مدیرعامل آبفای هرمزگان با اشاره به توسعه آب شیرین‌کن‌ها و تنوع منابع آبی استان، از تحقق وعده آبفا در خصوص کاهش نیاز آبی کلان‌شهر بندرعباس از منابع شرق استان (سدهای استقلال، شمیل نیان و دشت میناب) خبر داد.

به گزارش جارچی اخبار و به نقل از وزارت نیرو ، “امین قصمی” افزود: با بهره‌برداری از آب شیرین‌کن‌های یکصد هزارمترمکعبی و ۴۰ هزار مترمکعبی فاز نخست آب شیرین‌کن یک میلیونی غرب بندرعباس، برداشت از سد استقلال و دشت میناب برای تامین آب بندرعباس به میزان ۱۵ میلیون مترمکعب در سال کاهش یافته که این مهم گامی موثر در کمک به احیای دشت میناب است.

آغاز عملیات اجرایی طرح تامین آب میناب از سد سرنی
وی همچنین از آغاز اجرای طرح تامین آب شهر میناب از تصفیه‌خانه آب سد سرنی در روزهای آینده خبر داد و گفت: با تکمیل این طرح نیاز آبی شهر میناب که پیش از این به میزان ۱۵ میلیون مترمکعب از طریق چاه‌ها تامین می‌شد، تا سال آینده از تصفیه‌خانه سد سرنی تامین خواهد شد.
مدیرعامل آبفای استان در ادامه با بیان اینکه نیاز آبی شهر بندرعباس ۱۰۰ میلیون مترمکعب در سال است که سالانه ۷۰ میلیون متر مکعب آب از سدهای شرق هرمزگان تامین می‌شود، تصریح کرد: تا پایان امسال ظرفیت تولید آب شیرین‌کن‌های یکصد هزار و یک میلیون مترمکعبی بندرعباس به ۵۲ میلیون مترمکعب در سال می‌رسد.
وی افزود: با این ظرفیت علاوه بر رفع کمبود آب بندرعباس (۳۰ میلیون مترمکعب)، ۲۲ میلیون متر مکعب آب مازاد داریم که با هدف کاهش برداشت آب از دشت میناب و بی‌نیاز شدن بندرعباس از سد استقلال به منابع آبی شهر بندرعباس اضافه خواهد شد.
قصمی با اشاره به توسعه آب شیرین‌کن‌ها در استان، گفت: در حال حاضر ۴۰ سایت آب‌شیرین‌کن فعال با ظرفیت سالانه ۶۲ میلیون متر مکعب در استان در حال بهره برداری است و ۱۰ سایت آب شیرین‌کن با حجم سالانه ۳۰ میلیون مترمکعب در دست اجرا داریم.
وی اضافه کرد: همچنین سه پروژه آب شیرین‌کن با حجم تولیدی ۸ میلیون مترمکعب نیز در مرحله انتخاب سرمایه‌گذار است.
وی آب شیرین‌کن یک میلیون مترمکعبی غرب بندرعباس را یک ابر پروژه زیرساختی برای استان دانست و گفت: با توجه به ظرفیت قابل توجه این پروژه علاوه بر تامین کمی و کیفی نیاز آبی شهر خمیر، در حال پیگیری تامین نیاز آبی روستاهای شمال بندرعباس و آبرسانی به شهر رویدر و شهر رضوان از طریق خط انتقال آب بندرعباس- کرمان هستیم.

حل بلندمدت مسئله آب

به گفته قصمی؛ در کنار این دو پروژه بزرگ، ۱۰ پروژه آبرسانی از جمله آب شیرین‌کن سه هزار مترمکعبی باسعیدو و رمچاه قشم، آب شیرین‌کن‌های حمیران و ناهنگ در غرب استان و آب شیرین‌کن‌های نانگ و سرخون در مرکز استان با هدف ایجاد پایداری در منابع آبی در حال اجراست.

مدیرعامل آبفای استان با تاکید بر اینکه با اجرای پروژه‌ها در همه مناطق استان به دنبال حل مسئله آب در بلند مدت هستیم، از بهره برداری ۴ مجتمع آبرسانی روستایی تا بهمن ماه امسال خبر داد و گفت: در این طرح ۴۷ روستا با جمعیت بالغ بر ۳۰ هزار نفر از آب پایدار بهره مند می‌شوند، همچنین تا شهریور ماه ۱۴۰۰ نیز ۶۱ روستا با جمعیتی بیش از ۴۰ هزار نفر از محل طرح یکپارچه‌سازی شرکت‌های آب و فاضلاب تامین آب خواهد شد.
وی گفت: آبرسانی به بستک از آب شیرین‌کن ۸ هزار مترمکعبی چارک با هدف تامین آب شهرهای بستک، جناح و ۳۶ روستای مسیر، بهره برداری از سه مجتمع آبرسانی در بندرلنگه و طرح تامین آب شهر پارسیان از طریق آب شیرین‌کن ۱۰ هزار و ۵۰۰ مترمکعبی با هدف تامین آب شهر پارسیان و روستاهای مسیر،  از دیگر طرح‌های مهم در دست اجراست که با تکمیل این طرح علاوه بر پارسیان بخشی از مشکل تامین آب روستاهای بندرلنگه از محل خط انتقال محرم نیز حل خواهد شد.

وی در ادامه به طرح انتقال آب از آب شیرین‌کن بندرعباس به داماهی اشاره کرد و گفت: این پروژه مصوبه سفر ریاست جمهوری به استان بوده که با هدف اصلی تامین آب بندرعباس اجرا شده است.
وی افزود: این پروژه به طول ۳۳ کیلومتر و با ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی طی سه ماه آینده وارد مدار بهره برداری می‌شود و امکان انتقال ۷۰ میلیون مترمکعب آب تولیدی آب شیرین‌کن‌های غرب بندرعباس به مخازن شهر را ایجاد خواهد کرد.