اگر کمی به گذشته برگردیم و از مردم سردشت یا شهر سرفه‌های مقدس یادی کنیم؛ هفتم تیر ۱۳۶۶ بود که رژیم بعثی عراق با استفاده از بمب‌های شیمیایی چهار نقطه پرازدحام سردشت را بمباران کرد که در این حمله ناجوانمردانه ۱۱۹ نفر از ساکنان غیرنظامی شهر شهید و هزاران نفر در معرض گازهای سمی قرار گرفتند و دچار مصدومیت شیمیایی شدند.

هفتم تیر ۱۳۶۶ رژیم بعثی عراق با استفاده از بمب‌های شیمیایی چهار نقطه سردشت را بمباران کرد که در این حمله ناجوانمردانه ۱۱۹ نفر از ساکنان غیرنظامی شهر شهید و هزاران نفر در معرض گازهای سمی قرار گرفتند

بمباران شیمیایی شهر مرزی سردشت فجیع‌ترین تهاجم شیمیایی بود که آثار و مشکلات بسیاری به وجود آورد و این شهر اولین شهر قربانی جنگ‌افزارهای شیمیایی در جهان پس از بمباران هسته‌ای هیروشیما نامیده‌ شد.

فراموش نکنیم که جانبازان شیمیایی سردشت همان مردم کوچه و بازار بودند که مورد تهاجم شیمیایی قرار گرفتند و تا آن زمان بسیاری از آنان شاید اسم سلاح‌های شیمیایی را هم نشنیده بودند و در طول ۳۲ سال گذشته برای زنده‌ماندن و ادامه حیات خود، نفس‌هایی با طعم خردل و چاشنی سرفه‌های ممتد را تجربه کرده‌اند.

طبق اعلام دبیر انجمن مصدومان شیمیایی سردشت هنوز هم بسیاری از اهالی این شهر از عوارض جسمی، روحی و روانی این حمله شیمیایی رنج می‌برند اما مصدومیت شیمیایی شمار زیادی از قربانیان این حادثه در کمیسیون‌های پزشکی محرز نشده و به همین خاطر جزو جانبازان شیمیایی این شهرستان به شمار نمی‌آیند.

به گفته عبدالرحیم کریمی جمع قابل توجهی از جانبازان شیمیایی سردشت، زنان و کودکان بودند و بسیاری از آنان علاوه بر رنج و ناراحتی شیمیایی، هنوز هم رنج محرز نشدن جانباز شیمیایی را نیز تحمل می‌کنند.
به گزارش جارچی اخبار به نقل از ایرنا, علاوه بر مسوولان شهرستانی، اعضای ستاد استانی مدیریت و مقابله با بیماری کرونای آذربایجان‌غربی نیز به اهمیت کنترل این ویروس در شهر سرفه‌های مقدس واقف هستند و چندین بار در مورد آن وارد عمل شده‌اند؛ تا جایی که با تصمیم این ستاد و پس از رایزنی به مسوولان کشوری، اقدامات پیشگیرانه در این شهر کلید خورده است.

راه‌اندازی بیمارستان صحرایی در سایه پیگیری‌ رییس ستاد استانی

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان‌غربی که در راس یک هیاتی طی روزهای اخیر در سردشت حضور یافت، می‌گوید: بیمارستان صحرایی با هدف حفظ آمادگی جهت درمان احتمالی بیماران مبتلا به کرونا با همراهی هلال‌احمر در سردشت راه‌اندازی شد.

به گفته دکتر جواد آقازاده بیمارستان امام خمینی (ره) سردشت تنها دارای ۱۰۰ تخت فعال است و بیمارستان صحرایی در محوطه این مرکز درمانی و در ۲ طبقه مخصوص مردان و زنان راه‌اندازی شد.

وی نیز به جانبازان شیمیایی این شهرستان توجه دارد و می‌گوید: یکی از مواردی که ضرورت راه‌اندازی بیمارستان صحرایی را در سردشت بیشتر کرده، وجود بیش از ۴۰۰ نفر جانباز شیمیایی بالای ۵۰ درصد است که باید به صورت مستمر از اکسیژن استفاده کنند.

وی همچنین به برگزاری یک جلسه با حضور مسوولان این شهرستان نیز اشاره و بیان کرد: قرار است شبکه بهداشت و درمان سردشت از طریق سامانه سیب، وضعیت جانبازان شیمیایی این شهر را به صورت جدی پیگیری و کنترل کند و در صورت لزوم و مشاهده موارد مشکوک به ویروس کرونا، وارد عمل شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان‌غربی با اشاره به اهدای ۴۰۰ بسته اقلام پیشگیرانه از سوی جمعیت هلال احمر به این شهرستان اظهار داشت: این بسته‌ها در سایه پیگیری‌های استاندار آذربایجان‌غربی تدارک دیده شد و توسط بنیاد شهید و امور ایثارگران سردشت در بین جانبازان شیمیایی این شهر توزیع گردید تا آنان در این ایام در خانه بمانند.

وی اضافه کرد: یکی دیگر از مشکلات پیش‌روی سردشت در ارتباط با بیماری کرونا، شیوه ویروس در شهر ربط است که در ارتباط مستقیمی با شهرهای بانه و سقز در استان کردستان قرار دارد و احتمال گسترش ویروس کرونا را در سردشت بیشتر می‌کند.

وی تاکید کرد: لازم است که در مبادی ورودی این شهر ورود و خروج مسافران کنترل و خودروهایی که قصد ورود به سردشت را دارد، ضدعفونی شود؛ در مسیر شهر نلاس و در خروجی ربط مردم به صورت خودجوش با راه‌اندازی ایستگاهی از مسافران و خودروهای در حال تردد در خصوص وضعیت سلامت مسافران پرس‌وجو می‌کنند.

ترخیص جانباز شیمیایی مبتلا به کرونا

رییس شبکه بهداشت و درمان سردشت گفت: جانباز شیمیایی مبتلا به بیماری کرونا پس از بهبودی کامل از بیمارستان امام خمینی (ره) این شهرستان ترخیص شد.

روژان قادری اظهار داشت: این جانباز شیمیایی مبتلا به کرونا بانویی ۶۲ ساله بود که پس از گذراندن دوره درمانی خود از بیمارستان ترخیص شد.

اتخاذ تدابیر ویژه برای محافظت از جانبازان شیمیایی

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان‌غربی می‌گوید: تدابیر ویژه برای محافظت از جانبازان شیمیایی سردشت در مقابل ویروس کرونا اندیشیده‌شده که با همراهی نهادهای مختلف اجرا می‌شود.

علی مصطفوی افزود: در شهرستان سردشت ۲ هزار نفر مصدوم شیمیایی داریم که از این تعداد یک‌هزار و ۵۱۸ نفر دارای پرونده شیمیایی و ۴۰۰ نفر نیز دارای شرایط ویژه هستند.

سردشت نخستین شهر شیمیایی کشور به شمار می‌رود و جامعه بین‌الملل نیز توجه ویژه‌ای به آن دارد که با توجه به این اهمیت، برنامه‌ریزی‌های ویژه در این خصوص مدنظر است

وی اضافه کرد: سردشت نخستین شهر شیمیایی کشور به شمار می‌رود و جامعه بین‌الملل نیز توجه ویژه‌ای به آن دارد که با توجه به این اهمیت، برنامه‌ریزی‌های ویژه در این خصوص مدنظر است.

مصطفوی از توجه ویژه به فرهنگ‌سازی در این منطقه در راستای جلب مشارکت شهروندان برای انجام اقدامات پیشگیرانه خبر داد و افزود: در این راستا با تدبیر بنیاد شهید و امور ایثارگران، پیامک‌های آموزشی به این افراد ارسال می‌شود.

توزیع ۸۳۷ بسته بهداشتی در بین جانبازان شیمیایی

رییس اداره بنیاد شهید و امور ایثارگران سردشت با اشاره به اینکه جانبازان شیمیایی از گروه‌های پرخطر در معرض خطر ابتلا به ‎کرونا هستند، گفت: تمهیدات ویژه جهت محافظت از جانبازان این شهرستان اندیشیده شده‌ و تاکنون ۸۳۷ بسته بهداشتی در سه نوبت در بین جانبازان شیمیایی این شهرستان توزیع شده است.

صلاح‌الدین امیری افزود: این بسته‌های بهداشتی شامل ۲ هزار جفت دستکش و ماسک برای جانبازان شیمیایی سردشت و محلول‌های ضدعفونی کننده بوده که در بین جانبازان شیمیایی و والدین شهدا توزیع شده است.

وی اضافه کرد: برگزاری کلاس‌های آموزشی و نحوه خودمراقبتی در مقابل بیماری کرونا، ارایه مشاور روزانه به جانبازان از طریق تماس تلفنی و ضدعفونی کردن مکان و محل تردد آنان از جمله دیگر اقدامات برای صیانت از جانبازان در مقابل کروناست.

وی با بیان اینکه پیامک های بهداشتی روزانه برای جانبازان شیمیایی هم ارسال خواهد شد، اظهار داشت: جانبازان شیمیایی و نخاعی و دارای بیماری‌های تنفسی ریوی و کبدی برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا حتی‌المقدور از منزل خارج نشوند و از حضور در اماکن شلوغ و تجمع غیرضروری به‌طور جدی باید پرهیز کنند.

جانبازان شیمیایی با توجه به مشکلات تنفسی و ریوی با کوچک‌ترین بیماری مرتبط با دستگاه تنفسی، دچار مشکلات حادی می‌شوند؛ از این رو مراقبت بیشتر از این قشر باید در اولویت شبکه بهداشت و درمان قرار گیرد

«امیری» گفت: جانبازان شیمیایی با توجه به مشکلات تنفسی و ریوی با کوچک‌ترین بیماری مرتبط با دستگاه تنفسی، دچار مشکلات حادی می‌شوند و از این‌رو توجه و مراقبت بیشتر از این قشر باید در اولویت شبکه بهداشت و درمان قرار گیرد.

واقعیت امر این است که جانبازان شیمیایی سردشت در این روزهای سخت که کشورمان درگیر مبارزه با گسترش ویروس کروناست، فراموش نشده‌اند؛ مراقبت از آنان یکی از دغدغه‌هایی است که مسوولان آن را به طور مرتب در ستاد استانی مدیریت و مقابله با کرونای آذربایجان‌غربی پشتیبانی می‌کنند و مسوولان شهرستان نیز در خط مقدم این مراقبت هستند.