پمپ‌های فشار قوی شیرین‌ساز آب دریا توسط متخصصان داخلی تولید شد.

به گزارش جارچی اخبار به نقل از معاونت علمی و فناوری رییس جمهور،  جزیره هرمز و ابوموسی از جمله سواحل بهره‌مند از این دستاورد فناورانه مورد حمایت معاونت علمی هستند.

طی تفاهم‌نامه سه جانبه میان کارگروه تخصصی توسعه فناوری‌های آب، خشکسالی، فرسایش و محیط‌زیست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و دو شرکت دانش‌بنیان رعد آب جنوب و موتورهای دوار خاور طوس و طی قراردادی با مرکز طرح های کلان ملی فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مقرر شده است که ۸ پمپ فشار قوی شیرین‌ساز آب دریا در سواحل کشور نصب و راه‌اندازی شود. بر همین اساس دو پمپ در جزیره هرمزگان و یک پمپ در جزیره ابوموسی برای تست های نهایی جایگزین نمونه های خارجی در عملیات نمک زدایی شده است.

این پمپ‌ها ساخت متخصصان داخلی است و با تلاشی فناورانه برای انجام تست‌های نهایی وارد مدار تولید آب شده است. شرکتی مستقر در پارک علم و فناوری خراسان این پمپ‌ها را طراحی کرده و در اختیار صنعت قرار داده است. پیش از این، پمپ‌های فشار قوی شیرین‌ساز آب دریا از دیگر کشورها خریداری می‌شد اما تحریم‌ها بهانه‌ای شد برای آنها که فروش این پمپ‌ها به کشور را متوقف کنند. هرچند که این کار به متخصصان داخلی فرصت داد تا توانمندی خود را در ساخت این تجهیزات کاربردی به اثبات برسانند.

این محصول از نظر کیفیت و راندمان بالا قابلیت رقابت با محصولات اروپایی را دارد و می‌تواند سالانه موجب صرفه‌جویی ارزی بیش از ۵ میلیون دلار شود. سه آب شیرین‌کن در جزیره هرمز در مجموع با ظرفیت هزار و ۵۰۰ مترمکعب در شبانه روز، آب هزار و ۸۶۰ مشترک این جزیره را تامین می‌کنند. یک ماه پیش هم پمپ آب شیرین‌کن جزیره ابوموسی برای تست های نهایی در مدار قرار گرفت.

تامین آب جزایر استان هرمزگان از طریق دستگاه‌های آب شیرین‌کن صورت می‌گیرد و به دلیل کم جمعیتی و پراکندگی این جزایر بیشتر دستگاه‌های موجود در ظرفیت‌های کوچک ساخته شده است تا در صورت بروز مشکل فنی همه ظرفیت از مدار تولید خارج نشود.