حسین جنتی روز چهارشنبه در بازدید از اراضی باغ انار اسلام آباد گچساران برای اجرای این طرح ملی اظهار داشت: پیگیری های مراحل قانونی جهت صدور پروانه ساخت این طرح انجام شده و قرار است ۱۰۰ واحد مسکونی طرح اقدام ملی گچساران در این منطقه به عنوان پایلوت استان کهگیلویه و بویراحمد انجام شود.

وی بیان کرد: متقاضیان واجد شرایط طرح اقدام ملی مسکن با مراجعه به سایت www.tem.mrud.ir اقدام به ثبت نام کردند.

جنتی پور عدم استفاده از تسهیلات بانکی (فرم “ج” سبز )، متاهل و یا سرپرست خانوار ،زنان خود سرپرست مشروط به داشتن حداقل ۳۵ سال سن ، سابقه سکونت در پنج سال اخیر در شهر مورد تقاضا، داشتن شرایط لازم برای دریافت تسهیلات بانکی ، توانایی تامین هزینه ساخت مسکن (به غیر از تسهیلات بانک)،امکان سپرده گذاری حداقل ۳۰۰ میلیون ریال در بانک مسکن به منظور اطمینان از توانایی متقاضی را از شرایط طرح اقدام ملی عنوان کرد.

مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کهگیلویه و بویراحمد در این سفر همچنین از پروژه رینگ بافت فرسوده در شهر دوگنبدان و همچنین روند اجرای پروژه مسکن زیتون گچساران که مشتمل بر ۴۰ واحد مسکونی در قالب ۲۰ بلوک است بازدید کردند.

مسکن سازی با طرح احیای بافت فرسوده در سال های اخیر مورد توجه مسئولان در گچساران بوده به طوری که در سال جاری یکهزارو ۱۳۴ میلیارد ریال برای نوسازی یکهزارو ۸۶۰ واحد مسکونی در بافت فرسوده دوگنبدان اختصاص یافته است.

این اعتبار به صورت تسهیلات بانکی و کمک‌های بلاعوض برای نوسازی این تعداد واحد مسکونی در نظر گرفته شده که بر اساس توافق با بانک‌ها مشکلی برای پرداخت این تسهیلات وجود ندارد.

به گفته مسئولان از این میزان اعتبارات ۲۰۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال بصورت بلاعوض و مابقی بصورت تسهیلات بانکی پیش بینی شده است.

تاکنون نوسازی یکهزار و ۳۶۰ واحد مسکونی در بافت فرسوده دوگنبدان در محله‌های سادات، کیامرثی، کوی لبنان، منطقه پربالی و رادک اجرا شده است.

در مرحله اولیه این طرح نوسازی یکهزارو ۸۰۰ واحد مسکونی در دست اقدام بود که یکهزارو ۳۶۰ واحد آن تکمیل شد.

پنج هزار و ۴۰۰ واحد مسکونی بافت فرسوده در شهر دوگنبدان وجود دارد.

این تعداد واحد مسکونی در محله های سادات، رادک، لبنان،کیامرثی، مرکز شهر و سایر مناطق شامل طرح احیای بافت فرسوده شهر دوگنبدان نوسازی شده است.
به گزارش جارچی اخبار به نقل از ایرنا, برای ساخت هر یک از واحدهای مسکونی بهره برداری شده ۵۰۰ میلیون ریال تسهیلات بانکی ارزان قیمت و ۱۱۰ میلیون ریال کمک بلاعوض پرداخت شده است.

تسهیلات پرداخت شده تا سه سال دوره تنفس، چهار درصد کارمزد و ۱۵ سال دوره بازپرداخت دارد.

تخریب رایگان، جمع آوری انشعاب‌های برق، آب و گاز، تخفیف در پروانه‌های ساختمانی و ضمانت زنجیره‌ای از دیگر خدمات ارائه شده برای احیای بافت فرسوده شهر دوگنبدان است.

بازگشایی رینگ معابر به عرض ۲۰ متر و طول یکهزارو ۶۰۰ متر از کیامرثی تا محله سادات هم اکنون اجرا شده که امسال ۱۰۰ میلیارد ریال برای تکمیل این طرح از جمله طراحی بدنه و جداره سازی در نظر گرفته شده است.

طرح احیای بافت فرسوده شهر دوگنبدان که سال ۱۳۸۷ تصویب شده بود چند سال به دلیل نبود اعتبار راکد بود اما در دولت یازدهم عملیات اجرایی آن آغاز شد.

۲۵ هزار نفر در واحدهای مسکونی بافت فرسوده شهر دوگنبدان ساکن هستند که آسیب‌های فرهنگی و خطر حوادث طبیعی و انسان‌ساز آنها را تهدید می‌کند و این طرح فرصتی برای کاهش این آسیب‌هاست.