رییس سازمان مدیریت بحران با بیان اینکه سالانه ۲۵۰ هزار نفر بر اثر تصادفات رانندگی مصدوم می شوند،گفت: بر این اساس روزانه با مصدومیت ۶۸۵ نفر به دلیل تصادفات و سوانح رانندگی در جاده‌ها و شهرها مواجه هستیم.
اسماعیل نجار روز جمعه در بیست و چهارمین کنفرانس بین المللی حمایت از جوامع ایمن در تبریز، افزود: اگر تنها ۱۰ درصد از مجموع مصدومان فوق به دلیل شدت جراحات به قطع عضو یا سایر نقص های بدنی ناچار شوند، هر سال تعداد ۲۵ هزار نفر به معلولان کشور اضافه می شود که رقم بسیار بالایی بوده و نیازمند مساعدت ها و صرف هزینه های هنگفت است.
به گزارش جارچی اخبار به نقل از ایرنا وی تعداد فوتی های ناشی از سوانح رانندگی در ایران را سالانه ۱۷ هزار نفر اعلام و اضافه کرد: طبق این آمار نیز روزانه بر اثر همین حوادث ۵۰ نفر از هم وطنان جان خود را از دست می دهند که با وجود اقدامات گوناگون برای افزایش سطح ایمنی راه ها طی دهه اخیر برای کاهش این تلفات، باز شاهد افزایش آمارهای مربوط به تلفات و آسیب های ناشی از تصادفات رانندگی هستیم.
نجار خسارت های ناشی از تصادفات رانندگی در کشور را بسیار بالا و هنگفت برشمرد و ادامه داد: تصادفات منجر به خروج ارز از کشور و تحمیل هزینه‌های گزاف به کشور می شود که برای جلوگیری از این خطرات باید عزم و اراده ملی در کشور حاکم شود.
وی پلیس راهور، اورژانس، جمعیت هلال احمر، راهدارخانه ها و وزارت راه و شهرسازی را جزو دستگاه های اصلی مسئول در مدیریت تصادفات جاده ای برشمرد و خواستار همکاری، هماهنگی و تعامل نزدیک این دستگاه ها شد.
نجار نبود آتش‌نشانی در تصادفات جاده ای را از چالش های مهم کشور خواند و گفت: به دلیل انجام وظیقه سازمان های آتش نشانی در محدوده های شهری خروج آنها از شهرها نیازمند اخذ مجوزهای لازم از طرف شوراهای شهر است که این مساله منجر به بروز انواع مشکلات می شود.
وی اضافه کرد: در حالی که برای جلوگیری از خاکستر شدن خودروی در حال سوخت تنها به ۱۰ دقیقه زمان نیاز است، انتظار برای اخذ مجوز جهت خروج از شهر خودروهای اتش نشانی امری بیهوده به نظر می رسد.
نجار پیشنهاد داد تا دستگاه های مسئول در تصادفات جاده ای با تجمیع امکانات و تجهیزات و با فرماندهی واحد همراه به آتش نشانی در صحنه های تصادف حاضر شوند تا بدین طریق از بروز تلفات جانی و مالی بیشتر جلوگیری شود.
بیست و چهارمین کنفرانس بین المللی حمایت از جوامع ایمن از امروز به مدت سه روز بخ میزبانی دانشگاه علوم پزشکی تبریز آغاز به کار کرد.
در این کنفرانس ۳۰ نفر از صاحب نظران و پژوهشگران حوزه ترافیک از ۲۰ کشور جهان حضور دارند.