از اقدامات پیشگیرانه پلیس گرفته تا تدابیر ویژه صنعت، معدن و تجارت و استاندارد و رصد چرخه تولید و توزیع اقلام بهداشتی در این استان همه و همه در راستای جلوگیری از شیوع ویروس و مبارزه جدی با کرونا است تا بتوان هر چه سریعتر سایه سنگین این بیماری را از همدان و به دنبال آن در کشور دور کرد.

در این چارچوب رصد اقلام بهداشتی تا اندازه‌ای در همدان با حساسیت ویژه دنبال می‌شود که معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار همدان تاکید کرده باید به دقت و با حساسیت چرخه تولید و توزیع اقلام بهداشتی را در این استان رصد و تخلفات احتمالی را به صورت شفاف اطلاع‌رسانی کرد.

مصطفی آزادبخت این مطلب را روز چهارشنبه در نشست اعضای شورای اطلاع رسانی کرونا تاکید کرد و گفت: آمار تولید و توزیع ماسک به صورت شفاف مشخص شود تا با نظارت قوی بر فرایند تولید از رسیدن ماسک به دست مردم اطمینان حاصل کرد.
به گزارش جارچی اخبار به نقل از ایرنا, وی اضافه کرد: باید یک عملیات روانی در زمینه برخورد با محتکران کالاهای سلامت محور ایجاد شود تا افراد متخلف و سودجو احساس امنیت نکنند.

آزادبخت معاون سیاسی استاندار همدان

آزادبخت اظهار داشت: وضعیت همدان در زمینه کنترل ویروس کرونا خوب و رو به بهبود است و وضعیت مناسبی نسبت به استان‌های مجاور داریم.

معاون سیاسی و امنیتی استاندار همدان اظهار داشت: اصحاب رسانه با تولید محتوای مناسب، ارائه مطالب آموزشی و تزریق امید به جامعه می توانند کمک حال بخش سلامت استان باشند.

آزادبخت بیان کرد: اتخاذ تدابیر کارشناسی شده در زمان مناسب از افزایش سرایت ویروس کرونا در استان جلوگیری کرد.

پنج محتکر اقلام بهداشتی در ملایر دستگیر شدند

محتکران اقلام بهداشتی که در این آشفته بازار کرونا از هیچ تلاشی برای سودجویی خود دریغ نکردند، از دام پلیس در امان نماندند و طبق اعلام فرمانده انتظامی استان همدان ۳۰۰ میلیون تومان اقلام بهداشتی احتکار شده در ملایر کشف و در این ارتباط پنج متهم دستگیر و تحویل مرجع قضایی شدند.

سردار بخشعلی کامرانی صالح گفت: در راستای مقابله با احتکار اقلام بهداشتی و ضد عفونی کننده که این روزها به علت شیوع بیماری کرونا مورد تقاضای شهروندان است طرح‌هایی در دستور کار انتظامی همدان قرار گرفت.

وی افزود: در این راستا روز گذشته ماموران انتظامی شهرستان ملایر در بازرسی از واحدهای صنفی توانستند تعداد قابل توجهی اقلام بهداشتی و ضدعفونی کننده را از پنج واحد صنفی متخلف کشف و ضبط کنند.

وی افزود: در این راستا روز گذشته ماموران انتظامی شهرستان ملایر در بازرسی از واحدهای صنفی توانستند تعداد قابل توجهی اقلام بهداشتی و ضدعفونی کننده را از پنج واحد صنفی متخلف کشف و ضبط کنند.

فرمانده انتظامی استان همدان اظهار داشت: ماموران در این بازرسی‌ها ۳۵۰ هزار عدد دستکش، هفت هزار و ۵۰۰ عدد ماسک بهداشتی، هزار بسته ژل، ۵۰۰ لیتر محلول ضد عفونی و ۱۵۰ لیتر الکل کشف کردند.

ضد عفونی اماکن ورزشی

ممنوعیت فعالیت اماکن و سالن‌های ورزشی

معاون اجتماعی انتظامی استان همدان گفت: به منظور پیشگیری از شیوع بیماری کرونا با درخواست اداره کل ورزش و جوانان فعالیت اماکن و سالن های ورزشی در همدان ممنوع است.

حسین بشری افزود: بازرسان اداره اماکن پلیس امنیت عمومی استان همدان با تشدید بازرسی از این گونه مکان ها با متخلفان برخورد و در صورت مشاهده نسبت به پلمب اقدام خواهند کرد.

وی اضافه کرد: این تصمیم به منظور حفظ سلامت و تامین امنیت روانی شهروندان اخذ و از سرگیری فعالیت اماکن و سالن های ورزشی در استان، مجدد اطلاع‌رسانی می‌شود.

کرونا پای مدیران هفت کانال‌ تلگرامی همدان را به پلیس فتا کشاند

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان همدان همچنین بیان کرد: مدیران هفت کانال تلگرامی به علت انتشار کلیپ و اخبار نادرست درباره ویروس کرونا با هماهنگی مقام قضایی به پلیس فتا در این استان احضار شدند.

حسین بشری ادامه داد: ۲۳ سایت و کانال تلگرامی اقدام به انتشار اخبار خلاف واقع، تصاویر و کلیپ‌هایی در فضای مجازی درباره ویروس کرونا کرده بودند که پلیس فتا با مدیران آنها تذکر لازم را داد.

وی اضافه کرد: ۱۶ تن از مدیران این سایت ها و کانال ها پس از تذکر شفاهی اقدام به حذف مطالب تشویش کننده از روی سایت و کانال تلگرامی در شبکه‌های اجتماعی کردند.

اجاره سوئیت در همدان ممنوع شد

از اقدامات حوزه قضایی نیز نمی‌توان چشم‌پوشی کرد و در کنار دیگر مجموعه استان مجدانه برای دستگیری متخلفان در راستای مقابله با ویروس کرونا تلاش می‌کنند، ممنوعیت اجاره سوئیت و فعالیت کارتن به دست‌ها به منظور پیشگیری از انتشار ویروس کرونا، از امروز تا اطلاع ثانوی ممنوع از آن دست اقداماتی است که امروز دادستان همدان نسبت به آن تاکید کرد.

حسن خانجانی در این باره بیان کرد: با توجه درگیری بسیاری از استان ها به ویروس کرونا برخی ساکنان این مناطق همدان را برای اسکان انتخاب کرده و در شهرهای خوش آب و هوای همدان حضور می یابند.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه احتمال آلوده بودن این افرد زیاد است بنابراین انتقال ویروس کرونا توسط مسافران به شهروندان دور از انتظار نیست و از این‌رو تاکید شد تا اطلاع ثانوی نباید سوئیت های این منطقه را اجاره داد.

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان همدان بیان کرد: یکی از امکان‌های انتشار دهنده آلودگی کرونا این سوئیت‌ها است که نظارت درستی بر روی آنها نیست.

خانجانی ادامه داد: مدیریت اصلی کارتن به دست ها، سوئیت های اجاره ای و خانه مسافرها، مراکز اقامتی و میهمان‌پذیرها بر عهده اداره کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی است که این اداره کل تاکنون ورود جدی و پیگیری در این زمینه نداشته است.

وی اظهار داشت: دادستانی در حال حاضر تنها می تواند برخورد سلبی داشته باشد اما در صورت ورود میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و ساماندنی این اماکن و مشاغل، کارها به نحو صحیح پیش می رود.

کشف اقلام بهداشتی

سپاه همدان انبارهای احتکار اقلام بهداشتی را کشف کرد

مسوول روابط عمومی سپاه انصارالحسین(ع) استان همدان نیز از کشف اقلام بهداشتی و ضدعفونی کننده احتکار شده در شهرستان‌های همدان، ملایر و نهاوند توسط پاسداران گمنام امام زمان(عج) اداره اطلاعات سپاه این استان خبر داد.

سرهنگ پاسدار علی‌اکبر کریم‌پور روز چهارشنبه با اشاره به اقدامات انجام شده توسط سپاه انصارالحسین(ع) در پیشگیری از شیوع بیماری کرونا اظهار داشت: اداره اطلاعات سپاه انصارالحسین(ع) تعداد زیادی اقلام بهداشتی و ضد عفونی کننده احتکار شده در استان همدان کشف کرده است.

وی گفت: اقلام کشف شده شامل الکل، استریل، ماسک، دستکش و سایر مواد بود که توسط پاسداران اداره اطلاعات سپاه انصارالسین(ع) در شهرستان‌های همدان، نهاوند و ملایر کشف شد.

مسوول روابط عمومی سپاه انصارالحسین(ع) استان همدان بیان کرد: با توجه به شیوع بیماری کرونا و افزایش تقاضای اقلام بهداشتی و ضدعفونی‌کننده بین شهروندان برخی از افراد سودجو اقدام به احتکار اقلام بهداشتی مورد نیاز مردم کرده بودند که با هماهنگی دستگاه قضایی شناسایی شدند.

سرهنگ کریم پور خاطرنشان کرد: مردم می‌توانند گزارش‌های خود را در این خصوص و احتکار اقلام بهداشتی و مورد نیاز مردم را به سامانه تلفنی ۱۱۴ اداره اطلاعات سپاه انصارالحسین(ع) استان همدان اطلاع دهند.

قطعه‌کردن مرغ در همدان ممنوع شد

رییس اتحادیه مرغ، ماهی، تخم مرغ و پرنده فروشان همدان نیز از ممنوعیت قطعه قطعه کردن مرغ در واحدهای صنفی این استان خبر داد و گفت: برای جلوگیری از آلوده شدن این ماده غذایی به ویروس کرونا از امروز مرغ فقط به صورت بسته‌بندی و بدون هیچ تغییری به مشتری عرضه می‌شود.

جواد عاشوری روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: پیش از این مرغ خریداری شده به سفارش مشتری قطعه قطعه می شد اما از امروز براساس تصمیم مسوولان استان اینکار ممنوع شده است.

وی اضافه کرد: این بخشنامه به تمام مرغ فروشی ها ابلاغ شده و اجرای صحیح آن به شدت کنترل و نظارت می شود.

رییس اتحادیه مرغ، ماهی، تخم مرغ و پرنده فروشان همدان گفت: اینکار با هدف حفظ سلامتی مردم انجام می شود و خواستار همکاری و مشارکت مصرف کنندگان هستیم.

عاشوری تاکید کرد: مصرف کنندگان از خریداری مرغ فله ای به صورت ران و سینه اجتناب کرده و موارد تخلف واحدهای صنفی را در صورت مشاهده به سامانه ۱۲۴ اطلاع بدهند.

لبنیات همدان عاری از کرونا

لبنیات صنعتی همدان عاری از کرونا است

مدیرکل استاندارد همدان نیز با بیان اینکه لبنیات صنعتی عاری از ویروس کرونا است گفت: این محصولات با کمترین دخالت دست و به شیوه استریلیزه و پاستوریزه تولید می‌شود و مردم از مصرف این فراورده‌ها نگران نباشند.

محمد مددی اظهار داشت: شیرهای بسته بندی شده در صنایع لبنی همدان به دو روش پاستوریزاسیون و استریلیزاسیون حرارت داده می شود و به همین دلیل اگر آلوده به ویروس باشد از بین می رود.

وی با بیان اینکه شیر در روش پاستوریزه ۷۱ و در شیوه استریلیزه ۱۲۱ درجه سانتیگراد حرارت می بیند گفت: طبق یافته های پزشکی ویروس کرونا در این دما زنده نمی ماند.

مددی تاکید کرد: عملیات پُرکنی، دربندی و برچسب گذاری فرآورده های لبنی به ویژه شیر با استفاده از ماشین های صنعتی انجام و با کمترین دخالت دست محصول نهایی تولید می شود.

مدیرکل استاندارد همدان افزود: تمامی این فرآیند با نظارت کامل مدیران کنترل کیفی انجام می شود تا محصول سالم و استاندارد به دست مصرف کننده برسد.

وی با اشاره به اینکه دستورالعمل های بهداشتی از سوی ارگان های زیربط ارسال شده است خاطرنشان کرد: مدیران کنترل کیفی مستقر در صنایع تحت پوشش استاندارد نیز نکات لازم ابلاغ شده، بنابراین مردم با اطمینان محصولات لبنی بسته بندی را در سبد غذایی خود قرار بدهند.

تولید ماسک در همدان

همدان توان تولید روزانه ۱۰۰ هزار ماسک را دارد

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت همدان گفت: ۳۰ واحدتولیدی این استان توان تولید روزانه ۱۰۰ هزار عدد ماسک را دارند.

حمید رضا متین روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا بیان کرد: ۳۰ واحد آمادگی خود را برای دوخت ماسک اعلام کردند که در صورت تایید علوم پزشکی و ارائه مجوز لازم برای توزیع این ماسک ها در تجهیزات پزشکی، می توان ماسک مورد نیاز استان را تامین کرد.

وی اضافه کرد: شماری از این واحدها در حال تولید ماسک برای بخش های صنعتی، کلوچه پذیری و دیگر واحدهای صنعتی بوده و کیفیت تولیدات آنها از ماسک های دارای یک برگ موجود در بازار بسیار بهتر است چرا که سه و پنج لایه بوده و یک لایه آن دارای مواد جاذب ویروس است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت همدان افزود: هم اینک روزانه ۱۲ هزار ماسک توسط ۶ واحد تولید می شود که از روز گذشته با تاکید علوم پزشکی به استریل بودن ماسکها نتوانستیم مجوز لازم برای تولید ماسک به واحدهای جدید بدهیم.

اینفوگرافیک ایرنا از ویروس کرونا

طبق آخرین گزارش ارائه شده از سوی رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، تا کنون ۲ هزار و ۹۲۲ نفر در کشور به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و در مجموع ۹۲ نفر به علت ابتلا به این ویروس فوت کرده‌ و ۵۵۲ مورد از ابتدا تاکنون بهبود یافته‌اند.