معاون صنایع دستی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی گفت: سال گذشته ۲ هزار و ۴۵۰ هنرجوی صنایع دستی در استان به صورت حضوری و مجازی آموزش دیدند.

به گزارش جارچی اخبار، فرشاد به آفرین روز شنبه در گفت و گو با خبرنگاران با بیان اینکه این تعداد به صورت رایگان، صنایع دستی و هنرهای سنتی را در مراکز خصوصی طرف قرارداد با معاونت صنایع دستی آموزش دیدند ،  افزود: در راستای ارتقای سطح دانش هنرمندان صنایع‌ دستی تعداد ۳۳۰ نفر از شاغلان نیز در این حوزه در دوره‌های دانش‌افزایی شرکت کردند.

وی اظهار کرد: با وجود شرایط فعلی کشور به دنبال شیوع کرونا و آسیب‌های اقتصادی وارده به بسیاری از فعالیت‌های اقتصادی، فعالیت واحدهای تولیدی صنایع‌ دستی به دشواری در حال تداوم است به طوری که تا پایان سال ۹۹ دو هزار و ۱۹۰ مورد از پروانه‌های انفرادی، کارگاهی و کارت‌های شناسایی از سوی معاونت صنایع‌ دستی استان در راستای فراهم‌ سازی بستری مناسب برای فعالیت هنرمندان صدور و تمدید شد.

معاون صنایع دستی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی گفت: آموزش رایگان صنایع‌دستی و هنرهای سنتی در استان در سال گذشته با استقبال قابل‌ توجه هنرجویان در سطح تمامی شهرستان‌ها و روستاهای استان قرار گرفت.

به آفرین ادامه داد: برابر برنامه ریزی و پیگیری‌های انجام شده در راستای حمایت از فعالان صنایع دستی، هنرمندان با ثبت نام در سامانه جامع خسارت‌های ناشی از کرونای وزارت مربوطه و سامانه کارا تاکنون حدود چهار میلیارد تومان تسهیلات دریافت کرده‌اند و برای افراد پشتیبان مشاغل خانگی و مستقل بیش از ۱۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال تسهیلات پرداخت شده است.

وی با اشاره به راه اندازی بازار اینترنتی صنایع دستی استان «سارای» با مشارکت بخش خصوصی یادآوری کرد: راه اندازی این بازار از مهم‌ترین اقدامات میراث فرهنگی استان در سال گذشته در راستای ارتقای میزان عرضه و تقاضای حوزه صنایع‌دستی است تا به ‌واسطه آن بستر لازم برای معرفی، مبادله و آموزش هنرهای سنتی و دستی توسط هنرمندان بیش از پیش فراهم شود.

به آفرین ثبت ملی دو شهر اسکو و اهر به عنوان شهرهای ملی صنایع دستی را از دیگر اقدامات مهم این اداره کل در سال گذشته عنوان کرد و افزود: با توجه به جایگاه ویژه این شهرها در توسعه و تولید صنایع‌دستی به ویژه رشته‌های هنری «ورنی بافی» و «چاپ باتیک»، پس از تشکیل پرونده و ارایه مستندات جامع در دومین جلسه مراسم اعطای گواهی‌نامه شهرها و روستاهای ملی صنایع‌دستی به ترتیب به عنوان شهر ملی ورنی و چاپ باتیک به ثبت رسیدند.