مدیرعامل اتحادیه سراسری گیاهان دارویی با اشاره به اینکه سطح زیرکشت گیاهان دارویی تا سال ۱۴۰۴ به ۵۰۰ هزار هکتار می رسد ، از دولت خواست اقدام به تقویت شبکه های تعاونی در این حوزه کند.

به گزارش جارچی اخبار به نقل از  سازمان مرکزی تعاون روستایی، میثم مجیدی زاده گفت: بحث توسعه گیاهان دارویی طی چند سال اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته که از سوی معاونت علمی ریاست جمهوری و وزارت جهاد کشاورزی و سایر نهادهای مرتبط با این حوزه برای آن سند ملی تدوین شده است.

وی اضافه کرد: در واقع اقداماتی که در حوزه گیاهان دارویی انجام می‌شود براساس نیل به اهداف سند ملی گیاهان دارویی و طب سنتی است ضمن اینکه هم اکنون سطح زیرکشت گیاهان دارویی در کشور بالغ بر ۲۵۰ هزار هکتار است و براساس اهداف پیش بینی شده در سند مذکور باید در سال ۱۴۰۴ به ۵۰۰ هزار هکتار برسد.

مجیدی با اشاره به اینکه در صورت تحقق این هدف، علاوه بر تأمین نیاز داخل توسعه صادرات نیز اتفاق می‌افتاد، گفت: ایران کشوری ممتاز و دارای رتبه بالا از نظر غنای گیاهی و تنوع زیستی و دارای ۱۱ اقلیم از سیزده اقلیم شناخته شده در جهان است و این ظرفیت منحصر به فرد نیاز به توجه ویژه دارد ولی متأسفانه با این وجود از نظر تولید گیاهان دارویی در رتبه خوبی قرار نداریم در حالی که به راحتی می‌توانیم جزو چند کشور اول دنیا در زمینه‌های مختلف تولید، فرآوری و توسعه این حوزه باشیم.

این فعال بخش خصوصی با بیان اینکه از حدود ۲۲۰ نوع گونه شناخته شده گیاهان دارویی در دنیا در کشور ما حدود ۱۸۰ گونه گیاهان دارویی وجود دارد و ۳۰ گونه در حال حاضر وارد کشور می‌شود.

مجیدی اضافه کرد: از این ۲۲۰ گونه ذکر شده حدود ۱۴۰ گونه آن در مراتع و به صورت خود رو، رشد می‌کنند و بالغ بر چهل گونه دیگر توسط شرکت‌های تولیدی و بهره برداران کشور به شکل زراعی تولید می‌شود که طی سنوات گذشته اقدامات خوبی در زمینه زراعی سازی سایر گونه‌های مورد نیاز انجام شده است به عنوان مثال یکی از گیاهانی که عمدتاً در مراتع به صورت خودرو وجود داشت و برداشت بی رویه آن از طبیعت معمولاً به منابع طبیعی ما آسیب می‌رساند آویشن بود که طی سالیان اخیر تولید زراعی آن افزایش چشمگیری داشته آویشن است که بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه در تولید برخی گیاهان دارویی از جمله زعفران و گل محمدی در رتبه اول جهان قرار داریم، گفت: هم اکنون سطح زیرکشت زعفران در کشور ما بین ۱۱۰ تا ۱۱۵ هزار هکتار و سطح زیرکشت گل محمدی ۲۷ هزار هکتار است و این ظرفیت بی نظیری است که متقاضیان سرمایه گذاری به صورت تخصصی روی فرآوری و جلوگیری از خام فروشی این محصولات کار کنند.