معاون سرمایه‌گذاری و گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اصفهان گفت: بخش گردشگری این استان در دوران شیوع ویروس کرونا متحمل خسارت مالی حداقل چهار هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان شده است.

به گزارش جارچی اخبار؛ حیدر صادقی با بیان اینکه تاسیسات گردشگری زیر مجموعه این اداره کل شامل هتل ها، دفاتر خدمات مسافرتی و اماکن گردشگری در یک سال گذشته بطور مستقیم در هر ماه متحمل  ۴۰۰ میلیارد تومان خسارت شدند افزود:  این آمار جدا از خسارت های وارد شده به سایر بخش های منتفع از گردشگری مانند واحدهای صنفی و فروشگاه ها، مجموعه های تفریحی، موسسه های آموزشی و حمل و نقل است.

وی با بیان اینکه بخش گردشگری از سال گذشته بدلیل مسائلی مانند شرایط بین المللی، تحریم های ظالمانه، محدودیت های صدور روادید و برخی اتفاق های داخلی با کاهش تعداد گردشگر مواجه شد، اظهار داشت: شیوع این ویروس از اسفند سال گذشته این وضعیت را بدتر کرد.

صادقی با اشاره به اینکه شغل ۶۰ تا ۷۰ درصد فعالان بخش گردشگری استان در این مدت در معرض خطر قرار گرفت، تصریح کرد: در برخی موارد راهنمایان تورها بطور صد در صد شغل خود را از دست دادند و اگر بخش گردشگری بازیابی نشود تعداد زیادی از فعالان این حوزه شغل خود را بطور کامل از دست می دهند.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس آمار و اطلاعات موجود تعداد گردشگران در استان اصفهان در سال جاری در مقایسه با سال گذشته ۹۰ درصد کاهش یافت و ضریب اِشغال هتل ها و اماکن اقامتی به میانگین ۱۰ درصد رسید.

معاون سرمایه‌گذاری و گردشگری اداره کل میراث فرهنگی اصفهان با تاکید بر اینکه حجم خسارت های دوران کرونا بر بخش گردشگری بسیار بالاست، گفت: این حجم از خسارت ها آنقدر زیاد است که حمایت های دولت توانست این صنعت را از آسیب بیشتر محافظت کند.

صادقی از جمله حمایت های دولتی از بخش گردشگری در دوران کرونا را اعطای تسهیلات در ۲ مرحله و همچنین امهال تسهیلات بانکی، مالیات، قبوض و حق بیمه در قالب مصوبه های ستاد ملی مقابله با کرونا خواند و اضافه کرد: تعداد زیادی از فعالان بخش گردشگری اصفهان مشمول این حمایت ها شدند اما این بسته های حمایتی بیشتر جنبه مُسکِن داشت.

وی با بیان اینکه زیرساخت های گردشگری در چند سال اخیر در استان اصفهان توسعه خوبی یافت، اظهار داشت: اکنون در دور افتاده ترین روستاهای استان دارای واحدهای بومگردی هستیم و متصدیان آنها آموزش های لازم را برای جذب گردشگر و ارایه خدمات دیدند.

وی ادامه داد: بخش گردشگری اصفهان، ظرفیت زیادی برای توسعه دارد بطوریکه در دوران کرونا شاهد افتتاح و بهره برداری بسیاری از طرح های سرمایه گذاری در این بخش بودیم و پیش بینی اشتغال در آن در ۹ ماه نخست امسال محقق شد.

صادقی با اشاره به افتتاح حدود ۵۰ واحد جدید گردشگری مانند هتل، بومگردی، اقامتگاه سنتی و سفره خانه سنتی در سال جاری در استان اصفهان، اظهار امیدواری کرد که با برنامه ریزی برای سفر کنترل شده و ایمن در سال جدید، بخش گردشگری جان تازه و رونق بگیرد.

گردشگری یکی از بخش‌هایی است که در دوران شیوع کرونا آسیب بسیاری را متحمل شد بطوریکه میزان این خسارت تا مهر امسال بیش از ۱۴ هزار میلیارد تومان بود؛ دولت برای جبران خسارات ناشی از این ویروس ۲ بسته حمایتی برای بخش های آسیب دیده در نظر گرفت که در مرحله اول بسته حمایتی حوزه گردشگری امهال مالیاتی حق بیمه کارفرمایی بود که به شرط حفظ اشتغال و با لحاظ کد بیمه به واحدها اختصاص پیدا مکرد.

همچنین در بسته دوم، تسهیلات با نرخ چهار درصد برای حمایت از مشاغل آسیب دیده در نظر گرفته شد که در این مرحله داشتن کد بیمه‌ای از سوی کارفرمایان مانند مرحله اول لحاظ نشد تا واحدهای گردشگری برای دریافت کمک‌های جبرانی مشکلات کمتری داشته باشند.

استان اصفهان با پنج میلیون نفر جمعیت به‌عنوان قطب گردشگری جهان و ایران، بیش از ۲۲ هزار بنا و اثر تاریخی شناسایی شده دارد که از میان آنها افزون بر یک‌هزار و ۸۰۰ اثر ثبت ملی شدند.

هفت اثر از آثار تاریخی اصفهان به نام‌های میدان نقش جهان، کاخ چهلستون، باغ فین کاشان و مسجد جامع و سه قنات به نام‌های وزوان، مزدآباد و مون به ثبت جهانی رسیده و کانون توجه گردشگران داخلی و خارجی است.

اصفهان حدود ۱۵۰ هتل، ۴۴۴ اقامتگاه بومگردی، ۷۰ هتل سنتی، ۱۵۰ خانه مسافر و ۲۳۰ مهمانپذیر و افزون بر ۳۵ هزار تخت دارد.