معاون قضایی رییس کل دادگستری استان اصفهان گفت : استقرار دادگاههای تجدیدنظر استان اصفهان در شهرستان کاشان، حداقل ۱۰ درصد از حجم پرونده های ورودی به محاکم تجدیدنظر مرکز استان را کاهش داده است.

محمد رضا کبیری در گفتگو با خبرنگار جارچی اخبار در کاشان، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره معمار بزرگ دستگاه قضا شهید مظلوم آیت الله دکتر بهشتی و نیز شهدای حادثه هفتم تیر، اظهار داشت: استقرار ۴ شعبه از دادگاههای تجدیدنظر استان اصفهان در کاشان با پیگیری مجدانه جناب آقای دکتر حبیبی رییس کل محترم دادگستری استان اصفهان و نیز عنایت و مساعدت ویژه حضرت آیت اله رییسی ریاست محترم قوه قضائیه از ابتدای مهرماه سال ۹۸ صورت گرفته است و این مهم جهت رسیدگی به پرونده های مربوط به شهرهای شمال اصفهان (کاشان، آران و بیدگل، نطنز و بادرود) اختصاص یافته است.
معاون قضایی رییس کل دادگستری استان اصفهان افزود: این نوآوری توسط حضرت آیت الله رییسی ریاست محترم قوه قضاییه صورت گرفته و قرار هست متعاقب تصویب طرح اصلاح قانون آیین دادرسی کیفری در مجلس هرچه زودتر در شهرهای بزرگ کشور شعبی از دادگاههای تجدیدنظر تشکیل گردد.
در حال حاضر ۴ شعبه از دادگاههای تجدیدنظر استان اصفهان(۳۶، ۳۷، ۳۸ و ۳۹) در کاشان مستقر شده که به موضوعات خانواده، انقلاب، کیفری و حقوقی رسیدگی می نمایند.

وی گفت: شعبه چهارم دادگاه کیفری یک استان، نیز از تاریخ ۹۸/۰۹/۰۱ در این مجتمع مستقر و به پرونده های مرتبط رسیدگی می نماید ودر مجموع تعداد ۱۰ قاضی به پرونده های تجدیدنظر و کیفری یک رسیدگی می نمایند.
کبیری با بیان اینکه این دادگاهها توانسته است در جهت رفع اطاله دادرسی، کاهش هزینه های پستی، ماموریتها، سهولت ارباب رجوع در پیگیری امور مربوط به پرونده ها، رفع خطرات احتمالی در مسیر رفت و برگشت بین حوزه های چهارگانه تا مرکز استان و بالعکس، نقش مهمی ایفا نماید.
وی در خصوص عملکرد این مجموعه از تاریخ تشکیل تا پایان خردادماه ۹۹ اظهارداشت : تاکنون تعداد ۶۰۱۳ فقره پرونده وارد این مجتمع شده که ماحصل فعالیت همکاران رسیدگی به ۵۵۴۷ فقره پرونده بوده است و در این راستا ۱۸ هزار و ۱۴۹ فقره ابلاغیه به دو صورت الکترونیکی و سنتی برای اصحاب دعوی صادر شده است که تعداد ۱۷ هزار و ۹۴۷ فقره از این ابلاغیه ها بصورت الکترونیک انجام شده که ۹۸.۹ درصد از انها را تشکیل می دهد و این روند بسیار خوبی در ثبت و انجام امور به نحو الکترونیک است.

معاون قضایی رییس کل دادگستری استان اصفهان گفت: میانگین وقت رسیدگی به پرونده های این مجتمع کمتر از یک ماه اعلام داشت که فاصله زمانی نسبتا مناسبی است.
معاون قضایی رییس کل دادگستری استان اصفهان در خصوص مشکلات مجتمع مذکور عنوان داشت حجم بالای پرونده های وارده به شعبه ۳۷ دادگاه تجدیدنظر که تنها شعبه رسیدگی کننده به امور کیفری است، ضرورت افزایش یک شعبه کیفری دیگر را اجتناب ناپذیر نموده ، همچنین پیگیری طرح اصلاح موادی از قانون آیین دادرسی کیفری و تصویب آن که طی ماده ۱۵ این طرح به تشکیل دادگاههای تجدیدنظر در غیر از مراکزاستانها به تشخیص ریاست محترم قوه قضاییه اشاره دارد از جمله موارد ضروری جهت رفع مشکلات پیش رو می باشد.
وی در پایان ضمن تقدیر و تشکر از کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی که در تاسیس و راه اندازی این مجموعه تلاش فراوان داشته اند از جمله عنایات ویژه حضرت آیت الله رییسی (دام ظله) که بهترین هدیه را به مردم منطقه شمال استان اصفهان اعطا کردند، جناب آقای دکتر حبیبی رییس کل محترم دادگستری کل استان و شورای معاونین دادگستری استان خاصه جناب آقای دکتر سجودی، جناب آقای دکتر افضلی ریاست محترم دادگستری کاشان، جناب آقای دکتر دهقانی دادستان محترم کاشان، شهردار محترم کاشان و اعضای محترم شورای اسلامی کاشان، ریاست محترم دانشگاه کاشان، نماینده مردم کاشان و آران و بیدگل ،ریاست محترم اتاق بازرگانی و سایر عزیزانی که در این خصوص مساعدت و همکاری نموده اند، ابراز امیدواری کرد در آینده نه چندان دور با اختصاص زمین و بودجه مناسب جهت احداث ساختمان جدید، روند خدمات دهی به مردم عزیز و شهیدپرور منطقه شمال اصفهان روند مطلوبتر و مناسب تری پیداکند.
لازم به توضیح است معاون قضایی رییس کل دادگستری استان اصفهان در معیت دیگر همکاران این مجموعه ضمن حضور در دفترامام جمعه شهرستان کاشان حضرت آیت اله نمازی با ارائه گزارش یاد و خاطره شهدای گرانقدر انقلاب اسلامی به ویژه شهدای هفتم تیر را گرامی داشتند.
انتهای خبر/بصیرتی