وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی با تشریح روند موفقیت آمیز تولید واکسن ایرانی کرونا ، گفت : از اردیبهشت یا خرداد ماه سال آینده جمهوری اسلامی ایران یکی از سازندگان بسیار موفق این  واکسن در جهان خواهد بود.

به گزارش جارچی اخبار،  دکتر سعید نمکی روز دوشنبه در حاشیه آیین کلنگ زنی بیمارستان ٢٨٠ تخت خوابی بابلسر در گفت و گو با خبرنگاران از تزریق یک میلیون واکسن تا پایان سال جاری به کادر درمان خبر داد و افزود : واکسن تولیدی مجموعه « سپند » و وزارت دفاع که به کارآزمایی بالینی رسیده ، فردا رونمایی می شود و واکسن مجموعه « برکت » و « رازی » هم در حال کارآزمایی بالینی است.

وی همچنین با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب و توصیه رییس جمهوری درباره ضرورت مقابله با شیوع ویروس جهش یافته کرونا، گفت : سفر در شرایط حاضر چه از نقاط آلوده به غیرآلوده و یا برعکس به هیچ وجه به نفع مردم نیست و از مردم تقاضا می کنیم به هیچ وجه امسال به مسافرت فکر نکنند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هشدار داد: اگر در شرایط کنونی با توجه به وضعیت شیوع کرونا سفر انجام شود، قطعا باید در زمینه رعایت پروتکل ها نظارت شدیدی بویژه در مقصد صورت بگیرد.

نمکی گفت: ما دو مولفه بسیار خطرناک تر از پارسال داریم؛ یکی ویروس جهش یافته است که هم قدرت سرایت، بیماری زایی و هم مرگ و میرش به مراتب بیشتر از ویروس قبلی است و مولفه دیگر این است که مردم فکر می کنند بعد از یک سال باید ممنوعیت را بشکنند و به راه بیفتند ، ولی در هر صورت زیان هایی به همه وارد خواهند کرد.

وی افزود : ما در هر صورت آماده خدمتیم اما کادر درمان به دلیل مدیریت سه موج سنگین خسته و نیازمند بازتوانی هستند و ایجاد موج چهارم برای کادر درمان بسیار طاقت فرسا و سنگین خواهد بود.
وزیر بهداشت بیان کرد: به رغم گرفتاری‌های کرونایی موجود، هر ماه یک هزار تخت به مجموعه های بیمارستانی کشور اضافه می شود و امسال تنها سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی بوده است که توانسته ایم چنین توسعه ای در زیرساخت های بهداشت و درمان داشته باشیم.

نمکی با بیان اینکه یک هزار و ۴۰۰ پروژه بهداشتی و درمانی تا هفته سلامت در اردیبهشت ماه سال آینده به مرور افتتاح می شود، ابراز امیدواری کرد که تا پایان دوره فعالیت دولت تدبیر و امید تا ۱۳ هزار تخت جدید به مجموعه تخت های بیمارستانی کشور اضافه شود.