معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: یک هزار و ۵۵۷ واحد صنعتی غیرفعال در کشور سال گذشته احیاء و ۲۷ هزار شغل جدید از محل احیای این واحدهای راکد ایجاد شد.

به گزارش جارچی اخبار، علی رسولیان با بیان این مطلب در نشست شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان کهگیلویه و بویراحمد در یاسوج اظهار داشت: علی‌رغم دو چالش مهم تحریم‌ها و بیماری کرونا که محدودیت‌های جدی برای کشور فراهم کردند، اما با روی آوری به بومی سازی تلاش کردیم ظرفیت‌های داخلی را فعال کنیم.

وی افزود: تحریم موجب شد برای مبادلات مالی و صدور کالا به سایر کشورها با مشکلاتی روبه‌رو شویم.

رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران اضافه کرد: اثرات منفی بیماری کرونا بر بخش‌های مختلف کشور از جمله صنعت بر کسی پوشیده نیست و رشد اقتصادی برخی از کشورها در این دوران به زیر صفر رسیده است.

رسولیان ادامه داد: کشور ایران با این محدودیت‌ها و فشار در برابر این دو چالش مهم سربلند بوده و بر طبق آمار و گزارش‌های بخش‌های مختلف، رشد صنعت بیش از ۷ درصد بوده است.

وی بیان کرد: واردات کشور بیش از هشت میلیارد تومان کاهش پیدا کرده است و این نشان دهنده آن بوده که توانستیم عمده کالاهای مهم را در سطح کشور تولید کنیم.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: سال گذشته در همه استان‌ها با افزایش تقاضا برای سرمایه گذاری در شهرک‌ها و نواحی صنعتی مواجه بودیم.

رسولیان افزود: قراردادهای واگذاری حق بهره برداری در سال گذشته ۱۱ هزار و ۶۰۰ مورد بوده که بیش از ۵ هزار هکتار زمین برای احداث واحدهای صنعتی واگذار شد که این آمار دو برابر سال قبل از آن است.

وی اضافه کرد: آمارها نشان می‌دهد که پارسال رشد سرمایه گذاری در شهرک‌ها و نواحی صنعتی بیش از ۳۰ درصد بوده است.

رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران ادامه داد: این رویدادهای مهم به مدد بخش خصوصی اتفاق افتاد و امسال نیز با توجه به شعار سال “تولید؛ پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها” با برنامه منسجم و عملیاتی کار آغاز شده است.

رسولیان تصریح کرد: از همان ابتدای سال در سه بخش بسته‌ای تدوین شد که شامل اصلاح قوانین و مقررات، اجازه مشارکت به بخش خصوصی، ایجاد شهرک‌های صنفی در حاشیه شهرهای بزرگ و برنامه‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت درخصوص تفویض برخی اختیارات به استان‌ها برای کاهش سطح بروکراسی اداری بوده است.

وی یادآور شد: در سال گذشته با احیاء واحدهای راکد شهرک‌های صنعتی ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری جدید در این بخش ایجاد شد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: امسال نیز بسته احیاء ۱۶۰۰ واحد در شهرک‌ها و نواحی صنعتی و ۴۰۰ واحد در خارج از آن را برنامه‌ریزی کرده‌ایم.

رسولیان تأکید کرد: سال گذشته در کهگیلویه و بویراحمد ۳۵ واحد تملیکی احیاء شد که امید است سال جاری نیز همین روند ادامه داشته باشد.

وی افزود: تفاهم نامه‌ای با شورای هماهنگی بانک‌ها امضاء شده که واگذاری با پرداخت نقدی و تخصیص ۵ ساله اتفاق بیفتد.

رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران اضافه کرد: امسال بسته مشوقی برای واحدهای مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی تدوین شده که چنان‌چه طرح‌های صنعتی درحال ساخت و ساز بتوانند پیش از موعد مقرر به بهره برداری برسند، از ۳۰ درصد معافیت برخوردار می‌شوند.

رسولیان ادامه داد: در مناطق محروم استان‌های مختلف کشور ۵۰ درصد تخفیف را برای سرمایه گذاران قائل می‌شویم تا آمایش سرزمینی و توازن صنعتی عملیاتی شود.

وی بیان کرد: سال گذشته ۱۳.۵ میلیارد تومان از منابع داخلی به کهگیلویه و بویراحمد اعطاء و به توسعه صنعت این استان کمک شد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: بر اساس آخرین آمار، ۵۳ واحد در استان کهگیلویه و بویراحمد در مرحله نصب سوله و ۱۲ واحد نصب ماشین آلات هستند و به آن‌ها توجه ویژه‌ای خواهد شد.

رسولیان اظهار امیدواری کرد با حمایت از حوزه صنایع و بسته‌های حمایتی و تشویقی،امسال اشتغال ۱۰۰ هزار نفری در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور رقم بخورد.

وی افزود: هیچ محدودیتی در تأمین زیرساخت‌های شهرک‌های صنعتی وجود ندارد و از سرمایه گذاران حمایت خواهد شد.

رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران با اشاره به موضوع احیاء مسئولیت‌های اجتماعی شرکت‌های بزرگ اضافه کرد: این طرح در قالب اقتصاد مقاومتی در دست اجراست که مردم توانمند شوند.

رسولیان ادامه داد: تا کنون ۱۱ استان در کشور پیش قدم و کار شروع شده است و در استان کهگیلویه و بویراحمد نیز این کار با کمک بنگاه‌های اقتصادی آغاز می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: تعهد کرده‌ایم در حد توان برای تأمین مالی زیرساخت شهرک‌های صنعتی کمک کنیم و تا کنون ۵۰ میلیارد تومان برای توسعه شهرک‌های صنعتی در این استان توافق شده است.

عملکرد کهگیلویه و بویراحمد در زمینه احیاء واحدهای صنعتی ۶ برابر کشور است

استاندار کهگیلویه و بویراحمد نیز در این نشست گفت: بر اساس آخرین بررسی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، عملکرد این استان در زمینه احیاء واحدهای صنعتی ۶ برابر میانگین کشور است.

حسین کلانتری افزود: سال گذشته بیش از ۱۳.۵ میلیارد تومان از اعتبارات در اختیار سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران برای توسعه نواحی صنعتی این استان هزینه شد.

وی اضافه کرد: تفاهم نامه توسعه زیرساخت‌های شهرک‌ها و نواحی صنعتی و عرصه‌های صنعتی با هم افزایی در تخصیص اعتبارات استانی و ملی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران امضاء شده و این مناطق به لحاظ زیرساختی توسعه می‌یابند.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: همچنین تفاهم نامه به ظرفیت رسانی ۸ واحد تولیدی در سطح استان کهگیلوبه و بویراحمد شامل سیمان مارگون، سیمان یاسوج، پتروشیمی گچساران، پتروشیمی دهدشت، آجر دهدشت، سینره و … مبادله شد.

کلانتری اظهار داشت: به منظور حمایت از سرمایه گذاران و تولید در برخی مناطق محروم استان با کمترین قیمت زمین در اختیار سرمایه گذاران قرار خواهد گرفت.

وی تصریح کرد: امسال با توجه به شعار سال مشوق‌های خوبی از سوی دولت برای تولید و ارائه تسهیلات مطلوب به سرمایه گذاران درنظر گرفته شده است.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد تأکید کرد: تلاش دولت در ماه‌های آخر فعالیت جدی است و منابع مورد نیاز ابلاغ و یا تخصیص می‌یابند.

در نشست شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان کهگیلویه و بویراحمد تفاهم نامه احیاء مسئولیت‌های اجتماعی در راستای به ظرفیت رسانی ۸ واحد تولیدی در سطح استان کهگیلوبه و بویراحمد و تفاهم نامه توسعه زیرساخت‌های شهرک‌ها و نواحی صنعتی و عرصه‌های صنعتی با هم افزایی در تخصیص اعتبارات استانی و ملی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران امضاء و مبادله شد.