مدیر جهاد کشاورزی دامغان گفت: سرمای شدید هوا منجر به خسارت ۷۵ درصدی به باغ‌های گردو و کاهش ۲۵ درصدی برداشت این محصول در این شهرستان شد.

به گزارش جارچی اخبار، سیدمحسن طباطبائیان، در گفت و گو با ایرنا، افزود: حدود ۱۴۵ تن محصول گردو از ۵۴۰ هکتار باغ گردو شهرستان دامغان برداشت شد که نسبت به سال گذشته ۲۵ درصد کاهش داشت.

وی اضافه کرد: عملکرد محصول گردو در وضعیت مناسب آب‌وهوایی ۲ تن در هر هکتار است که با توجه به شرایط متغیر و سرمازدگی، امسال به ۵۰۰ کیلوگرم در هر هکتار کاهش یافت.

طباطبائیان اظهار داشت: هم‌اکنون ۵۴۰ هکتار باغ گردو در این شهرستان وجود دارد که حدود ۲۹۰ هکتار از این میزان به باردهی اقتصادی رسیده است.

وی به اجرای طرح جلوگیری از سرمازدگی باغ‌های گردو اشاره کرد و گفت: چندلر و فرنور، ارقام مقاوم گردو در برابر سرما است که برای جلوگیری از ضرر کشاورزان و باغداران، به تازگی در دامغان کشت شده است و در سال‌های آینده به باردهی می‌رسد.

طباطبائیان تصریح کرد: بیشتر محصول گردو برداشت شده از باغ‌ها در سطح شهر و بازارهای داخلی به فروش می‌رسد.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان دامغان خاطر نشان کرد: ارائه دستورالعمل‌های فنی در مورد کنترل آفت و بیماری‌ها نظیر کرم خراط و تغذیه و توزیع انواع کود شیمیایی از جمله خدمات جهاد کشاورزی برای باغداران شهرستان است.

پوست کاغذی، تویسرکان و خوشه ای از ارقام رایج گردو در دامغان است که بیشتر در باغ‌های آستانه، دیباج، دهستان تویه دروار، کلاته و حوالی رودخانه چشمه علی وجود دارد.