شهروندان با رعایت اصول بهداشتی در خانه و اماکن عمومی، تولیدکنندگان با قرار دادن تمام توان خود در برطرف کردن اقلام بهداشتی مورد نیاز پیشگیری از انتشار ویروس کرونا، مسئولان با ضدعفونی معابرعمومی و مکان های پر تردد،تامین اقلام پزشکی،نظارت بر پمپ بنزین ها و مکان های عمومی پرخطر، ممنوع کردن پذیرش گردشگر و برپایی ایستگاه های غربالگری تب سعی در به حداقل رساندن میزان انتشار این ویروس مرموز دارند و فعالان عرصه سلامت نیز این روزها با از جان گذشتنگی در خط مقدم کنترل ویروس کرونا دارند که همه این دلایل امیدها را برای مهار ویروس کرونا در استان زنده کرده است.

اما کمبود داروها و اقلام بهداشتی،جدی نگرفتن سرایت ویروس کرونا از سوی برخی از شهروندان و شایعه سازی برخی افراد در فضای مجازی این استان از موضوعات نگران کننده ای است که نیازمند توجه بیشتر است.

در فضای مجازی اما از برخی شایعه سازی ها که بگذریم عده ای در تلاش هستند تا با اطلاع رسانی سهمی در ریشه کنی این ویروس در کهگیلویه و بویراحمد دارند.

کهگیلویه و بویراحمدی ها چگونه به جنگ ویروس کرونا رفته اند؟

بانوی یاسوجی که در یک کارگاه خیاطی مشغول بکار است می گوید:عده ای از بانوان بویراحمدی با همکاری بسیج جامعه پزشکی و با تبدیل کارگاه خیاطی به دوخت لباس های بیمارستانی یک بار مصرف سعی دارند تا گامی برای کمک به مهار ویروس کرونا بردارند.

ر- م افزود: در این روزها بانوان یاسوجی با انجام ۲ شیفت کار و تلاش برای دوخت لباس های بیمارستانی تلاش می کنند در عرصه تولید خدمتگذار فعالان عرصه سلامت باشند.

یکی از شهروندان گچساران گفت: استفاده نکردن از وسایل عمومی نظیر خودکار در اداره ها و بانک ها،استفاده از کارت های بانکی به جای پول و حاضر نشدن در مکان هایی که چندین نفر حضور دارند از کارهایی است که برای پیشگیری از ویروس کرونا در این روزها انجام می دهم.

امیر محمدی افزود: در پمپ بنزین و جایگاه های سی ان جی انجام سوختگیری را یا به متصدیان واگذار می کنم و در صورت انجام مراحل سوختگیری پس از آن با ژل های ضدعفونی دست های خود را می شویم.
به گزارش جارچی اخبار به نقل از ایرنا, وی بیان کرد: تلاش می کنم جز در موارد ضروری از خانه خارج نشوم و پس از رفتن به خانه گوشی تلفن همراه و جاکلیدی و سایر وسایل شخصی خود را ضدعفونی می کنم.

یک بانوی خانه دار ساکن شهرستان کهگیلویه گفت: یکی از کارهایی که در خانه پس از انتشار ویروس کرونا برای خانواده انجام می شود تلاش برای مصرف مرکبات و افزایش میزان مصرف آب برای ارتقای ایمنی بدن است.

زلیخا احمدی افزود: استفاده از مواد خوراکی بسته بندی شده از دیگر کارهایی است که در خانه انجام می دهم.

وی بیان کرد: لباس هر یک از افراد خانواده را پس از ورود به منزل به مکان شست و شو انتقال داده می شود.

این بانو خانه دار تاکید کرد: ضدعفونی سطوح پرکاربرد نظیر دستگیره درها،میز نهارخوری و سایر وسایل از دیگر کارهای است که برای به حداقل رساندن خطر ویروس کرونا در خانه انجام می شود.

یک کارمند بازنشسته با اشاره به اینکه تعداد زیادی از مردم کهگیلویه و بویراحمد خارج از استان زندگی می کنند معتقد است که دعوت نکردن اقوام حتی فرزندان از کارهایی است که به پیشگیری از فراگیری ویروس کرونا کمک می کند.

حمزه داودی با یادآوری کنسل شدن برنامه هایی چون اعتکاف،نماز جمعه،جشنواره ها و نمایشگاه ها از اقدمات خوب دولت برای پیشگیری از برپایی تجمعات است افزود: مشارکت مردم برای در خانه ماندن و اقدام نکردن به سفردر تعطیلات نوروز از کارهایی است که نیازمند مشارکت مردم است.

نگرانی های مسئولان

معاون بهداشتی دانشگاه علوم‌ پزشکی یاسوج با اشاره به اینکه این روزها برخی از شهروندان در صف های چند نفره بانک ها یا خرید کالاهایی مانند نان مشاهده می شوند از مردم خواست هرگز با کرونا شوخی نکنند که سرایت این بیماری جدی است.

محمد مهدی بانشی اظهار داشت: هر چند همکاری بسیاری از مردم در مورد پیشگیری از انتشار ویروس کرونا بسیار خوب است اما جدی نگرفتن موضوع برای عده ای از افراد بسیار نگران کننده است.

وی بیان کرد: براساس آماری که روز شنبه هفدهم اسفند از سوی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی منتشر شد کهگیلویه و بویراحمد دارای کمترین بیمار کروناییدر میان استان های کشور است اما این به آن معنا نیست که مردم در انجام مراقبت های بهداشتی کوتاهی کنند.

بانشی تاکید کرد: ورود افراد بومی کهگیلویه و بویراحمد که هم اکنون مقیم استان های دیگر هستند در تعطبلات نوروز به استان مهمترین نگرانی مسئولان برای فراگیری این ویروس در کهگیلویه و بویراحمد است.

نگاهی به آخرین آمار و وضعیت بیماران کرونایی

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد گفت: بر اساس یافته های جدید آزمایشگاهی شمار مبتلایان قطعی به ویروس کرونا در این استان به ۹ مورد رسیده که ظرف روز گذشته تاکنون سه نفر اضافه شده است.

پرویز یزدانپناه افزود: هم اکنون سه ایستگاه غربالگری در جاده های یاسوج به استان های مجاور، سه مورد در گچساران ،یک مورد در باشت و یک ایستگاه نیز در شهرستان بهمئی برای سنجش تب مسافران ورودی به استان فعالیت می کند.

یزدانپناه تاکید کرد: ماندگاری ویروس کرونا ۲ ساعت تا ۹ روز،قابلیت سرایت پذیری این ویروس به ۱۰ تا ۱۴ نفر در یک زمان محدود از یک نفر و دوره نهفتگی ۲ تا ۱۵ روز از خصوصیات ویروس کروناست که نگرانی برای انتشار بیشتر آن را بیشتر کردهاست.

اقداماتی برای کمک به پیشگیری از انتشار ویروس کرونا

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد گفت: روزانه ۱۰هزار عدد ژل ضدعفونی کننده در استان تولید و در داروخانه ها توزیع می شود.

امام بخش قائدی با یادآوری اینکه در پی انتشار ویروس کرونا و نیاز مردم به این محصول بهداشتی همه خطوط تولید یک کارخانه تولید کننده مواد آرایشی و بهداشتی در کهگیلویه و بویراحمد تعطیل و توان کارخانه به تولید ژل ضدعفونی کننده اختصاص یافت افزود: مشکلی از نظر ژل ضدعفونی کننده در استان وجود ندارد.

وی از توزیع ۱۰هزار تن الکل برای ضدعفونی ساختمان های اداری، آموزشی و مکان های عمومی در کهگیلویه و بویراحمد پس از انتشار ویروس کرونا در کشور تاکنون خبر داد.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد:کمبود داروی آنفولانزا به عنوان داروی اصلی درمان کرونا مشکل اصلی حوزه بهداشت و درمان در استان است که در حال پیگیری برای تامین دارو هستیم.

قائدی عنوان کرد: ۹۷هزار عدد ماسک نیز تا به امروز در استان توزیع شده است که این میزان ماسک پاسخگوی نیاز مردم کهگیلویه و بویراحمد نیست.

وی ماندن در خانه،شست و شوی مداوم دست ها، ضدعفونی روزانه سطوح پرکاربرد و وسایلی چون گوشی تلفن همراه و سیستم های رایانه ای را از راهکارهای کاهش انتشار ویروس کرونا ذکر کرد.

تاکنون ۶ بیمار مبتلا به ویروس کرونا در استان کهگیلویه و بویراحمد شناسایی شده است.

بیمارستان شهید جلیل یاسوج برای پذیرش بیماران مبتلا به کرونا در این استان اختصاص یافته است.

موارد ابتلای قطعی به ویروس کرونا در کشور پنج هزار و ۸۲۳نفر و فوت ناشی از آن به ۱۴۵ نفر رسیده و همچنین یکهزار ۶۶۹نفر بهبود یافته‌اند.