رییس سازمان شیلات ایران با اشاره به توجه ویژه مجموعه دولت برای فعالیت در این بخش ، گفت: میانگین سالانه سرمایه گذاری از ۶ هزار ۶۰۰ میلیارد ریال در سال ۹۲، هم اکنون به ۱۳ هزار میلیارد ریال در کشور رسیده است.

به گزارش جارچی اخبار، نبی الله خون میرزایی روز پنجشنبه در آیین بهره برداری از یک واحد پرورش ماهی تیلاپیلا از طریق ارتباط تصویری با رییس جمهوری در شهرستان اشکذر استان یزد افزود: در این مدت میزان سرمایه گذاری در حوزه شیلات ۱۰۰ درصد رشد پیدا کرد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه هم اکنون ۷۰ بندر و اسکله صیادی و ۱۲۰ مرکز تخلیه صید در کشور وجود دارد اظهار کرد: در این دوره هشت ساله چهار هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری صرف ساخت اسکله صیادی در ایران شد.

به گفته رییس سازمان شیلات، ایران قبلا در حوزه تجهیزات پرورش ماهی در دریا وابستگی کامل به خارج داشت هم اکنون ۹۰ درصد این تجهیزات تولید داخلی است.

خون میرزایی ادامه داد: با تلاش دولت نگرانی در این حوزه  از لحاظ وابستگی و نیازمندی به تامین ارز به میزان زیادی کاهش پیدا کرد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در ادامه به پرورش ماهی تیلاپیلا در کشورهای مختلف اشاره کرد و یادآور شد: این گونه آبزی در ۱۳۰ کشور  و ۳۲ منطقه و در بیشتر کشورهای همسایه ایران در حال پرورش است.

وی با بیان اینکه سالانه افرون بر ۶ میلیون تن ماهی تیلاپیلا در جهان تولید می شود، گفت: این آبزی، دومین گونه پرورش ماهی بعد از کپورماهیان در دنیاست که سال‌های آینده به گونه نخست تبدیل می شود.

واحد تکثیر و پرورش ماهی تیلاپیلا اشکذر یزد با  ۶ هزار مترمربع وسعت و با ۴۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری به بهره برداری رسید.

در این مزرعه ( استخر) زمینه پرورش ۱.۵ میلیون قطعه بچه ماهی به ظرفیت یکهزار تن گوشت سفید در سال فراهم است و با بهره برداری از آن ۱۰ فرصت شغلی برای جویندگان کار در عرصه شیلات فراهم شد.

امروز با دستور رییس جمهوری ۹ طرح شیلات با سرمایه گذاری یکهزار و ۱۱۱ میلیارد ریال و اشتغال ۱۹۰ نفر در کشور به بهره برداری رسید.

مرکز شهرستان ۳۰ هزار نفری اشکذر در ۲۰ کیلومتری شمال غرب شهر یزد قرار دارد و یکی از مراکز مهم صنعتی استان در دشت یزد – اردکان به شمار می رود.

ماهی تیلاپیا برای اولین بار در سال ۱۳۸۷ از اندونزی برای انجام تحقیقات و پژوهش به مرکز تحقیقات ملی آبزیان آب‌های شور بافق وارد شد و مطالعات در خصوص امکان بومی سازی شرایط پرورش این آبزی چندین سال به طول انجام انجامید و با توجه به خصوصیات خاص آن و دغدغه‌های سازمان حفاظت محیط زیست ، مجوز پرورش تا سال ۱۳۹۷ در استان به تعویق افتاد.

همچنین بیست و چهارم فروردین ماه سال ۱۴۰۰ مدیرکل دامپزشکی یزد، بافق را قطب مهم پرورش ماهیان تیلاپیا در استان نامید و گفت: نخستین مجوز کارگاه فرآوری و تولید فیله این گونه آبزی برای سرمایه گذاری ماه جاری در این شهرستان صادر شد.

علی فاتحی نیا با تاکید بر تکمیل فرآیند ارزش افزوده زنجیره‌ تولید این ماهی با اشاره به کمبود آب در استان و دسترسی نداشتن به آب های آزاد، افزود: سرمایه گذاران متعددی در بافق اقدام به پرورش تیلاپیا کردند که برای حفظ و توسعه این صنعت نیاز به تولید محصول با کیفیت و ارایه به بازار مصرف است.

همچنین حسن تفکری معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرمانداری بافق با بیان اینکه در بحث تحقیقات، تکثیر و پرورش ماهی تیلاپیا فعالیت‌های گسترده ای در شهرستان انجام شد، گفت: سرمایه گذاران متعددی در حوزه تولید و پرورش این ماهی فعالیت دارند که به تازگی مرکز خصوصی تکثیر و پرورش ماهی تیلاپیای کشور در بافق با تولید سالانه ۱۰۰ تن از سوی بخش خصوصی به بهره برداری رسید.

پیش بینی تولید هزار و ۱۰۰ تن ماهی در سال ۱۴۰۰

مدیر امور شیلات و آبزیان استان یزد هم سال ۹۹ گفته بود: سال ۱۴۰۰ یکهزار و ۱۰۰ تن ماهی معادل تولید خرداد ماه ۹۹ به مجموع ظرفیت آبزیان استان افزوده می‌شود.

به اظهار محمد زارع سال ۱۳۹۸ بعد از پنج سال توقف باردیگر ۳۰ نفر اقدام به رهاسازی و پرورش ماهی تیلاپیا در استان کردند، هرچند صدور ۲۷ فقره مجوز پرورش این ماهی اعم از موافقت اصولی و پروانه تاسیس با ظرفیت بالای تولید و تکثیر انجام شد که آینده ای روشن را پیش روی صنعت آبزی پروری استان متصور می‌سازد.

وی تصریح کرد: تیلاپیا در بین ماهیان پرورشی از شرایط خاص و منحصر به فردی برخوردار است، زیرا مقاومت بالای آن نسبت به کمبود اکسیژن و تغییر نامساعد محیطی، این ماهی را به گونه مطلوب آبزی پروری تبدیل کرد.

به گفته زارع، ۱۲۰ تن ماهی تیلاپیا در سال ۹۸ از ۱۱ استخر(مزرعه) پرورش ماهی بافق برداشت شد.

وی افزود:با وجودی که مجوز تکثیر و پرورش بچه ماهی برای استان های قم، سمنان، خراسان جنوبی و یزد از سازمان محیط زیست اخذ شد، اما فقط در یزد برای نخستین بار پس از پنج سال وقفه، این مقدار گوشت ماهی تیلاپیا در بافق تولید شد.

هم اکنون ۱۱ استخر (مزرعه) و یک مرکز خصوصی با تولید سالانه ۱۰۰ تن در شهرستان بافق فعالیت دارد