– تاکنون ۱۲۰۵ نفر با علائم عفونت های حاد تنفسی و مشکوک به کرونا مراجعه سرپایی به بیمارستان امام حسین(ع) شاهرود داشته اند که تعداد ۷۰۵ از آنان بستری شده اند.
– پاسخ آزمایش ۳۰۶ نفر مثبت بوده که بیش از ۵۰% از آزمایشات مثبت گزارش شده و نشانگر نمونه گیری مناسب و براساس استانداردهاست.
– میانگین سن موارد مبتلا : ۵۹ سال
– تفکیک جنسی موارد مبتلا: ۵۵ درصد مرد و ۴۵ درصد زن
– بیش از ۷۵ درصد از مبتلایان بهبودی یافته اند (۲۳۰ نفر)
– تعداد فوت شدگان: ۴۳ نفر
* میانگین سن فوت شدگان: ۷۴ سال (میانگین سن فوت شدگان کشور تاکنون :۶۴ سال )
* تفکیک جنسی فوت شدگان: ۶۳ درصد مرد و ۳۷ درصد زن
* ۸۵ درصد فوت شدگان بیماری های مزمن زمینه ای داشتند که شایعترین بیماری ها به ترتیب عبارتند از: بیماریهای قلبی و عروقی، دیابت و بیماری های مزمن تنفسی.(۴۳ درصد فوت شدگان کشور حداقل یک بیماری زمینه ای داشته اند).
– البته هنوز در میانه دوره همه گیری هستیم و باید تحلیل کامل را در پایان دوره ارائه دهیم که یک تیم قوی از همکاران پژوهشگر با مدیریت معاون محترم تحقیقات و فناوری دانشگاه همزمان با پایش مداخلات و پیگیری و مراقبت، داده ها را با رویکرد پژوهشی گردآوری می کنند و بزودی نتایج تحقیقات را هم با جزئیات منتشر خواهیم کرد.
– تاکنون بیش از ده نفر از همکاران که عمدتاً پزشک و پرستار هستند به بیماری کرونا مبتلا شده اند و خوشبختانه بهبودی یافته اند. این وضعیت نشانگر این است که ما جان برکف در حال مقابله با این بلای شوم هستیم.
– تمهیدات ما بسیار مناسب بوده و بار مراجعه و بستری خیلی پایین تر از توان و ظرفیت ما بوده است.
– جمعیت تحت پوشش ما از کانون های شایع اولیه همه گیری بوده و در مسیر ارتباطی سایر مناطق آلوده قرار داریم و بعلاوه مراودات فراوان اجتماعی با تهران، قم، مازندران و گلستان، واقع شدن در مسیر ترانزیتی مشهد مقدس و همچنین برگزاری اجتماعات گسترده در پایان بهمن ماه تا اوائل اسفند ماه ۹۸، شرایط همه گیری را برای ما بسیار دشوار نمود.
– با توجه به درصد جمعیت بالای سالمندان (بالاتر از متوسط کشور) وهمچنین بالاتر بودن میزان بیماری های مزمن زمینه ای (قلب و عروق، دیابت و …)، درصد گروه های پرخطر ما بالاتر از بسیاری از مناطق دیگر است.
– در مجموع تلاش شبانه روزی و طاقت فرسای همه همکاران و مشارکت آحاد مردم و همه نهادها و سازمان ها و انسجام سیاسی و وحدت رویه ای که در سطوح مختلف وجود دارد منجر به کاهش نسبی موارد مراجعه، بستری و ابتلا شده در حالیکه در برخی مناطق روند افزایشی مشاهده می شود که انتظار می رود در منطقه ما با تداوم خود مراقبتی و رعایت توصیه های بهداشتی این روند رو به بهبود و امید بخش استمرار یابد و با قطع زنجیره انتقال شاهد بهبود اوضاع باشیم.
به گزارش جارچی اخبار؛- مهمترین توصیه ها:
۱- ماندن در خانه و عدم خروج از منزل جز برای نیازمندی های حیاتی
۲- پرهیز از مسافرت و لغو هرگونه دید و بازدید
۳- عدم برگزاری هر گونه محفل و مجلس
۴- محافظت از ترشحات مجاری تنفسی خصوصاً در هنگام سرفه و عطسه
۵- رعایت فاصله یک متر از دیگران بالاخص کسانی که علائم بالینی دارند
۶- شستشوی مکرر دست ها با آب و صابون
۷- رعایت نظافت و پاکیزگی اشیاء، البسه، اجسام و محیط پیرامون
۸- ایزوله نمودن مبتلایانی که از بیمارستان ترخیص شده اند و یا کسانی که علائم عفونت های حاد تنفسی را دارند به مدت ۱۴ روز بعد از ترخیص و پرهیز از هر گونه رفت و آمد و تماس نزدیک با آنان
۹- سالمندان و کسانی که بیماری های مزمن زمینه ای دارند در صورت داشتن علائم بالینی به مراکز ۱۶ ساعته و یا اورژانس بیمارستان امام حسین(ع) مراجعه نمایند.