معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی گلستان گفت: ۶ هزار نفر در طرح ملی تامین مسکن در استان ثبت نام کردند که تاکنون تقاضای هزار و ۶۱۰ نفر از آنان تایید نهایی شدند.

به گزارش جارچی اخبار، اسدالله پناه‌یزدان افزود: ثبت نام برای متقاضیان طرح ملی تامین مسکن از مهر تا بهمن ماه سال گذشته طی سه مرحله در ۱۱ شهر گرگان، گنبدکاووس، کلاله، مینودشت، آزادشهر، کردکوی، بندرترکمن، بندرگز، علی‌آبادکتول، گمیشان و آق‌قلا در استان گلستان انجام شد.

وی خاطرنشان کرد: از مجموع افراد  تایید نهایی شده ۶۹۱ نفر از آنان ۴۰۰ میلیون ریال آورده اولیه را پرداخت کردند و عملیات ساخت ۱۸۰ واحد در گرگان و ۹۶ واحد در گنبدکاووس در مرحله فونداسیون است.

معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی گلستان اضافه کرد: مطابق پیش بینی انجام شده، ساخت هر واحد طرح ملی مسکن با زیربنای بین ۹۰ تا ۱۰۰ مترمربع، چهار میلیارد ریال هزینه دارد که سه میلیارد ریال آن آورده متقاضی و یک میلیارد ریال آن تسهیلات با نرخ سود ۱۸ درصد است.

پناه یزدان، بازپرداخت تسهیلات را ۱۲ ساله و پس از سه سال تنفس دوران ساخت اعلام کرد و ادامه داد: طبق اعلام شورای عالی بانک‌ها قرار است، سقف تسهیلات پرداختی به متقاضیان در طرح ملی مسکن تا ۲ میلیارد ریال افزایش یابد.

وی گفت: زمین مورد نیاز برای طرح ملی مسکن در تمام ۱۱ شهر اشاره شده گلستان تامین شده و به غیر از گنبدکاووس و کلاله در هیچ شهر دیگری کمبود زمین وجود ندارد.

معاون اداره کل راه و شهرسازی گلستان افزود: در گنبدکاووس و کلاله به ترتیب ۴۷۷ و ۳۴۳ نفر متقاضی طرح ملی مسکن هستند اما زمین در گنبد برای ۹۶ نفر و کلاله برای ۱۴۰ نفر تامین شده است.

پناه یزدان اضافه کرد: پیگیری برای حل مشکل تامین زمین برای سایر متقاضیان در این ۲ شهر از طریق ستاد اجرایی فرمان امام، بنیاد مستضعفان و جهادکشاورزی گلستان درحال انجام است.

وی ادامه داد: با توجه به وجود زمین مازاد برای اجرای طرح ملی مسکن در ۹ شهر دیگر گلستان، وزارت راه و شهرسازی قول ثبت نام مجدد از واجدان شرایط در این شهرها را از بعد از ماه مبارک رمضان داده است.

پناه یزدان گفت: ساخت و ساز طرح ملی مسکن در شهرهای گرگان، گنبدکاووس، بندرگز و کردکوی به صورت مجتمع‌سازی توسط کارگزاری‌های دولتی انجام می‌شود.

وی بابیان اینکه ساخت و ساز مسکن ملی در سایر شهرهای گلستان به‌صورت گروهی (چهار نفره) انجام خواهد شد، افزود: در این شهرها یک قطعه زمین ۳۰۰ متری به صورت اجاره ۹۹ ساله و یا خرید به قیمت کارشناسی روز با سه سال تنفس ساخت و اقساط پنج ساله به چهار متقاضی تحویل می‌شود.

استان گلستان ۱.۹ میلیون نفر جمعیت دارد که در ۱۴ شهرستان (۳۴ نقطه شهری و حدود یک هزار روستای دارای کد شناسایی) سکونت دارند ضمن اینکه ۲۳ شهر این استان شمالی جمعیت کمتر از ۲۰ هزار نفر دارند که مشمول دریافت تسهیلات مسکن روستایی می‌شوند.