به گزارش جارچی اخبار؛ مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان در نشست خبری با خبرنگاران که به مناسبت هفته صرفه جویی در مصرف آب و برق برگزار شد،گفت : با پیدایش ویروس کرونا فعالیت‌های عملی شرکت آب و فاصلاب استان اصفهان متوقف نشد و اکنون که وضعیت سلامت و حفظ بهداشت بسیار اهمیت یافته،شرکت آب و فاضلاب نیز باید با دقت تمام آب با کیفیت به مردم ارائه کند.

هاشم امینی افزود: زمانی که توصیه به در خانه ماندن بود و تمامی فعالیت‌ها تعطیل شده بود، کادر عملیاتی آب و فاضلاب در حال خدمت رسانی بودند چرا که نمی‌شود بدون فعالیت تصفیه خانه‌ها آب با کیفیت به دست مردم برسد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان با اشاره به افزایش مصرف آب به دلیل رعایت مسائل بهداشتی نسبت به سال گذشته بیان کرد: توصیه شده ۲۰ ثانیه صرف دست شدن بشود تا از شیوع ویروس کرونا جلوگیری گردد. این توصیه و لزوم حفظ سلامت مردم باعث شده مصرف آب در استان ۱۸ درصد افزایش یابد.

وی ادامه داد: با توجه به آغاز فصل تابستان از مردم میخواهیم با رعایت بهداشت، به مقدار مصرف آب دقت و در آن صرفه جویی کنند.

امینی خاطرنشان کرد: امسال نیز در نظر داریم آن دسته از تصفیه خانه‌هایی که با انتشار بوی نامطبوع آسایش را از ساکنین آن مناطق گرفته‌اند را اصلاح و این مشکل را رفع کنیم.

وی اضافه کرد: تامین آب بافت مرکزی شهر اصفهان از جمله خیابان بزرگمهر، چهارباغ خواجو و مشتاق سوم از برنامه‌های مهم شرکت آب و فاضلاب استان است، چرا که چندین بار ساکنین آن مناطق از کمبود و افت فشار آب انتقاد کرده‌اند.

مدیرعامل شرکت آب و فاصلاب استان اصفهان به مطالبه جدی مردم در محلات قائمیه ، شفق و گلزار اشاره کرد و افزود: چندین بار گزارش افت فشار از این مناطق را داشته ایم که مخزن ۱۰ هزار متر مکعبی با اعتبار ۱۲ میلیارد تومان تهیه و در این محلات احداث خواهد شد.

وی با اشاره به پیشرو بودن اصفهان در زمینه هوشمندسازی شبکه های آب و فاضلاب اظهار داشت: از دیگراقدامات آبفا اصفهان حفر و تجهیز چاه‌ها در بخش های روستایی است که حفر و تجهیز ۱۷ حلقه چاه در روستاها و اجرای ۳۱۰ کیلومتر لوله آب در شهر و روستاهای استان از جمله این اقدامات است.

بحران آب در استان اصفهان

هاشم امینی در ادامه بیان کرد: استان اصفهان در حوزه آب شرب دچار تنش نیست، بلکه دچار بحران است که در این راستا اجرای طرح های آبرسانی و انتقال آب به اصفهان یکی از مطالبات مردم و مدیران استان است.

وی در ادامه تصریح کرد: به دلیل  فرهنگسازی هایی که در حوزه مدیریت مصرف آب استان اصفهان انجام گرفته، میانگین مصرف آب هر خانوار ۱۱ متر مکعب در ماه است؛ در حالی که این میانگین در کشور ۱۵ مترمکعب به ثبت رسیده است.

یکپارچه سازی شرکت آب و فاضلاب شهری و روستایی

امینی با اشاره به یکپارچه سازی شرکت آب و فاضلاب شهری و روستایی در استان اصفهان گفت: یکی از برنامه های وزارت نیرو یکپارچه‌سازی بخش تامین و توزیع آب شرب و بهداشت و تامین آب روستا بود که با یکپارچه‌سازی آن شاهد ایجاد جهش در خدمات‌رسانی به مردم در مناطق مختلف روستایی هستیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان افزود: یکی از رویکردهای شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان در بودجه ۹۹ روستا محور شده است تا بتوانیم  با برنامه جهادی و منسجم سطح خدماتی روستاها را به شهرهای همجوار آن نزدیک کنیم.

وی اضافه کرد: همچنین با اجرای پویش الف- ب- ایران هر هفته در استان های مختلف کشور شاهد افتتاح پروژه هستیم که در راستای افزایش امیدبخشی در سطح جامعه اجرای این پویش ادامه خواهد داشت.

امینی ادامه داد: در اواخرسال گذشته با اجرای پویش الف- ب- ایران توانستیم ۷ پروژه با اعتباری بالغ بر ۷۸۵ میلیارد تومان به بهره برداری برسانیم که یکی از این پروژه ها بازسازی شبکه فاضلاب شهر اصفهان  در خیابان های مشتاق،میر،آبشار و کمال اسماعیل بود که با استفاده از اعتبارات فاینانس چین اتفاق افتاد.

وی افزود: همچنین احداث شبکه فاضلاب در محلات خیابان‌های امام خمینی، کاوه، جاده فرودگاه، حصه انجام شد و شبکه فاضلاب در این مناطق به اتمام رسید.

امینی گفت: امیدواریم  با برنامه ریزی های انجام شده شبکه فاضلاب در محلات جی شیر، روشن دشت، پینارت و شهید کشوری نیز اجرایی شود.

وی به پروژه های شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان در سال ۹۹ اشاره کرد و افزود: اصلاح و بازسازی ۲۴۰ کیلومتراز شبکه آب در روستاها و شهرهای استان را در دست اقدام داریم که در سال گذشته، ۲۳۷ کیلومتر بوده و در حال حاضر تکمیل شده است.

هاشم امینی افزود: همچنین مطالعات آبرسانی به شهرستان فریدونشهر، مطالعات تامین آب بخشی از مجتمع های آبرسانی اردستان و مطالعات آبرسانی به بخش مرکزی و تامین آب بافت مرکزی اصفهان را در دستور کار داریم .

مدیرعامل آب و فاضلاب استان اصفهان ادامه داد: در حوزه شهری اصفهان آب بدون درآمد و پرت آب ۱۶.۱ درصد است که این میزان پرت در روستاها ۳۵ درصد است ودر این زمینه اصفهان سرآمد کشور در کاهش آب بدون درآمد است.

وی همچنین  از ارائه ۲۳ خدمت غیرحضوری به مشترکین آبفا در استان اصفهان خبر داد و گفت: آبفا اصفهان با داشتن چهار مدیریت تحت عنوان خدمات مشترکین، پیاده سازی و اجرای تعرفه ها، وصول و درآمد و مشترکین خاص در تلاش است در سطح استان خدمات شرکت را به بهترین نحو در اختیار مشترکین قرار دهد.

مدیرعامل آبفا استان اصفهان افزود: سامانه ۱۵۲۲ برای ارائه خدمات ۲۳ گانه در ۲۴ ساعت شبانه روز در خدمت شهروندان است و مشترکین برای انجام امور خود نیازی به حضور در شرکت آبفا ندارند.

حذف قبوض کاغذی دراصفهان

هاشم امینی در ادامه بیان داشت: یکی دیگر از اقدامات شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان حذف قبوض کاغذی بود که در سال گذشته با این اقدام و ایجاد سامانه پیامکی در جهت حفظ محیط زیست و توسعه دولت الکترونیک قدم بزرگی برداشته شد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان با اشاره به پیشرفت ۳۰ درصدی سامانه دوم آبرسانی اصفهان بزرگ گفت: لوله گذاری و تامین تجهیزات این طرح در حال پیگیری است و مدیریت استان در نظر دارد بخشی از سامانه دوم آبرسانی اصفهان بزرگ را از سال آینده وارد مدار کند.

وی همچنین اظهار داشت: اصفهان ۴ متر مکعب کمتر از میانگین کشوی آب شرب مصرف می کند که نشان از مدیریت مصرف و صرفه جویی مردم این استان دارد.

هاشم امینی تصریح کرد: مردم اصفهان با فرهنگ صحیح مصرف آب آشنایی دارند و این مسئله مهم می تواند به مدیریت منابع آبی کشور کمک کند.

وی عنوان کرد: یکی از مسائلی که در این ایام مورد توجه جدی شرکت آب و فاضلاب استان بخصوص استاندار اصفهان قرار گرفت، حفظ سلامت آب شرب مردم بود.

امینی تصریح کرد: کارکنان تصفیه خانه های آب و تاسیسات تابعه با تلاش شبانه روزی توانستند با ایجاد امنیت تامین آب شرب مصرفی و جلوگیری از بروز ایجاد خطرات احتمالی، آب لازم را در شبکه تامین آب شرب قرار دهند.

اولویت بودجه سال جاری ، روستا محور بودن است

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان با اشاره به بودجه سال ۹۸ گفت: یکی از رویکردهای شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان در بودجه سال ۱۳۹۹ تاکید بر روستا محور بودن طرح های اجرایی است، به همین خاطر در تلاشیم که سطح خدمت رسانی به روستا ها را با یک نگاه جهادی و منسجم به سطح خدمات شهری برسانیم.

وی افزود: نگاه حمایتی دولت به روستا همچنان وجود دارد و تعرفه هایی که در روستا داریم همانند سال های قبل، از تعرفه های تخفیف دار برخوردارند و افزایش نیافته است.

وی با اشاره به اقدامات فرهنگی که این شرکت در راستای صرفه جویی در مصرف آب در دوران خشکسالی اظهار کرد: شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان بر خلاف سایر استان ها  که با مشکل کم آبی مواجه بودند، برای  ششمین سال متوالی برنامه جاری حیاط را برگزار کرد.

وی اضافه کرد: ۳۶۷ کیلومتر ویدیومتری، ۵ هزار کیلومتر شستشوی شبکه فاضلاب و ۵۱۰ هزار سمپاشی در شبکه های فاضلاب تا به امروز انجام شده است.

کیفیت آب استان اصفهان هیچ مشکلی ندارد

مدیر پایش کیفی شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان در ادامه این نشست خبری به کیفیت آب شرب اصفهان اشاره کرد وگفت: با توجه به وجود بیش از ۲۱ آزمایشگاه تعیین میکروب آب در استان می توان اطمینان داشت که آب شرب مردم تا کنون هیچ مشکلی نداشته و مورد تایید سازمان بهداشت استان نیز قرار دارد.

فهمیه امیری ادامه داد: دو هزار کلر سنجی روزانه در سطح استان انجام می شود و ۲۱ آزمایشگاه میکروبی و یک آزمایشگاه سیار همچنین یک آزمایشگاه بیولوژی در استان اصفهان وجود دارد که می تواند این اطمینان را در کیفیت تامین سلامت آب شرب مصرفی مردم در سطح استان ایجاد کند.

مدیر پایش کیفی آب شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان به طعم و کیفیت آب شرب اشاره کرد و افزود:در موارد محدود ی به دلیل تامین آب شرب مورد نیاز مردم مجبور شدیم که چاه های مورد تایید را در مدار مصرف قرار بدهیم و این مساله باعث  شد تا طعم آب کمی دچار تغییر شود.

وی تاکید کرد: کیفیت آب شرب اصفهان توسط نیروهای متعهد شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان به صورت شبانه روزی پایش می شود تا هیچ مشکلی برای تامین و مصرف آب شرب مردم ایجاد نشود.