فصل دوم فعالیت مرمتگران بدون مرز در تخت جمشید از نیمه دوم مهرماه ۹۸ آغاز شد و این فصل از فعالیت مرمتگران در پی تفاهم‌نامه‌ مشترک انجام گرفته است.

بنا به گفته مسئولان میراث فرهنگی استان فارس فصل دوم فعالیت مرمتگران بدون مرز ایتالیا روز چهارشنبه ۲۲ آبان ماه در تخت جمشید پایان و پس از آن مرمتگران به انجام مطالعات مستند نگاری خود ادامه می دهند.

در فعالیتهای فصل اول و دوم، پلکان جنوبی کاخ تچر و دروازه شرقی کاخ شورا در مجموعه جهانی تخت جمشید مرمت شده است.

پر کردن درزها و ترکها با ملات آهکی”لدان” برای جلوگیری از آسیبهای ناشی از رطوبت، مهمترین اقدام مرمت گران ایتالیایی و گروه ایرانی در فصل دوم بود.

مدیر پایگاه جهانی تخت جمشید پیش‌تر درباره فعالیت فصل دوم مرمت گران بدون مرز به ایرنا گفته بود: در این دوره از فعالیت مرمتگران بدون مرز کاخ تچر و کاخ شورا در مجموعه جهانی تخت جمشید مرمت خواهد شد.در قالب فعالیت این گروه و تفاهم نامه‌ای که در این باره منعقد شده مرمت گران ایتالیایی،ایرانی و کارشناسان پژوهشگاه میراث فرهنگی به مرمت این مجموعه جهانی می پردازند.

حمید فدایی افزود: فصل اول همکاری های حفاظتی و مرمتی مرمتگران بدون مرز در تخت جمشید شامل مرمت بخش هایی از دروازه کاخ شورا و بخشی از کاخ تچر بود که در نیمه دوم خرداد ۹۸ به پایان رسید.

فدایی ادامه داد: مرمتگران بدون مرز سال گذشته به تخت جمشید سفر کردند و در گام اول بررسی‌ها و مطالعات لازم را با کمک باستان شناسان ایرانی انجام دادند و برای بخش‌هایی که می‌توانست در موضوع تفاهم نامه مذکور هدف همکاری مشترک قرار گیرد در جلسات متعددی تصمیم گیری شد.
به گزارش جارچی اخبار و به نقل از ایرنا, وی بیان کرد: در پی بررسی‌هایی که سال ۹۷ با رایزنی با هیات خارجی انجام گرفت دو نقطه از مجموعه جهانی تخت جمشید شامل دروازه‌ای از کاخ شورا و بخشی از کاخ تچر (نمای شرقی) برای عملیاتی شدن فصل اول این همکاری مشخص شد.

وی با بیان اینکه در قالب این عملیات اجرایی حفاظت و مرمت بخش‌هایی از تخت جمشید توسط گروهی از مرمتگران و باستان شناسان ایرانی در کنار مرمتگران بدون مرز ایتالیایی از دهم اردیبهشت ۹۸ و برای فصل اول این همکاری در این مجموعه جهانی آغاز شد، گفت: تیم ایرانی که در کنار مرمتگران ایتالیایی قرار گرفت تجربه همکاری با مرمتگران ایتالیایی را در پاسارگاد نیز دارد.

مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید عنوان کرد: پیش از شروع همکاری با مرمتگران بدون مرز دو کارگاه استاندارد با امکان کار در ارتفاع در کاخ‌های تچر و شورا توسط پایگاه میراث جهانی تخت جمشید تجهیز شد.

وی ادامه داد: با شروع کار مرمت و حفاظت توسط تیم مرمتگران بدون مرز و گروه ایرانی پاکسازی، رسوب زدایی و بازنگری مرمت‌های قبلی در دو مکان ذکر شده در دستور کار قرار گرفت و همچنین طرف ایتالیایی به همراه خود تجهیزات مناسب، مواد و مصالح ویژه ای نیز به ایران آورده که مورد استفاده مرمت‌های این فصل در تخت جمشید نیز قرار گرفت.

سابقه حضور مرمتگران ایتالیایی در تخت جمشید به پیش از انقلاب اسلامی باز می‌گردد که هیاتی از این کشور کار حفاظت و مطالعه را در بناهای ایران ازجمله تخت جمشید و پاسارگاد انجام دادند.

فدایی گفت: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی این ارتباطات قطع شد اما در دو سال گذشته تلاشی به عمل آمد که بتوانیم تبادل و اشتراک گذاری تجربیات در حوزه مرمت و حفاظت میراث فرهنگی را با مرمتگران مطرح جهان ادامه دهیم.

مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید ادامه داد: تلاش‌ها برای گسترش همکاری‌های بین المللی در عرصه میراث فرهنگی در سال‌های اخیر به انعقاد تفاهم نامه‌ای سه جانبه بین پایگاه میراث جهانی تخت جمشید، مؤسسه مرمتگران بدون مرز که متشکل از نخبگان حفاظت از میراث فرهنگی جهان که کانون آن در کشور ایتالیا است و پژوهشکده حفاظت و مرمت میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گرشگری کشور منجر شد.

فدایی اظهار داشت: این طرح هزینه هایی را نیز در پی داشته که طرف ایتالیایی هزینه خود را فراهم می‌کند و بطور افتخاری در این کار همکاری دارند و ما نیز مخارج گروه ایرانی و تجهیز کارگاهی این کار را بر عهده داریم.

وی عنوان کرد: فعالیت مرمتگران بدون مرز ایتالیایی به گونه‌ای است که بخش اعظم هزینه مورد نیاز مرمت و حفاظت از میراث جهانی تخت جمشید خصوصاً در زمینه تأمین مواد و مصالح را خودشان تأمین می‌کنند.

مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید، فعالیت مرمتگران بدون مرز ایتالیایی در تخت جمشید را واقعه‌ای خوب دانست و اضافه کرد: در سایت‌های جهانی کشور مانند تخت جمشید و پاسارگاد نیازمند این هستیم که از حضور فعالان و مرمتگران جهانی استفاده کنیم که اکنون این موقعیت در تخت جمشید ایجاد شده که باید از آن در زمینه انتقال تجربه حداکثر بهره برده شود.

یادمان تاریخی تخت جمشید که متعلق به دوره هخامنشیان است یکی از چهار اثر ثبت شده استان فارس در فهرست آثار جهانی است که در سال ۱۹۷۹ میلادی با شماره ۱۱۴ در سازمان جهانی علمی، فرهنگی ملل متحد (یونسکو) ثبت شد.

سلسله هخامنشیان از سال ۳۳۰ تا ۵۵۰ پیش از میلاد حکومت کردند.مجموعه جهانی تخت جمشید در شهرستان مرودشت و در فاصله ۵۵ کیلومتری شمال شیراز واقع شده است.