نماینده مردم گرمی و مغان در مجلس یازدهم گفت: در روزهای اخیر تمرکز دولت دونالد ترامپ بر دو مساله مخالفت با پایان تحریم های تسلیحاتی ایران و تلاش برای عادی سازی روابط اسرائیل با کشورهای بیشتری در حوزه خلیج فارس و کشورهای عربی است.

به گزارش جارچی اخبار، ولی اسماعیلی  با اشاره به این که هر دو این موارد رویکردهای تبلیغاتی ترامپ در آستانه انتخابات ۲۰۲۰ است، افزود: ترامپ پیش از این نیز سعی کرد تا با تصویب یک قطعنامه در شورای امنیت به صورت رسمی مانع از پایان یافتن تحریم های تسلیحاتی کند که موفق نشد.

نایب رییس اول کمیسیون اجتماعی مجلس تصریح کرد: حتی کشورهایی که دوستان سنتی آمریکا بودند نیز در این مورد با آمریکا همراهی نکردند و در نتیجه قطعنامه به جایی نرسید اما همین حالا هم دولت این کشور سعی دارد تا با گروکشی و تهدید منافع اقتصادی کشورهای دیگر آن ها را از ارتباط و داد و ستدهای تسلیحاتی با ایران منع کند.

اسماعیلی در تشریح دومین راهبرد دونالد ترامپ در آستانه انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا تاکید کرد: ترغیب کشورهای عربی برای ارتباط با اسرائیل که از نظر جمهوری اسلامی ایران و بسیاری از کشورهای اسلامی دیگر از اساس به رسمیت شناخته نمی شود ، راهبرد جدی انتخاباتی رییس جمهور فعلی امریکا است.

وی خاطر نشان کرد : دولت ترامپ در سال های گذشته تصمیمات یکجانبه زیادی را به نفع اسرائیل اتخاذ کرده که از جمله آن ها قبول ادعاهای اسرائیل در بلندی های جولان اشغالی و به رسمیت شناختن بیت المقدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی و انتقال سفارت خود به این منطقه بوده است.

اسماعیلی با اشاره به انفعال بسیاری از کشورهای عربی در مقابل فشارهای آمریکا برای عادی سازی روابط با اسرائیل ، گفت: کشورهای عربی هم متاسفانه وابستگی اقتصادی به امریکا دارند و وام دار واشنگتن هستند. در نتیجه مطابق سلیقه و برنامه های کاخ سفید رفتار می کنند اما به هر حال تاریخ  درباره این اقدام آن ها یعنی عادی سازی روابط با یک رژیم کودک کش قضاوت خواهد کرد.

وی ادامه داد: آمریکا سعی دارد تا شکست خود در زمینه تلاش برای فعالسازی مکانیسم ماشه را با افزایش تعداد کشورهایی که با اسرائیل به سمت عادی سازی روابط رفتند، جبران کند.

نایب رییس کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان این که کشورهای عربی  میکروسکوپی حاشیه خلیج فارس باید مراقب باشند تا ابزارهای تبلیغاتی-انتخاباتی ترامپ نشوند، تاکید کرد: برای کشورهای حاشیه کشورهای خلیج فارس، ایران بهترین حامی و برادر است بنابراین توصیه ما این است که مراقب باشند تا در زمین صهیونیست ها و دولت تروریست پرور آمریکا بازی نکنند.