اکنون با گذشت ۳ هفته از شیوع ویروس کرونا در سطح کشور، دسترسی به امکانات بهداشتی اولیه و انجام راه‌های پیشگیری و مقابله با این ویروس بین اقشار مختلف، متفاوت است.

در این بین برخی به دنبال دسترسی بیشتر به امکانات و اقلام بهداشتی هستند و عده‌ای نیز کمتر برای دستیابی به امکانات بهداشت فردی تلاش می‌کنند

اما با شیوع و گسترش ویروس کرونا، تعدادی از مردم در خانه نمی‌مانند و به دنبال همان کارهای روزمره خود هستند تا در شب عید بتوانند درآمدی را کسب کنند.

در این بین نیز برخی از بازاریان و کارگران فصلی، تعطیلی بازار و کسب و کار در شب عید، توقف و کاهش فعالیت اقتصادی را به ضرر خود می‌دانند که حمایت مالی و همه جانبه از این گروه‌های می‌تواند آنها را برای در خانه ماندن در برابر شیوع ویروس کرونا اقناع کند.

سخت‌تر شدن تامین معیشت در روزهای بحران ویروس کرونا

یک راننده تاکسی مسیر بروجن به شهرکرد با اشاره به شیوع ویروس کرونا گفت: برای اقشار ضعیف و کم درآمد جامعه، تامین مایحتاج و نان شب بسیار مهم و اساسی است.

حمید افزود: پدر خانواده‌هایی که در دهک‌های کم درآمد قرار دارند، فارغ از شیوع این ویروس و انجام اقدامات پیشگیری و خودمراقبتی، به دنبال تامین مایحتاج خانواده خود هستند.

وی اظهار داشت: رانندگان به عنوان یک قشر متوسط جامعه با گسترش ویروس کرونا با مشکلات اقتصادی زیادی مواجه می‌شوند، که باید در این زمینه برای آنها فکر و چاره شود.

این راننده تاکسی افزود: قبل از شیوع این ویروس روزانه بین ۱۸۰ تا ۲۰۰ هزار تومان درآمد داشتم که با توجه به فرسودگی خودرو و هزینه بنزین و گاز ،روزانه ۶۰ تا ۸۰ هزارتومان برای تامین مایحتاج خانه باقی می‌ماند.

به گفته وی، با شیوع ویروس کرونا و کاهش رفت و آمد مردم در سطح شهر و یا جابجا شدن از شهری به شهر دیگر، اکنون این میزان درآمد کاهش پیدا کرده است.

وی، با اشاره به اینکه تعدادی از رانندگان تاکسی مالک تاکسی نیستند و به عنوان راننده برای دیگران کار می‌کنند و یا خودرویشان را اقساطی خریداری کردند، افزود: دولت باید از قشر ضعیف جامعه حمایت کند.

وی در خصوص کمرنگ بودن استفاده از وسایل و امکانات بهداشتی برای رانندگان تاکسی گفت: مردم با مشکل کمبود ماسک، الکل و مواد ضدعفونی کننده روبه رو هستند، ولی کمبود این موارد برای رانندگان تاکسی به دلیل بسته و محدود بودن فضای تاکسی نیازمند یک راهکار بهداشتی است.
حمید اظهار داشت: با شیوع ویروس کرونا، برای جلوگیری از ابتلا به بیماری ،ساعت کاری خود را از ۱۰ ساعت در شبانه روز به ۳ ساعت کاهش داده‌ام.
این راننده ۵۵ ساله گفت: برخی از مسافران موارد بهداشتی و همراه داشتن ماسک و دستکش را رعایت می‌کنند، ولی چون فضای داخل تاکسی بسته و محدود است در صورت عطسه و سرفه، ماسک عامل بازدارنده انتقال ویروس نیست.

کارگران حتی در شرایط بحرانی به دنبال کسب روزی هستند

یک کارگر ساختمان نیز از کاهش فعالیت‌های ساختمانی با شروع گسترش این ویروس خبر داد و گفت: قبل از شیوع این ویروس ۲ تا ۴ روز در هفته در فعالیت‌های ساختمانی مشغول به کار بودم، اما با گسترش این ویروس و تعطیلی کارگاه‌های ساختمانی ،دو هفته است که جایی مشغول به کار نشدم.

آرش جوان ۳۲ ساله که دارای ۲ فرزند است، می‌گوید: تامین نان شب برای فرزندانم و همچنین اجاره خانه، از تامین مایحتاج بهداشتی برای من اهمیت‌دار تر است که در این زمینه انتظار است دولت نگاه ویژه‌ای به کارگران داشته باشد.

وی گفت: خطر شیوع این ویروس برای افراد با درآمد پایین بیشتر است، چون افرادی مانند من باید برای تامین مایحتاج ضروری خود در شرایط بحرانی نیز بیرون از خانه باشند.

این کارگر ساختمانی، با اشاره به هشدارهای خودمراقبتی و در خانه ماندن از سوی رسانه‌ها و مصرف خاص مواد غذایی افزود: برای یک کارگر فصلی مصرف مواد غذایی مختلف امکان‌پذیر نیست.

آرش اظهار داشت: با دستمزد یک روز کار کردن یک کارگر، فقط می‌توان مایحتاج ضروری تهیه کرد و تهیه مابقی مایحتاج زندگی نیاز به کارکردن بیشتر دارد، که در این اوضاع کرونایی و تعطیل شدن کارها و فعالیت‌های مختلف در این ۳ هفته تنها ۲ روز مشغول کار شدم و مابقی روزها رابیکار بودم.

ناآشنا بودن برخی از افراد در خصوص خطر شیوع ویروس کرونا

یک بانوی شهرکردی، نیز از ناآشنا بودن برخی از افراد نسبت به خطر شیوع این ویروس خبر داد و گفت:برخی افراد که کمتر با رسانه و فضای مجازی در ارتباطات هستند، هنوز با خطرات این ویروس ناآشنا هستند و فارغ از این ویروس به کار روزمره خود مشغول هستند.

هدا بانوی ۳۴ ساله چهارمحال و بختیاری گفت: این گروه‌ها با تعطیل شدن مدارس، بدون توجه به رعایت اصول بهدشتی و سلامت فرزندان و همچنین خودشان، بدون هیچ امکانات بهداشتی از جمله ماسک و دستکش، بچه‌ها را در کوچه و بازار به حال خود رها می‌کنند.

تامین امنیت و سلامت حق همه آحاد جامعه است

یک کارشناس ارشد جامعه‌شناسی گفت: تمامی اقشار و گروه‌های مختلف انسانی در جامعه نیازمند داشتن رفاه کامل جسمی،روانی و اجتماعی هستند.
نرگس کریمی در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: در صورت فراهم شدن سلامت جسم و روح انسان‌ها در هر جامعه، زمینه توسعه پایدار در جامعه مهیا می‌شود.

این کارشناس ادامه داد: بنابر نظر کارشناسان حوزه سلامت و جامعه شناسی، قرار گرفتن در گروه‌بندی اجتماعی برای افراد در بروز بیماری و نوع مراقبت در برابر بیماری ارتباط مستقیم دارد.

این کارشناس جامعه شناسی ادامه داد:برخی از مردم جزء دهک‌های کم درآمد هستند که قادر به تامین مواد ضدعفونی کننده و شوینده برای مراقبت در برابر ویروس کرونا نیستند که تامین مواد بهداشتی و سلامتی برای این گروه و کمک به ارتقاء سطح بهداشتی و سلامت آنان بر عهده دولت است.

کریمی افزود:بیماری‌ها و ابتلا به آنها برای طبقه غنی و ضعیف تفاوتی ندارد،بلکه به دلایل دسترسی کمتر برخی از افراد به آموزش‌های عمومی و تامین مواد بهداشتی، مهیا کردن این موارد برای این قشر لازم است.

افراد دارای ضعف مالی بیشتر در معرض آسیب هستند

یک دکتر اپیدمیولوژی در شهرکرد نیز با اشاره به اینکه این ویروس همه گیر است و مخصوص قشر خاص نیست، افزود:بیماران قلبی، عروقی، بیماران روان، سرطانی‌ها، بیماران کلیوی، دیابتی بیشتر در معرض خطر هستند.

علی احمدی افزود: براساس تحقیقات انجام شده، گروه‌های دهک کم‌درآمد جامعه به عنوان قشری با آسیب‌پذیری بیشتری در برابر مخاطرات طبیعی از جمله زلزله، سیل، طوفان و در برابر بیماری‌های همه‌گیر هستند.

وی اظهار داشت: این گروه به دلیل ضعف تغذیه یا سوء‌تغذیه و پایین بودن توان تامین وسایل و اقلام بهداشتی، بیشتر در معرض خطر هستند.

احمدی افزود: این گروه از افراد جامعه به اندازه کافی ممکن است مواد غذایی لازم را استفاده نکنند، ویتامین‌های لازم و عناصر غذایی مورد نیاز را نیز نتوانند تامین کنند و در مقابل خطرات سلامتی آسیب‌پذیری بیشتری داشته دارند.

اختصاص ۴میلیارد ریال برای خرید اقلام بهداشتی جامعه هدف

مدیرکل کمیته امداد چهارمحال و بختیاری نیز با اشاره به شیوع ویروس کرونا گفت: مددجویان کمیته امداد استان با اولویت بیماران خاص و سالمندان کمک‌هزینه خرید بسته‌های بهداشتی دریافت کردند.

علی ملک‌پور افزود: ۴ میلیارد ریال اعتبار در قالب کمک هزینه بسته‌های بهداشتی در اختیار یکهزار و ۱۰۶ نفر از مددجویان کمیته امداد استان شامل بیماران خاص، بیماران صعب‌العلاج، سالمندان زمین‌گیر و مادران باردار و شیرده قرار گرفت.
به گزارش جارچی اخبار به نقل از ایرنا, وی گفت: این بسته‌های حمایتی برای تهیه لوازم بهداشتی از جمله ماسک، مواد ضدعفونی کننده، دستکش و ژل بهداشتی در اختیار خانواده مددجویان قرار گرفته است.

ملک‌پور، با اشاره به برگزاری دوره‌های آموزش پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا ویژه مددجویان ادامه داد: این دوره‌های آموزشی ویژه تمامی مددجویان با حضور کارشناسان حوزه بهداشت و درمان برگزار شد.

وی ضمن توصیه به خودداری از خروج غیرضروری از منزل خاطرنشان کرد: در این دوره‌های آموزشی ، نحوه صحیح شستن دست‌ها طبق اطلاعیه وزارت بهداشت، رعایت نکات بهداشتی و استفاده از مواد ضدعفونی کننده توسط کارشناسان آموزش داده شده است.

کمک هزینه لوازم بهداشتی به مراکز شبانه‌‍روزی پرداخت شد

مدیرکل بهزیستی چهارمحال وبختیاری نیز از توزیع ماسک و مواد ضدعفونی کننده بین مراکز شبانه روزی بهزیستی و همچنین توزیع ۳۰۰ هزار ریال به ازای هر مددجو در مراکز شبانه روزی برای خرید اقلام بهداشتی خبر داد.

معصومه محمدی ،از تصویب اختصاص اعتباری خاص برای مراقبان سلامت که در خانه از معلولان و سالمندان نگهداری می‌کنند، خبر داد و گفت : هنوز سرانه پرداختی به مراقبان سلامت مشخص نشده است.

وی ، از اجرای طرح آموزش پیشگیری از شیوع ویروس برای کودکان کار در استان خبر داد و گفت: بسته‌های بهداشتی برای این قشر نیز تهیه و در اختیار آنها قرار داده شد.

محمدی اظهار داشت: هم‌اکنون تمام مراکز روزانه، مهدهای کودک استان تعطیل است و پذیرش در کمپ‌های ترک اعتیاد و مراکز بهزیستی نیز ممنوع شده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی چهارمحال و بختیاری، تعداد مبتلایان به ویروس کرونا کووید ۱۹ در این استان تا روز دوشنبه بیست و ششم اسفندماه را ۵۲ نفر اعلام کرد.

مجید شیرانی تاکید کرد: در استان تاکنون ۲۹۳ نفر برای ابتلا به ویروس کرونا آزمایش شده‌اند.
وی افزود: از این تعداد نتیجه تست ۵۲ نفر مثبت بوده است و ۸ نفر نیز فوت کرده‌اند که بیشترین فوتی‌ها مربوط به کسانی بود که بیماری‌های زمینه‌ای داشتند و یا سن آنها بالا بود.
شیرانی یادآور شد: در چند روز اخیر ۲۷ بیمار مبتلا به ویروس کرونا با وضعیت جسمانی مطلوب و روبه بهبود، از مراکز درمانی چهارمحال و بختیاری مرخص شدند.
وی اظهار داشت: نتایج آزمایش‌های ویروس کرونا که در آزمایشگاه‌های استان مثبت اعلام شده است، باید به تایید آزمایشگاه پاستور تهران برسد و به همین خاطر پاسخ آزمایش‌ها با تاخیر چند روزه اعلام می‌شود

رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری، خلوت شدن بازار و کاهش ترددهای مردم در سطح شهر را عامل مهمی در کنترل شیوع ویروس کرونا در استان عنوان کرد و گفت: اگر این روند ادامه یابد و مردم در این خصوص همراهی کنند، بی‌شک وضعیت بهتری پیدا خواهیم کرد.

به گزارش ایرنا، ویروس کرونا که کووید ۱۹ نام دارد، نخستین بار در شهر ووهان چین شناسایی شد.

این ویروس اکنون به بسیاری از کشورهای جهان سرایت کرده است و سازمان بهداشت جهانی را بر آن داشت تا در مورد بهداشت جهانی؛ وضعیت فوق‌العاده اعلام کند.

شست‌وشوی دست‌ها با آب و صابون، رعایت بهداشت فردی، خودداری از دست دادن‌های مکرر نکاتی است که پزشکان متخصص برای پیشگیری از شیوع این ویروس توصیه می‌کنند.