وزیر بهداشت گفت: تبدیل دانشکده به دانشگاه علوم پزشکی آبادان را به عنوان یک ارتقای مرحله ای تبریک می گویم و این ارتقا، حق این منطقه بود. وقتی بحث تبدیل دانشکده به دانشگاه علوم پزشکی مطرح شد، همکاران ما موضوعاتی مانند نصاب جمعیتی و برخی موضوعات دیگر را مطرح کردند که گفتم جمعیت آبادان و خرمشهر، این نیست که می بینید بلکه خوزستان باب الجنه و آبادان و خرمشهر، باب الشهدا است و باید برای این منطقه با مناطق دیگر، تفاوت قائل شد.

به گزارش جارچی اخبار، سعید نمکی در بیست و ششمین آیین پویش ره سلامت که در قالب آن، پروژه های بهداشتی و درمانی دانشگاه های علوم پزشکی آبادان و اهواز به صورت همزمان افتتاح شد، اظهار داشت: خوشحالم که خداوند یکبار دیگر به این سرباز کوچک توفیق داد تا بیاید و این خاک معطر را ببوسد و بر آن سجده کند. سالروز حماسه و فتح بزرگ آزادسازی خرمشهر را به ملت ایران، مقام معظم رهبری و یکایک سربازانشان که عاشق اعتلای این سرزمین اند، تبریک می گویم.

وی خاطرنشان کرد: خودم را تا زنده هستم در کسوت وزیر، تا نفس می کشم، تا فرزندانم نفس می کشند و تا فرزندانِ فرزندانم زنده اند به خاک خوزستان مدیونم. صحنه هایی در خوزستان دیده ام که هرگز فراموش نمی کنم. تابوت هایی را در خوزستان بدرقه کرده ام که از تکه های بدن مطهر ۶-۵ شهید در آن تابوت بود. زمانی که دشمن می آمد و رزمندگان ما آر پی جی و حتی کلاشنیکف و ژ۳ هم نداشتند. دشمن لوله های تانک را وارد سنگر می کرد و سنگرها را منفجر می کردند و بعد از آن، تکه های ابدان مطهر شهدا را جمع می کردیم و رزمندگان در یک تابوت، آنها را تا محل دفن، بدرقه می کردند.

وزیر بهداشت تاکید کرد: خوزستان بر گردن مردم ایران و تمام نسل های آینده این مملکت، حق بزرگی دارد. این خاک مقدس تر از آن است که بگوییم تابع فلان قانون است یا نیست. افتخار می کنم که به قولی که داده بودم، عمل کردم و این دانشکده را به دانشگاه علوم پزشکی تبدیل کردیم. این کمترین هدیه ناقابل به مردم عزیز این منطقه بود.

دکتر نمکی گفت: به شهدای دفاع مقدس به ویژه آنها که خون شان بر خاک مقدس خوزستان بر زمین ریخت، درود می فرستم؛ چه آنانکه اهل خوزستان و چه آنها که از اقصی نقاط کشور برای دفاع از خوزستان و ایران، آمده بودند. به شهدای مدافع حرم و مدافع سلامت این سرزمین نیز درود می فرستم.

 

وی خاطرنشان کرد: دفاع مقدس درس های بزرگی به ما آموخت. اولین درس این بود که می شود با عشق، ایمان، اخلاص و تقوا، تمام معادلات جهانی را بهم ریخت. می شود عاشقانه برای دفاع از وطن با حداقل ها در مقابل حداکثرها ایستاد و موفق شد. می شود خونین شهر را باز به خرمشهر تبدیل کرد. این دستاورد بزرگی بود که از دفاع مقدس آموختیم.

 

وزیر بهداشت افزود: دومین دستاوردی که از دفاع مقدس آموختیم این است که در دفاع از وطن و آرمانهای انقلاب همه در کنار همدیگر هستیم و اینجا دیگر اصولگرا، اصلاح طلب، چپ، راست، شیعه، اهل تسنن، زرتشتی، مسیحی و کلیمی نمی شناسیم و همه در کنار همدیگر هستیم و دیدیم که از همه فرقه ها، ادیان و قومیت ها، شهید تقدیم کردیم.

نمکی بادآور شد: درس دیگری که از دفاع مقدس آموختیم این بود که به جز با شیوه بسیجی، جهادی و انقلابی، نمی شود کشور را اداره کرد. این آموزه ها بود که ما را در یورش سهمگین کرونا از بحرانی سنگین نجات داد چون در اوج تحریم های ظالمانه بودیم، همه راه ها را بر ما بسته بودند، خزانه ای خالی و بانک مرکزی آشفته از کمبود ارز داشتیم، برای تهیه ماسک و لباس پرستاران و پزشکان و نیروهای خدماتی، همه راه ها را بر ما بسته بودند اما زمانی فهمیدم این جنگ را خواهیم برد که دیدم همه در کنار همدیگر قرار گرفتند و باز حماسه روزهای دفاع مقدس تکرار شد. دیدم بچه ها دوباره پیشانی بندهای دفاع مقدس را بیرون می آورند، طلبه ها در بیمارستانها کمک می کنند و پشت لباس های خود می نویسند “ما گر ز سر بریده می ترسیدیم/ در محفل عاشقان نمی رقصدیم.”

وی با اشاره به اجرای طرح شهید حاج قاسم سلیمانی با کمک بسیج در کشور، گفت: در این طرح به جای دفاع در مقابل ویروس، به آن حمله کردیم و این دستاورد بزرگ را در تاریخ نظام سلامت کشور ثبت کردیم که می توان با خزانه تهی و تحریم ظالمانه از آمریکا و اروپا، جلو افتاد، عاشقانه ایستاد و بر ایپدمی و پاندمی بیماری یورش برد. در روزهایی که برای ما مرگ و میر بیش از هزار بیمار را در روز پیش بینی کرده بودند اما به مرگ و میر دو رقمی رسیدیم.

 

نمکی خاطرنشان کرد: امروز این مژده را می دهم که در عرصه ساخت واکسن نیز بر اساس قولی که داده بودیم در خردادماه واکسن ایرانی را روی میز می گذاریم و ثابت می کنیم که در این عرصه نیز برده ایم. دنیا نشسته بود که تیر خلاص را به جمهوری اسلامی ایران بزند و تصور می کردند ویروس انگلیسی که اروپا را به زانو درآورده، ایران تحریم زده را به سرعت گرفتار می کند اما غلط تصور کرده بودند.

 

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: کشوری نبود که ویروس انگلیسی وارد آن شود و در عرض دو هفته نظام سلامت آن را بهم نریزد اما با لطف خدا و همت عزیزان در ایران نه تنها بیمار مبتلا به کرونا پشت درب بیمارستانها نماند بلکه موردی نداشتیم که بیمار غیر کرونایی نیز معطل بماند. آنچه که این سرباز را در این عرصه دلگرمی داد، عشق به خون شهدا بود.

 

نمکی تاکید کرد: علیرغم برخی کم مهری ها، آنچه که مرا به این آب و خاک گره زده و حرارت و انرژی داده، ایمان به شهدا و دین به خانواده های آنها است. بیش از این مدیونیم که فکر می کنیم. می شود پول داد حتی جان هم داد اما فرزند دادن کار راحتی نیست. جگرگوشه نثار کردن کار راحتی نیست. مادر شهدایی را می شناسم که سه شهید داده اما باز هم می گوید اگر فرزند دیگری هم داشتم او را تقدیم کشور و انقلاب می کردم و دین ما به این عزیزان، کم نیست.

 

وی ادامه داد: امروز در مدیریت کرونا به لطف خدا در جایگاه بسیار خوبی ایستاده ایم. موج چهارم کرونا گرچه تعداد بیماران بسیار بیشتری نسبت به موج های قبلی داشت اما به نسبت بیماران، مرگ و میر نصف موج های قبلی بود با اینکه هجمه ویروس سنگین تر بود و هم ویروس انگلیسی به مراتب سرکش تر از ویروس نجیب ووهان بود و هم مرگ و میر و ابتلای بالاتری در دنیا داشت.

 

وزیر بهداشت اظهار داشت: به ذهن ما رسید که اگر بخواهیم مدیریت کرونا در خوزستان موفق باشد باید ۴ کار را انجام دهیم؛ اول اینکه فعلا بیمار غیر اورژانسی پذیرش نکنیم، دوم اینکه کلینیک های سرپایی را تقویت کنیم و بخش بهداشت، فیلتر بیمارستانها شود، سوم اینکه بتوانیم با درمان سرپایی و بستری موقت با داروهای ضد ویروس در مراحل اولیه، بار بیمارستانی را کاهش دهیم و چهارم اینکه کمیته های ترخیص برای تسریع در ترخیص بیماران با حال بهتر، راه اندازی شدند و مراقبت در منزل را تقویت کردیم. این مدل موفق ایران توانست از اشغال ۱۵۰ هزار تخت بیمارستانی جلوگیری کند.

 

نمکی افزود: ویروس هندی و آفریقای جنوبی در گوشه هایی از کشور ما را گرفتار کرده و با موشک نقطه زن این محل های تجمع را می زنیم و شبانه روز رصد می کنیم که آتش دیگری به دامن کشور نیفتد. در مورد استانهای جنوبی، جنوب غرب، جنوب شرق و شرق کشور نگرانی داریم و یکی از جاهایی که نگرانی داریم، مرزهای دریایی است گرچه همکاران ما شبانه روز تلاش می کنند اما مراقبت ها را باید تقویت کنیم.

 

وی یادآور شد: باید پایش ورودی به مرزهای دریایی را تقویت کنیم. مراقب باشید چون ویروس ها نیاز به پاسپورت ندارند. همانگونه که ویروس ووهان از چین به قطب رساند، ویروس هندی و آفریقای جنوبی و … به راحتی به همه جا می رسند. نگذاریم خدای ناکرده موج دیگری شکل بگیرد. انتخابات مهمی در پیش داریم که عزت جمهوری اسلامی ایران در مشارکت بالای مردم است البته بنده، سیاسی نیستم و سوار قطار سیاست نشده ام.

 

وزیر بهداشت تصریح کرد: ارادت بنده به مقام معظم رهبری، دلیلی بر گرایشم به جریان سیاسی نیست بلکه ارادت به یک بزرگمرد عالی مقامی است که همه باید این ارادات و پیروی را اعلام کنیم اگر می خواهیم جمهوری اسلامی ایران سربلند بماند. این ابراز ارادت، یک گرایش سیاسی خاص نیست بلکه اعتقاد به عمود خیمه جمهوری اسلامی ایران است. تقاضا دارم فضا را به گونه ای مراقبت کنیم که در انتخابات آینده هم بتوانیم فضایی مناسب برای حضور فعال مردم و بدون واهمه از کرونا داشته باشیم. از استاندار، فرمانداران، ائمه جمعه و جماعات و دست اندرکاران تقاضا دارم که برای اجرای پروتکل ها، سختگیری کنید و نگذارید که در ماه خرداد، پیک جدیدی را تجربه کنیم که علاوه بر سلامتی مردم، بر شور و شوق انتخابات اثر می گذارد