«تاریخ طسوج و مشاهیر آن» عنوان اثری در حوزه مطالعات تاریخ محلی است که سیر تکامل و تطور اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی گوشه‌ای از کشورمان را به تصویر می‌کشد.
کتاب «تاریخ طسوج و مشاهیر آن» توسط یوسف اسماعیل زاده، گردآوری و تدوین و توسط انتشارات عمیدی در ۳۲۶ صفحه به قطع وزیری به بازار نشر ارایه شده است.
«به گزارش جارچی اخبار به نقل از ایرنا، تاریخ و جغرافیای کهن و باستانی طسوج»، «طسوج از دیدگاه سیاحان و جهانگردان»، «طسوج از فتح اسلام تا انقلاب اسلامی»، «موقعیت جغرافیایی – مسایل انسانی و اقتصادی»، «آداب و رسوم سنتی در اعیا و مراسم های عزاداری» و «عید نوروز در طسوج» از جمله بخش های خواندنی این کتاب است.
«مساجد طسوج»، «مشاهیر علم و ادب؛ علمای نامدار، فقیهان و مفسرین» و «نسخه های خطی و اسناد تاریخی معرفی کتب خطی» از دیگر بخش های کتاب « تاریخ طسوج و مشاهیر آن» است.
نویسنده کتاب در پیش گفتار آن آورده است: ” طسوج از دیرباز مهد علم، تمدن، علما، دانشمندان، سخنوران، شاعران و بزرگان علم و ادب بوده و مردم این دیار به سخت کوشی، شحاعت و استعداد شهره بوده اند.
با توجه به این خصوصیات و بر حسب وظیفه و علایق درونی که هر شخصی نسبت به زادگاه خود دارد تصمیم بر آن گرفتیم که راجع به طسوج و پیرامون آن مطالبی تهیه و تدوین نمائیم. از طرف دیگر به جهت اینکه تا به حال کتاب مستقلی در خصوص طسوج تالیف نشده است و اهل تحقیق و پژوهشگران و دانشجویان و دانش پژوهان برای تحقیق و پژوهش به کتابی مستقل در این خصوص نیاز دارند، مصمم شدیم با جمع آوری مطالب پراکنده و تالیف و تدوین آن دسترسی علاقه مندان را به این مجموعه فراهم کنیم.
در طول این مدت توانستیم به قدر وسع و توان خودمان تا آنجایی که میسر بود قدم های موثری در راه شناسایی این منطقه و بزرگان و رجال دینی و علمی برداریم و در این مسیر نیز از هیچ کوششی دریغ نورزیده و با مطالعه کتب تاریخی و نسخه های خطی و اسناد قدیمی و استفاده از منابع و ماخذ، انچه لازم را لازم بود، جمع آوری و این مجموعه را تنظیم و تدوین و به ساحت ارباب علم و فضل و ادب و دانش تقدیم می نماییم”.
طسوج، شهری در شمال دریاچه ارومیه و در غرب استان آذربایجان شرقی و مرکز بخش تسوج از توابع شهرستان شبستر است؛ جمعیت این شهر در سال ۱۳۹۵ بیش از ۷,۵۲۲ نفر بوده‌است. طسوج در ۴۰ کیلومتری غرب شبستر (مرکز شهرستان)، ۵۵ کیلومتری شرق سلماس، ۱۱۰ کیلومتری غرب تبریز (مرکز استان)، ۱۴۰ کیلومتری شمال ارومیه و ۷۲۱ کیلومتری شمال‌غرب تهران (پایتخت) واقع شده‌است.
۱۹