مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی آذربایجان‌شرقی گفت: خانه قدیمی و زیبای سرخه‌ای تبریز پس از مرمت و بازسازی به هتل بوتیک تبدیل می‌شود.

به گزارش جارچی اخبار احمد حمزه زاده روز شنبه در بازدید از عملیات اجرایی مرمت این اثر تاریخی، از تسهیل روند مرمت و احیای این خانه قدیمی با مشارکت صندوق کارآفرینی امید آذربایجان شرقی خبر داد و افزود: در راستای همکاری‌ های دوجانبه در زمینه اجرا و اتمام پروژه‌های سرمایه‌گذاری بخش میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی در استان، صندوق کارآفرینی امید با اقدامات موثر و شایسته موجب تسهیل روند اجرای این پروژه‌ها شده است.

وی اظهار داشت: بر همین اساس روند مرمت و احیای خانه سرخه‌ای و تبدیل آن به هتل بوتیک توسط صندوق کارآفرینی امید استان سرعت گرفته و این صندوق با مشارکت در این حوزه و اعطای تسهیلات کم‌بهره بستر لازم را برای تحقق اهداف فرهنگی و گردشگری این پروژه فراهم خواهد کرد.

حمزه زاده ورود صندوق کارآفرینی امید و ارائه تسهیلات کم‌بهره را موجب تسریع روند مرمت و بهره‌برداری از چند پروژه موفق دانست و ادامه داد: این حمایت ها برای مالکین و سرمایه‌گذاران بناهای تاریخی و گردشگری ایجاد انگیزه و رغبت کرده است.

وی با بیان اینکه طی سال‌های اخیر با مشارکت بخش خصوصی و صندوق کارآفرینان امید، در پیشبرد اهداف توسعه‌ای گردشگری و فرهنگی آذربایجان شرقی شاهد تسهیل روند اجرایی پروژه‌های مختلف هستیم، ابراز امیدواری کرد: در سال جدید نیز با همکاری بخش خصوصی ظرفیت‌های بیشتری از حوزه گردشگری و فرهنگی استان ارتقا داده شود.

خانه سرخه‌ای از خانه‌های دوره قاجار تبریز است که در ۲ طبقه ساخته ‌شده و متعلق به میرزامهدی فراش‌باشی داماد مظفرالدین شاه می باشد که در  ۱۹ مرداد ۱۳۷۹ با شماره ۲۷۷۹ به ‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

این خانه زیبا و قدیمی در محله سرخاب تبریز واقع شده و دارای تزیینات بسیار زیبای گچ بری و آیینه کاری است که مساحتی به مقدار یک هزار و ۴۰۰ مترمربع دارد و یکی از بزرگ ترین و زیباترین خانه های تاریخی تبریز به شمار می رود.

زیرزمین، حوض خانه، مطبخ، اتاق های گوشواره ای و تالار در طبقه همکف، اتاق های قسمت اندرونی یا زمستان نشین و اتاق های تابستان نشین بخش های مختلف این خانه را تشکیل می دهند.