این روزها کشاورزان خراسان جنوبی مشغول برداشت گندم و جو هستند اما خشکسالی‌ها و کاهش بارندگی‌ها سبب شد تا دست‌رنج یک ساله این قشر مظلوم خوراک دام‌ها شود.

حکایت دیروز و امروز نیست، صحبت از ۲۰ سال خشکسالی و کم آبی است، حکایتی که ۲۰ سال است سایه خود را بر سر مردمان این دیار افکنده است.

به گزارش جارچی اخبار به نقل از تسنیم مردمانی که خشکسالی‌ها، کم آبی و کاهش بارندگی‌ها با زندگیشان عجین شده است و مشکلاتشان روز به روز افزوده می‌شود؛ حرف از تب تند خشکسالی است، سونامی که آن چنان به جان این دیار افتاده است که قنات‌ها را هم خشکانده است.

اگر سال گذشته  ضرب آهنگ شیرین باران روی خوش زندگی را به مردم نشان داده بود و شادی مردم را به همراه داشت، اما امسال خراسان جنوبی چهارمین استان کم باران در کشور است و آب ۴۵۰ روستا با  تانکر تامین می‌شود.

تا چشم کار می‌کند غم و غصه خشکسالی به چشم می‌خورد

اینجا تا چشم کار می‌کند غم و غصه خشکسالی به چشم می‌خورد جایی که سال‌های گذشته صدای قنوات چشم و گوش هر بیننده ای را نوازش می‌کرد و جریان زندگی بود اما امسال خشک شده و زمین فریاد العطش را سر می‌دهد.

کاهش بارندگی‌ها و تداوم خشکسالی‌های ۲۰ ساله، حکایت از پیشروی خشکسالی به عنوان واقعیتی تلخ در خراسان جنوبی را دارد  پیشروی غول خشکسالی تا قلب ذخیره آب‌های زیر زمینی تهدیدی بزرگ برای سفره‌های زیر زمینی است تهدیدی که کم ترین پیامد آن  نابودی مهم ترین دارایی مردمان استان یعنی محصولات کشاورزی و دامداریشان است.

کافیست گذرتان این روزها به روستاهای تشنه و بی‌رمق خراسان جنوبی بیفتد، روستاهایی که سال گذشته در این ایام سال سر سبز بودند و کشاورزان خرسند از برداشت محصولات پر باری مانند گندم و جو بودند، اما امسال برایشان صحنه ای دیگر رقم زده است.

آن طور که با وجود زحمت و تلاش یکساله ای که برای به ثمر رسیدن یک محصول داشتند حال مجبور هستند به دلیل افت محصول آن را خوراک دام خود کنند.

آری دود این خشکسالی‌های چندین ساله در چشم کشاورزان و دامداران می‌رود، چرا که مجبورند محصول تولیدی خود را خوراک دام کنند و از سویی دیگر دامشان را با اندک قیمتی به دلال بفروشند.

گندم ها رنگی به رخساره ندارند

راهی یکی از روستاهای نهبندان می‌شوم، هنوز به روستا نرسیده ام اما تعدادی از مردمان روستا را می‌بینم که در زمین‌های گندم و جو مشغول برداشت محصول هستند، به سراغشان می‌روم و خدا قوتی می‌دهم، در چهره شان از شادی و نشاط هرساله ای که به هنگام برداشت محصول داشتند خبری نیست، نگاه به گندم وجوها هم که میکنی رنگی به رخساره ندارند و گویی به زور از دل زمین‌های خشک سر در آورده اند.

مش رمضان که از وقتی یاد می‌دهد شغل و پیشه اش کشاورزی بوده است حال این روزها کشاورزی ودامداری را در خراسان جنوبی خوب توصیف نمی‌کند و می‌گوید: با هزار امید و آروز یک سال کود خریداری کردیم، زمین شخم زدیم تا محصول گندم وجویی که امسال به ثمر رسد نان حلالی برای سفره زندگیمان شود، اما آنچه امروز به هنگام برداشت نمایان شده است، محصولی بی رمق است که به درد خوراک دام می‌خورد.

وی افزود: نگاه به این گندم‌ها کنید هرخوشه اش باید ۷۰ دانه داشته باشد، اما ۱۰ دانه بیشتر ندارد و کاهش بارندگی‌ها  سبب شده تا امسال در هنگام برداشت محصول آهنگ شادی را نداشته باشیم.

بذرهای امید کشاورزان در دل زمین خشکید

آری با نگاه بر این گندم‌ها و جوها در می یابی که بذرهای امید کشاورزان در دل زمین خشکانده شده است و امروز ثمره یک سال زحمت کشاورز یا خوراک دام می‌شود و یا با قیمت بسیار ارزان باید به فروش رسد.

راهی یکی دیگر از روستاهای استان در شهرستان بشرویه می‌شوم، آنجا هم حکایت نهبندان تکرار می‌شود، گویی محصولشان نه تنها برایشان عایدی ندارد بلکه ارزش دود کردن را هم ندارد.

غلامرضا یکی از کشاورزان بشرویه ای می گوید:کاهش بارندگی‌ها علاوه بر خسارت به کشاورزان باعث شده تا مراتع ضعیف‌تر از گذشته شوند و علوفه‌ای برای دام‌ها نباشد؛ در این شرایط سخت کشاورزان مجبورند حاصل دسترنج خود را پس از درو کردن به خورد دام بدهند تا از گرسنگی تلف نشوند.

وی با بیان اینکه کاهش نزولات آسمانی سبب شده تا مراتع فقیر و فقیرتر شوند و علوفه ای هم برای دام‌ها نباشد، بیان کرد: حال در این اوضاع و احوال دامدار مجبور است دام خود را به نصف قیمت بفروشد وسال گذشته هم ۱۰ هزار راس دام از شهرستان بشرویه خارج شد که بیشتر به سمت کشتارگاه‌ها رفتند.

کاهش ۵۰ درصدی تولیدات گیاهی 

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بشرویه هم از کاهش ۵۰ درصدی تولیدات گیاهی خبر داد و افزود: از ابتدای سال زراعی تنها ۳۰ میلی متر در این شهرستان بارندگی داشتیم که ۸۵ درصد کاهش دارد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی نیز با بیان اینکه  میزان کمبود حجم مخازن در مناطق شهری ۱۸ هزار مترمکعب و در مناطق روستایی استان ۱۵ هزار مترمکعب است، گفت: ۱۳۴حلقه چاه در بخش شهری استان و ۲۲۶ حلقه چاه در بخش روستایی برای تامین آب مورد نیاز وجود دارد.

حسین امامی افزود: ۳۰ شهر با جمعیت ۴۷۸ هزار و ۷۸۶ نفر و ۹۸۵ روستا در استان تحت پوشش خدمات شرکت آب و فاضلاب قرار دارند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی از پیش بینی آبرسانی به ۴۵۰ روستای استان در پیک تابستان با تانکر خبر داد و گفت: ۱۳ درصد جمعیت روستایی استان زیر پوشش آبرسانی سیار قرار دارد که از مجموع روستا‌های تحت پوشش و غیر تحت پوشش ۳۸۱روستا با تانکر آبرسانی می‌شود.