فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری ایلام گفت: ۸۶ کانون بحرانی مستعد آتش سوزی در عرصه های جنگلی و مراتع استان شناسایی شده است.

به گزارش جارچی اخبار به نقل از روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام سرهنگ علیرضا بیگلری اظهار داشت: برای مهار و مدیریت آتش سوزی های احتمالی در این مناطق ۵۰۰ کیلومتر آتش بر، ایجاد شده است.

وی با بیان اینکه  ۲۸ پاسگاه حفاظت از عرصه ها برای جلوگیری یا مهار سریع آتش در کانون های بحرانی جانمایی شده اند، افزود: مکاتبات و رایزنی های لازم برای مهار آتش سوزی های احتمالی با فرمانداران، بخشداران و دهیاران روستاهای مختلف استان و تمام دستگاه های عضو ستاد بحران انجام گرفته است و به دستور رییس ستاد بحران، دهیاران هر روستا رییس تیم های واکنش سریع آن منطقه هستند تا با مهار سریع حریق از سرایت آتش سوزی جلوگیری شود.

بیگلری ادامه داد: تمام تجهیزات مورد نیاز مهار آتش سوزی از جمله دمنده، فلاس بک، لباس ضد آتش، کفش و پوتین، تجهیزات انفرادی برای نیروها تامین و تهیه شده و در این راستا مشکلی وجود ندارد.

وی اضافه کرد: در تمام مناطق بحرانی مستعد آتش سوزی بر اساس اولویت بندی ها کانکس اطفای حریق نصب شده و نیروی کشیک نیز به صورت ۲۴ ساعته در این کانکس ها مناطق و عرصه ها را پایش می کنند.

وی افزود: هماهنگی های لازم با بالگرد جمعیت هلال احمر انجام گرفته است تا در صورت وقوع آتش سوزی های گسترده در مناطق سخت مسیر برای هلی برد نیرو و تجهیزات از این بالگرد استفاده شود.

وی گفت: سامانه ماهواره ای آن لاین مودیس نیز با کنترل و پایش تمام مناطق مرتعی و جنگلی استان، در صورت بروز هرگونه آتش سوزی در لحظه مکان مورد نظر را شناسایی و گزارش می دهد.

بیگلری ادامه داد: همچنین سامانه های ۱۵۰۴ و ۱۳۹ در تمام شبانه روز آماده دریافت گزارش های مردمی است و افراد در صورت مشاهده هرگونه آتش سوزی در عرصه های طبیعی مورد را از طریق این سامانه ها گزارش دهند.

از وسعت ۲ میلیون هکتاری استان ایلام یک میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار آن را عرصه های طبیعی تشکیل داده است.

سهم جنگل های طبیعی و دست کاشت استان ۷۰۰ هزار هکتار  و مراتع و بیابان های استان نیز بیش از یک میلیون و ۱۴۶ هزار هکتار است.