رئیس کل دادگستری استان کرمان با بیان اینکه برخورد جدی با مفسدان اقتصادی بطور ویژه در دستور کار قضات قرار گرفته است گفت: سلامت دستگاه قضا یکی از سرفصل های مهم سند تحول این دستگاه است که سلامت جامعه را تضمین می کند.

به گزارش جارچی اخبار به نقل از ایرنا، یدالله موحد روز جمعه در سخنانی پیش از خطبه های نماز جمعه با تسلیت شهادت امام جعفر صادق (ع) و گرامیداشت یاد و خاطره شهید بهشتی و یارانش افزود: آیت الله شهید بهشتی معمار و پایه گذار دستگاه قضایی جمهوری اسلامی است و شهدای ۷ تیر، شهدای حاکمیت و ارزش های جمهوری اسلامی ایران هستند.
وی با بیان اینکه شهدا نقش برجسته ای در تاسیس نظام جمهوری اسلامی داشته اند بیان کرد: دشمنان خون آشام با اصل نظام جمهوری اسلامی ایران مشکل داشتند اما شهادت دلسوزان نظام آنها برکات و سرمایه های ارزشمندی را نصیب ملت ایران کرد.
رئیس کل دادگستری استان کرمان گفت: هفته قوه قضاییه تقارن با شهادت آیت الله بهشتی است که یک فرصت مغتنم و ارزشمندی است که دستگاه قضا بتواند سیاست های خود را برای مردم تبیین و تشریح کند.
وی با بیان اینکه نهال قوه قضاییه به دست شهید آیت الله بهشتی غرص شد و مسئولان این دستگاه تاکنون برپایه آرمان های شهدا این دستگاه حرکت کردند گفت: امروز هم سکانداری دستگاه قضا به دست یکی از شاگردان شهید بهشتی است که امیدواریم دستگاه قضایی کشور را متناسب با ساختارها و آرمان های کشور پیش ببرد.
رئیس کل دادگستری استان کرمان با اشاره به سند تحول دستگاه قضایی تصریح کرد: مقام معظم رهبری در فرمایشات خود بر اجرایی شدن این سند تاکید داشتند.
وی با اشاره به سرفصل های برنامه تحولی دستگاه قضا گفت: کاهش مراجعات به سیستم قضایی و کاهش ورودی پرونده ها به دستگاه قضایی یکی از سرفصل های برنامه تحولی دستگاه قضا است.
موحد سلامت دستگاه قضا را یکی دیگر از سرفصل های برنامه تحول دستگاه قضا عنوان کرد و گفت: عنصر بسیار مهمی است که می تواند سلامت جامعه را تضمین کند.
رئیس کل دادگستری استان کرمان با بیان اینکه اتقان آراء و دادرسی های عادلانه از دیگر محورهای موضوع تحول دستگاه قضایی است، تاکید کرد: برای این منظور دادگاه ها باید تخصصی شوند تا قضات بهتر و چابک تر بتوانند به درخواست های مردم رسیدگی کنند.
وی دسترسی کمی و کیفی مردم به عدالت را از دیگر محورهای تحولی در دستگاه قضایی برشمرد و ادامه داد: عدالت مولفه اصلی، مهم، حساس و حیاتی در هر جامعه است که جامعه را پابرجا، پویا و تعالی می سازد.
موحد با بیان اینکه برای سرعت و دقت پاسخگویی سعی شده از فناوری های نوین استفاده شود تصریح کرد: ۲میلیون و ۶۰۰ هزار اوراق الکترونیکی ابلاغ شده است.
رئیس کل دادگستری استان کرمان بیان کرد: در سال جاری ۳۳۰ دادگاه ویدئوکنفرانس به صورت محاکمه الکترونیکی انجام شده است که قانون نیز زیرساخت های لازم برای این کار را فراهم کرده است.
وی افزود: ۳۲ حوزه قضایی شامل ۱۸ حوزه شهرستانی و ۱۴ حوزه بخشی در استان کرمان دایر است که از ۶۸۸ پست قضایی مصوب استان، ۳۴۵ پست فعال و ۳۴۳ پست حدود ۵۰ درصد بلاتصدی است.
موحد با اشاره به اینکه بر طبق سرشماری ۹۶ جمعیت این استان سه میلیون ۱۰۰ هزار نفر است ادامه داد: طی سال گذشته حدود ۷۵۶ هزار پرونده در مقاطع مختلف و شوراهای حل اختلاف بررسی شده و این بیانگر این است که کار کارکنان در دادگستری ها طاقت فرسا است.
وی بیان کرد: ۲ هزار و ۱۰۰ پرونده به قضات استان کرمان ارجاع شده که ۱۶۹ هزار مورد مربوط به شوراهای حل اختلاف است.
رئیس کل دادگستری استان کرمان تاکید کرد: کرمان سومین استان از نظر منتهی شدن پرونده های شورای حال اختلاف به صلح و سازش است.
وی گفت: از سال ۹۳ تا ۹۷ حدود ۴۱ هزار پرونده قضایی از موجودی پرونده های استان علیرغم ورودی پرونده های جدید، کاهش یافته و این مهم به همت کارکنان به رغم تمام محدودیت ها در بخش های مختلف از جمله منابع انسانی است.
رئیس کل دادگستری استان کرمان گفت: در سال ۹۷ حدود ۵۶۹ هزار و ۲۶۴ پرونده در مقاطع مختلف دادرسی، رسیدگی و منتهی به نتیجه شده است و این آمار اگر با آمار ۱۶۶ هزار و ۳۵۴ پرونده‌ای که در شعبه های حل اختلاف است جمع شود ۷۳۵ هزار و ۶۱۸ پرونده می‌شود.
موحد با بیان اینکه این هفته، هفته تبیین حقوق بشر آمریکایی است تصریح کرد: کارنامه و پرونده قطور آمریکا بسیار سنگین و ننگین است و حقوقدانان دنیا هم می دانند تلاش های آنها اثرگذار نیست.
وی ادامه داد: تحریم های ظالمانه و بسیاری از مصادیق دیگر آمریکا نقض حقوق بشر است آیا دنیا چشمش را بر این فجایع بشری بسته است جا دارد ملت ایران بیش از گذشته مرگ بر آمریکا را سر دهند.