مدیر طرح‌های شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران گفت: برنده بازار رقابتیِ صادرات، محصولات پتروشیمی ایران است چون خوراک فراوان و ارزان در اختیار دارد.
به گزارش جارچی اخبار به نقل از ایلنا علی‌محمد بساق زاده درباره صادرات محصولات پتروشیمی ایران در رقابت با دیگر تولیدکنندگان اظهار داشت: زمانی که تحریم نبودیم ۳۰ درصد به اروپا و حدود ۳۰ درصد هم به آسیای دور صادر می‌کردیم. بقیه نیز به آفریقا، استرالیا و برخی مواقع با توجه به فصول سال به امریکای لاتین هم صادرات داشتیم. بعد از تحریم اولیه میزان صادرات به اروپا به ۱۰ تا ۱۵ درصد رسید اما خوشبختانه این صادرات همچنان ادامه دارد، فقط باید تا حدی مدیریت کنیم.
وی افزود: در حال حاضر ما ۲۴ میلیون تن تولید متانول داریم، امریکا بیش از ما تولید می‌کند، چین هم پروژه‌هایی در این خصوص دارد که رقم تولید را به طور گسترده‌ای افزایش دهد. اما سوال این است چه کشوری باید از دور خارج شود؟ پاسخ امریکا و چین است. چون ما از گاز طبیعی استفاده می‌کنیم که قیمت آن نیز پایین است اما آمریکا از گاز شیل تولید می‌کند که حداقل ۶۰ دلار هزینه دربر دارد تا گاز و مواد را استخراج کند، چین هم باید با استفاده از خوراک زغال سنگ به تولید برسد.
مدیر طرح‌های شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران تاکید کرد: ما باید سعی کنیم مصرف داخل را از ۵ میلیارد دلار کنونی بیشتر کنیم. عربستان هم بیشتر پایه نفت خام است و برداشت گاز این کشور همراه نفت خام است بنابراین نمی‌تواند رقابت همه جانبه با ما داشته باشد.
وی ادامه داد: محصولات دیگر، اتان و متان ایران هستند که با فشار نرمال وارد سرویس می‌شوند. عربستان به اندازه ما اتان ندارد، ما می‌توانیم اتان را تبدیل به اتیلن کنیم و با یک سوم قیمت عربستان این محصول را از نفت تولید و ارزش افزوده خوبی ایجاد کنیم. در کنار آن وقتی قیمت نفت بالا می‌رود به نفع ما است، چون حاشیه سود ما هم بالا می‌رود و وقتی نفت پایین هم بیاید باز هم ما مشکلی نداریم چون خوراک ارزان در اختیار داریم.