عزیز فیلی دوشنبه شب در گفت وگو با خبرنگار ما اظهار داشت: این میزان خسارات وارده ظرف ۱۰ روز اخیر و در دو سامانه بارشی از اوایل فروردین امسال تاکنون وارد شده است.

وی تصریح کرد: افزون بر ۸۹۰ میلیارد ریال از این میزان خسارت در بخش کشاورزی ، باغات و برخی طرح های گلخانه ای ناشی از سرما ، کولاک و یخبندان و سامانه نخست بارشی در اوایل فرودرین امسال بوده است.

معاون استاندار کهگیلویه وبویراحمد گفت: همچنین ۴۹۰ میلیارد ریال از این میزان خسارت مربوط به بارش های ۴۸ ساعت گذشته در بخش های زیربنایی اعم آب ، برق، کشاورزی واحد های مسکونی شهری و روستایی و راه اعم از راه های اصلی فرعی و روستایی، پل ها و ابنیه ها بوده است.

فیلی یاداور شد: برآورد این میزان خسارات در اسرع وقت و با جمع بندی نهایی با هماهنگی و دستور استاندار کهگیلویه وبویراحمد به دولت، سازمان برنامه و بودجه و سازمان مدیریت بحران کشور برای تامین اعتبار و جبران خسارت ارسال خواهد شد.

سامانه های بارشی فروردین امسال در کهگیلویه وبویراحمد اگرچه به شدت بارش های مدت مشابه سال قبل نبود اما مشکلاتی را نیز در این فصل کرونایی برای بسیاری از مناطق استان بویژه ساکنان محله های پایین شهر یاسوج و دیگر مناطق استان بوجود اورد و سبب طغیان رودخانه ها، جاری شدن سیل و آبگرفتگی معابر درون شهری شد.

بر اثر سامانه بارشی ۲ روز گذشته در برخی مناطق کهگیلویه وبویراحمد تا بیش از ۱۲۶ میلیمتر بارش باران ثبت شده است.

ولی بهره مند کارشناس اداره کل هواشناسی کهگیلویه وبویراحمد همچنین گفت: بیشترین میزان بارش ۲ روزگذشته در منطقه گنجگون بویراحمد با ۱۲۶ و منطقه جاورده کهگیلویه و دشت روم بویراحمد نیز بالای ۱۱۵ میلی متر گزارش شده است.

دفتر مطالعات پایه منابع آب ایران کهگیلویه و بویراحمد را در سال زراعی ۹۷و ۹۸ از نظر میانگین بارندگی استان ها در رتبه دوم پربارش ترین ها اعلام کرده است.

سامانه های بارشی و بارش رحمت الهی علاوه بر ایجاد خسارات وارده به بخش های مختلف برکات زیادی نیز بهمراه داشت و سبب پرشدن بیش از ۹۰درصد ظرفیت سدهای مهم و بزرگ در کهگیلویه وبویراحمد از جمله سد مخزنی کوثر گچساران و شاه قاسم در یاسوج شده است.

بارندگی های سال آبی جاری (اول مهر تاکنون) ۲۰۸.۵۱ میلیون متر مکعب آب وارد سد کوثر کرده است که از این میزان ۳۶.۶۱ میلیون متر مکعب آن در بهار امسال بوده است.
به گزارش جارچی اخبار به نقل از ایرنا, میزان بارندگی ثبت شده از ابتدای سال جاری تاکنون در ایستگاه هواشناسی سد کوثر ۳۵۹میلیمتر بوده که ۹۴میلیمتر از این میزان مربوط به بارندگی فروردین بوده است.

میزان ذخیره آب سدکوثر در گچساران هم اکنون ۴۹۵.۱۳ میلیون متر مکعب است که معادل ۹۰.۵ درصد از ظرفیت این سد است.

سد کوثر آب آشامیدنی ۲۰ شهر و ۲ هزار روستا با ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر جمعیت را در استان‌های جنوبی کشور شامل کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر، خوزستان، هرمزگان و فارس تأمین می‌کند.