در سی و ششمین هفته پویش الف – ب – ایران، چهار پروژه آبرسانی روستایی با اعتبار ۱۱۱ میلیارد تومان در چهار استان همدان، کرمان، زنجان و البرز به بهره برداری رسید تا ساکنان ۱۰۰ روستا از آب سالم و پایدار برخوردار شوند.

به گزارش جارچی اخبار،  آیین افتتاح این طرح‌ها ظهر سه شنبه با حضور رضا اردکانیان وزیر نیرو به صورت ویدئو کنفرانس در استان‌ها پیگیری شد و به این ترتیب ۷۵ روستا در استان کردستان، ۱۵ روستا در استان زنجان، ۸ روستا در استان البرز و ۲ روستا در استان همدان به شبکه روستاهای برخوردار از آب سالم پیوستند.

استان زنجان

در طرح آبرسانی به ۱۵ روستای استان زنجان جمعیتی افزون بر هفت هزار و ۵۹۸ نفر از خدمات آب شرب بهداشتی و پایدار بهره مند شدند؛ علیرضا جزء قاسمی مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان زنجان در این باره گفت: برای اجرای این طرح ها اعتباری معادل ۲۰۱ میلیارد ریال هزینه شده است و در دوره ساخت این طرح ها برای ۱۵۳ نفر و در دوره بهره برداری برای ۱۵ نفر ایجاد اشتغال شده است.

وی یادآورشد: در قالب این طرح ها هفت باب مخزن ذخیره آب با ظرفیت ۶۰۰ مترمکعب، ۴۱ کیلومتر خط انتقال و ۲۴ کیلومتر اصلاح و توسعه شبکه توزیع آب احداث شده ضمن آنکه از دیگر عملیات‌های انجام گرفته در این پروژه ها ساخت ۹ باب ایستگاه پمپاژ با ظرفیت ۴۱ لیتر بر ثانیه است.

استان همدان

در استان همدان طرح آبرسانی به ۲ روستای “ورکانه” و “یارمجه باغ” استان همدان با اعتباری معادل یک میلیارد و ۸۶۲ میلیون تومان به بهره برداری رسید تا یک هزار و ۴۳۲ نفر جمعیت روستایی را تحت پوشش قرار دهد.

به گفته مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان، ۲۳۰ روستای استان همدان با جمعیتی معادل ۲۲۲ هزار و ۳۹ نفر از ابتدای سال ۹۲(فعالیت دولت یازدهم و دوازدهم) زیرپوشش خدمات شرکت آب و فاضلاب قرار گرفته و از مزایای آب شرب سالم و بهداشتی بهره مند شده‌اند.

“سیدهادی حسینی بیدار” افزود: همچنین از ابتدای امسال تاکنون نیز ۳۰ روستای دیگر با جمعیت ۲۷ هزار و ۶۲۸ نفر از خدمات شبکه آب سالم و فاضلاب بهره مند شده اند که برهمین اساس شاخص بهره‌مندی از آب در روستاهای استان همدان به ۷۹.۱۱ درصد رسیده است.

استان البرز

با افتتاح طرح آبرسانی به هشت روستای البرز ۱۰ هزار نفر روستایی از آب سالم و بهداشتی بهره مند شدند؛ این طرح با اجرای دو کیلومتر خطوط انتقال، یک هزار و ۲۰۰ مترمکعب مخازن ذخیره، ۴۹ لیتر بر ثانیه و با سرمایه‌گذاری ۵.۶ میلیارد تومان جمعیت ۹ هزار و ۷۶۴ نفر را تحت پوشش قرار می‌دهد، امروز افتتاح شد.

به گفته عزیزاله شهبازی استاندار البرز، دولت نگاه ویژه‌ای به البرز دارد و از سال ۹۲ تاکنون بیش از یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برای آب و فاضلاب استان هزینه شده که نتایج بسیار اثربخشی برای ایران کوچک داشته است.

استان البرز دارای ۲۸۸ روستا با جمعیتی حدود ۱۶۰ هزار نفر است.

 

استان کردستان

طرح آبرسانی به ۷۵ روستای کردستان با ۸۱۷ میلیارد ریال اعتبار اجرایی شده است؛ به گفته مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کردستان برای اجرای این طرح ۲۸۷ کیلومتر خطوط انتقال اجرا شد تا جمعیتی در حدود ۱۰ هزار و ۴۸۰ خانوار معادل ۴۳ هزار و ۸۲۵ نفر از آب سالم و بهداشتی بهره‌مند شوند.

محمدحسین محمدی به اشاره به احداث ۲۳ ایستگاه پمپاژ با ظرفیت ۲۴۹ لیتر بر ثانیه، یادآور شد: در قالب این پروژه‌ها و برای بهره‌برداری از آنها، ۶۵ باب مخزن ذخیره با ظرفیت ۱۰ هزار مترمکعب ایجاد، ۲۶ حلقه چاه، حفاری و تعداد ۱۴ دهنه چشمه نیز بهسازی شد.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب کردستان، ظرفیت تامین آب در این پروژه‌ها را ۳۱۳ لیتر بر ثانیه اعلام کرد و اظهار داشت: در زمان اجرای این طرح‌ها برای ۴۰۴ نفر اشتغال ایجاد شد و اکنون بعد از بهره‌برداری نیز برای ۴۳ نفر شغل ایجاد شده است.

کردستان یک میلیون و ۶۰۳ هزار نفر جمعیت دارد و در حال حاضر ۳۸۳ هزار و ۱۳۷ مشترک در استان از خدمات شرکت آب و فاضلاب بهره‌مند هستند.

ساکنان، روستا ، آب سالم ، پایدار ، آبرسانی روستایی، پویش الف – ب – ایران،  رضا اردکانیان، وزیر نیرو