آنچه در خصوص انتخابات گذشته محسوس بود مملو شدن فضا و سیمای شهرها از بنرها و پوسترهای تبلیغاتی بود بطوریکه تا مدت‌ها آثار مخرب این اقدام بر تن شهر خودنمایی می کرد اما در این دوره از انتخابات از سیمای شهرهای استان کردستان پیداست که فضای تبلیغات چندان چنگی به دل نمی‌زند و گرمی دوره‌های گذشته در فضای مجازی خودش را نمایان کرده است.

هر چند کشیدن تبلیغات به فضای مجازی نتوانسته از افتتاح ستادها و دفاتر تبلیغاتی نامزدها در خیابان‌ها، میدان‌ها و معابر اصلی و پرتردد شهر جلوگیری کند اما از کمرنگ شدن نصب بنر، پوستر، برشور و عکس‌های تبلیغای در مکان‌های مختلف می‌شود به این نتیجه رسید که فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی گوی سبقت را در حوزه تبلیغات انتخاباتی از فضای واقعی ربوده‌اند.

برکسی پوشیده نیست که روش‌های تبلیغات سنتی گذشته کاهش یافته و فضای مجازی به کانون اصلی تبلیغات کاندیداها تبدیل شده‌ بطوریکه رقابت تبلیغاتی نامزدها در شبکه‌های اجتماعی با ایجاد گروه‌ها و کانال‌های حامی چند برابر محیط شهری و واقعی شده است.

به طور حتم این مساله نیز مانند هر جریان دیگری دارای مزایا و معایبی است که با پایان تبلیغات انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی مناسبترین وقت برای یادآوری مزایا و معایب این پدیده نوظهور در کشور است تا بلکه این مسئله بعد انتخابات بدست فراموشی سپرده نشود و مورد ارزیابی کارشناسی قرار گیرد.

گستردگی تولید و انتشار اخبار و اطلاعات در فضای مجازی نظارت ۱۰۰ درصدی بر آن را غیر ممکن کرده و این مساله در عرصه انتخابات علاوه بر ایجاد فضای تخریبی بین داوطلبان یا هوادارن آنها موجب به وجود آمدن فضایی برای سیاه‌نمایی مشکلات جامعه نیز شده که این موارد را می توان از جمله معایب تبلیغات در این فضا عنوان کرد که می تواند دلسردی در جامعه و زیر سوال رفتن تلاش‌های دولت و نظام را به همراه داشته باشد.

در کنار این معایب تبلیغات در این فضا مزایایی همچون کاهش هزینه‌های تبلیغات به نسبت فضای حقیقی، جلوگیری از ایجاد زباله و کاهش مصرف کاغذ در راستای صیانت از محیط زیست را دارد که باید با بررسی‌های کارشناسانه و ایجاد فرهنگ استفاده درست از این فضا بتوان بر این مزایا افزود و از زیان‌های آن کاست.

چرا شهر رنگ و بوی انتخابات گذشته را ندارد؟

برخی دیگر از مزایا و معایب تبلیغات در این فضا را از زبان شهروندان سنندجی باید شنید که در این رابطه مردی ۶۰ ساله با طرح این سوال که چرا شهر رنگ و بوی انتخابات گذشته را ندارد؟ گفت: در دوره‌های قبلی حین تبلیغات انتخابات فضای شهر شور و شوق دیگری داشت و در و دیوار شهر خبر از وقوع اتفاقی مهم می‌دادند.

وی اضافه کرد: این فضا فرصتی فراهم می کرد تا به راحتی با برنامه‌های کاندیدای مورد نظرم آشنا شویم تا این آشنایی را یکی از ملاک‌های انتخاب فرد قرار داده و به نوبه خود سهمم را در تصمیم گیری و تصمیم سازی کشور ایفا کنم.

این پیرمرد که به گفته خودش سوادش در حد ابتدایی قدیم است شهر را خالی از رنگ و بوی انتخاباتی توصیف کرد و اظهار داشت: چند روز است در میادین اصلی شهر بدنبال آشنایی به کاندیداها هستم اما جز عکس تعداد معدودی هیچ پوستر و برشوری در خصوص برنامه آنها پیدا نکرده است.

اما جوانی که خود را دانشجو معرفی کرد در این رابطه گفت: فضای مجازی به من کمک کرد تا به ضعف و نقطه قوت کاندیداها پی ببرم بطوریکه ارایه برنامه ها و اهدافشان در این فضا طوری بود که هیچ وقت در فضای واقعی به این مسایل با این ریز بینی نمی‌شد، پرداخت.
به گزارش جارچی اخبار به نقل از ایرنا, وی مدیریت زمان توسط مخاطب را از مهمترین مزایای تبلیغات نامزدها در فضای مجازی اعلام کرد و افزود: قبلا به صورت کوتاه توسط بروشور و پوستر در مورد اهداف نامزدها حرف زده می شد اما امروز به کمک فضای مجازی و شبکه های اجتماعی به صورت مستقیم می توان با نامزدها و هواداران آنان ارتباط گیری کرد.

وی افزود: این درحالی است که پیشتر فقط در سخنرانی‌ها مهیا بود اما امروز فضای مجازی کمک حال هواداران برای آگاهی بخشی در راستای انتخاب اصلح در کنار سخنرانی ها شده است.

داوطلبان فضای مجازی را بر فضای حقیقی ترجیح دادند

دبیر هیات بازرسی انتخابات استان کردستان نیز با بیان اینکه بسیاری از داوطلبان استان در تبلیغات خود فضای مجازی را نسبت به فضای حقیقی ترجیح داده‌اند افزود: این فضا تاثیر بسزایی در کاهش تبلیغات محیطی داشته که علاوه بر پاکیزگی شهرها از عکس و پوسترهای انتخاباتی به نسبت دوره های قبل گامی نیز در حفاظت محیط زیست برداشته شده است.

مسعود روحانی گفت: مزایا و معایب استفاده از فضای مجازی در تبلیغات انتخاباتی باید از سوی کارشناسان مربوطه آن بررسی و با اطلاع رسانی آن بین مردم و دست‌اندرکاران تبلغات و عوامل برگزاری انتخابات از بروز مشکلات در این حوزه در آینده جلوگیری شود.

وی با بیان اینکه پلیس فتا نخستین مرجع ارایه گزارش‌های تخلف تبلیغاتی انتخابات است، اضافه کرد: از زمان آغاز تبلیغات تا کنون داوطلبان نمایندگی مجلس شورای در حوزه های مختلف این استان با کمترین تخلفات انجام شده است و تا کنون تخلف تاثیر گذاری تبلیغاتی به این هیات گزارش نشده است.

روحانی احترام به قانون را شرط اول برای نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی دانست و یادآور شد: با وجود اینکه تخلفاتی تبلیغاتی تا کنون گزارش نشده است اما انتقاداتی از سوی شهروندان در رابطه با تبلیغات ستادهای انتخاباتی نامزدها وجود دارد که به مسوولان ستادهای انتخاباتی تذکر لازم داده‌ شد.

پلیس فتا فضای مجازی را تا بعد از انتخابات نیز رصد می‌کنند

رییس پلیس فتا استان کردستان نیز در این ارتباط با اشاره به اینکه تامین امنیت فضای مجازی از وظایف این پلیس در کشور است، گفت: طبق ماده ۲۱ قانون جرایم یارانه‌ای این پلیس وظیفه دارد با جرایمی که در فضای مجازی علیه عفت و اخلاق عمومی، مقدسات اسلامی، امنیت و آسایش عمومی، مقامات و نهادهای دولتی و عمومی به وقوع می‌پیوندند مقابله کند.

سرهنگ مهدی دانش پور افزود: در انتخابات پیش رو نیز ماموران این پلیس موظف هستند طبق وظایف محوله اخبار و فرآورده‌های فضای مجازی مربوط به نامزدها و انتخابات را رصد و مستند سازی کنند و در صورتی که خلاف قوانین مربوط به نظام جمهوری اسلامی و انتخابات مجلس شورای اسلامی باشد با متخلفان برخورد کنند.

وی با اشاره به اینکه پلیس فتا فعالیت رصد جرایم انتخاباتی در فضای مجازی را پیش از آغاز تبلیغات انتخابات شروع کرده است اضافه کرد: تخریب کاندیداها و رقبای انتخاباتی، خرید و فروش رای، پخش شایعات در فضای مجازی و انتساب دادن موارد خلاف واقع برای کاندیداها، تحریک مردم برای عدم شرکت در انتخابات از جمله تخلفات در فضای انتخاباتی است.

رییس پلیس فتا استان کردستان یادآور شد: فضای مجازی یکی از بسترهای مهم برای تبلیغات انتخاباتی بوده و در این فضا پلیس فتا برابر دوره‌های گذشته پایش مستمر و رصد ۲۴ ساعته را در دستور کار خود قرار داده است.

دانش پور تاکید کرد: اما تا کنون تخلفی که حق عمومی را تضییع کند از سوی داوطلبان و هواداران آنان محرز نشده و شکایتی نیز از سوی شخص حقیقی علیه شخص یا اشخاصی دیگر نیز به جرایمی که جنبه خصوصی وجود داشته باشد به این پلیس ارجاع نشده است.

وی افزود: با وجود اینکه تبلیغات انتخاباتی ساعت هشت صبح روز پنجشنبه اول اسفند به پایان می رسد اما ماموران پلیس فتا همچنان فعالیت‌ها و رصدهای اینترنتی خود را تا پایان روند انتخابات که شامل روز رای گیری، شمارش آرا و اعتراض داوطلبان به نتایج ادامه خواهد داشت.

وی اظهار داشت: در این مدت برابر ابلاغیه ها و مصوبات مصادیق تخلفات انتخاباتی مشخص شده و با رصد آن، گزارش تخلفات به ستاد انتخاباتی اعلام می شود و در مواردی که کاندیداها شکایتی را از طریق مرجع قضایی اعلام کنند، به پلیس فتا ارجاع می‌شود و برابر روال گذشته رسیدگی می شود.

با توجه به پیشرفت‌های فعلی دنیای امروز نمی توان نقش تاثیرگذار اینترنت و فضای مجازی را در تمام عرصه‌ها نادیده گرفت از این رو این عرصه نیز برای اینکه در خدمت رفاه انسان باشد باید قبل از استفاده از آن نحوه مدیریت صحیح و فرهنگ استفاده از آن را در جامعه نهادینه کرد کاری که شاید از آن عقب مانده ایم و برای جبران آن نیاز به تدوین برنامه های مختلف و ارتقای فرهنگ استفاده از آن را داریم.

استان کردستان بر اساس آخرین سرشماری نفوس مسکن سال ۱۳۹۵ دارای یک میلیون و ۶۰۳ هزار و ۱۱ نفر جمعیت است که بر اساس اعلام مرکز آمار ایران در ۱۰ شهرستان، ۳۲ شهر، ۳۱ بخش، ۸۶ دهستان، حدود یک هزار و ۷۰۰ روستا ساکن هستند که ترکیب جمعیتی آن شامل ۲۹ درصد ساکنان روستایی و ۷۱ درصد ساکنان شهری است.

طبق اعلام ستاد انتخابات استان کردستان در این استان کمتر از یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر واجد شرایط رای دادن هستند که از این تعداد ۵۸ هزار و ۲۴۰ نفر رای اولی هستند، دست‌اندرکاران انتخابات برای جمع آوری آرای مردم این استان یک هزار و ۲۴۵ شعبه پیش بینی کرده‌اند.

استان کردستان دارای پنج حوزه انتخابیه و ۶ نماینده در مجلس شورای اسلامی است، (حوزه انتخابیه سنندج شامل شهرستان‌های سنندج، کامیاران و دیواندره ۲ نماینده، حوزه انتخابیه بیجار یک نماینده، حوزه انتخابیه قروه شامل شهرستان‌های قروه و دهگلان یک نماینده، حوزه انتخابیه سقز شامل شهرستان‌های سقز و بانه یک نماینده و حوزه انتخابیه مریوان شامل شهرستان‌های مرویان و سروآباد یک نماینده) است.

جمعه دوم اسفند ماه مردم استان کردستان همزمان با سراسر کشور با حضور در پای صندوق‌های رای نماینده خود برای یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی را انتخاب خواهند کرد.