خرید توافقی محصول زرشک کشاورزان استان خراسان جنوبی که در آستانه فصل برداشت در انبارها موجود است، آغاز شد.

به گزارش جارچی اخبار، مدیر تعاون روستایی خراسان جنوبی گفت: به دلایل متعدد به ویژه شیوع بیماری کرونا بخشی از محصول زرشک کشاورزان استان در انبارها مانده و به فروش نرفته است.

وحید ضیائیان احمدی افزود: این موضوع در آستانه فصل برداشت نگرانی زرشک‌کاران را در پی داشت که با پیگیری و رایزنی‌های صورت گرفته، سازمان تعاون روستایی با خرید توافقی این محصول موافقت کرد.

وی اظهار داشت: مقرر شد سازمان تعاون روستایی منابع و تسهیلات ارزان قیمت را در اختیار استان قرار دهد تا تشکل‌ها خرید توافقی زرشک از کشاورزان را انجام دهند.

وی تصریح کرد: کشاورزانی که تمایل به فروش محصول دارند باید به مراکز تعاون روستایی در پنج شهرستان تولید کننده زرشک محل سکونت خود مراجعه و سپس میزان محصول موجود خود و رقم فروش را اعلام کنند.

مدیر تعاون روستایی خراسان جنوبی گفت: در گام بعد با تایید سطح زیرکشت محصول توسط جهاد کشاورزی، کارشناسان تعاون ‌روستایی برای نمونه‌گیری و ارزیابی کیفیت زرشک اقدام خواهند کرد.

وی افزود: براساس توافقی که بین کشاورز و کارشناسان تعاون روستایی انجام خواهد شد با در نظر گرفتن قیمت تمام‌شده، هزینه نگهداری و سایر موارد با احتساب سود کشاورز، محصول خریداری می‌شود.

ضیائیان احمدی حداقل قیمت خرید توافقی هر کیلوگرم زرشک خشک را ۴۲ هزار تومان اعلام کرد و گفت: با توجه به کیفیت محصول قیمت تا ۵۰ هزار تومان حتی بیشتر قابل افزایش است.

وی افزود: بعد از خرید توافقی محصول از زرشک‌کاران، سازمان تعاون روستایی وجوه محصول را به حساب کشاورزان واریز می‌کند.

وی تصریح کرد: براساس توافقی که با برخی فروشگاه‌های زنجیره‌ای از جمله رفاه و اتکا انجام شد، زرشک بسته‌بندی شده نیز در این فروشگاه‌ها عرضه خواهد شد.

استان مرزی خراسان جنوبی تولیدکننده ۹۸ درصد زرشک بی‌دانه جهان است که هر سال بیش از ۳۸ هزار کشاورز در زمینه کاشت، داشت و برداشت این محصول فعالیت دارند.

سطح زیرکشت محصول زرشک استان ۱۷ هزار و ۶۴۳.۵ هکتار است که از این میزان ۵۱۲ هکتار به صورت دیم کشت می‌شود و پارسال در مجموع ۲۰ هزار و ۹۰۰ تن محصول در استان تولید شد.

هفت هزار تن زرشک خشک کشاورزان از سال گذشته در انبارها دپو شده بود و مشتری نداشت که با رایزنی سازمان جهاد کشاورزی و تعاون روستایی این مشکل در حال رفع شدن است.