.
بر اساس این تحقیق که در دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله انجام شد، ترکیب سه داروی پردنیزولون، آزیترومایسین و ناپروکسن می‌تواند باعث بهبود سریع‌تر التهاب ریه، ترخیص زودتر بیماران و افزایش اکسیژن خون شود. این تحقیق در همان روزها آغاز و تایید شد. مقاله آن هم در حال حاضر به چاپ رسیده است.
به گفته دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، پس از تحقیق فاز اول، فاز دوم این تحقیقات بر اساس مطالعه چند مرکزی آغاز شد. در این تحقیق بررسی شد که آیا نیاز است این ترکیب دارویی به همراه دیگر داروها برای بیماران مبتلا به کووید ۱۹ تجویز شود یا خیر؟ این تحقیق بر روی یکصد بیمار بستری انجام شد.
نتیجه این تحقیق در شهرهای قم، قزوین و تهران آزمایش شده است. بر اساس نتایج به دست آمده مشخص شد این ترکیب به تنهایی می‌تواند در فاز التهابی ریه باعث بهبودی بیماران شود بدون اینکه به داروی ضد ویروس توام نیاز داشته باشد. موضوعی که پیش از این در پروتکل درمانی آمریکا و اروپا رد شده بود.
قانعی در این‌باره می‌گوید: پیش از این پروتکل آمریکا و اروپا استفاده از کورتون برای درمان التهابات ریه بیماران مبتلا به کووید ۱۹ را رد کرده بودند، اما چند روز پیش سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد که بر اساس تحقیقات کشور انگلیس، استفاده از کورتون در درمان التهابات ریه موثر است. موضوعی که ما از اسفندماه بر آن تاکید داشتیم.