رییس اداره میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی بافق گفت: برای حفاظت از آثار تاریخی، تخصیص و دریافت اعتبار برای مرمت و بهسازی بناهای کهن، خانه فقیهی بافقی با قدمت ۱۵۰ ساله که در بافت قدیم شهر قرار دارد به شماره ۲۴۸ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

به گزارش جارچی اخبار، لیلا رنجبر روز سه‌شنبه در گفت و گو با ایرنا، افزود: این بنا یکی از آثار ارزشمند تاریخی شهر و  از جمله معدود آثاری است که یادگار هم زیستی زرتشتیانِ ساکن بافق و مسلمانان این شهر است.

به گفته وی سبک معماری این بنا نشانگر یک خانه زرتشتی نشین است که در مساحت ۱۸۶ متر به صورت حیاط مرکزی و با تمام جزییات معماری زرتشتیان بنا شد و در شهر بافق به عنوان یک اثر تاریخی خودنمایی می‌کند.

رییس اداره میراث فرهنگی بافق تصریح کرد: این خانه در دهه‌های گذشته به مالکیت مرحوم سید اشرف فقیهی بافقی درآمد و در سال ۹۸ ۱۳ ، کانون بافق شناسی آن را از ورثه آن مرحوم خریداری کرد.

مدیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بافق افزود این خانه هم اکنون در حال مرمت است که این امر به گسترش زیر ساخت های فرهنگی شهر کمک می‌کند.

وی ثبت این بنای تاریخی را اقدام ارزنده دیگری برای حفظ آثار واجد ارزش تاریخی و فرهنگی شهرستان خواند که با پیگیری اداره کل میراث فرهنگی استان یزد ، فرمانداری و مسوولان محلی در ردیف اثرهای ملی کشور ثبت شد.
وی افزود: با تلاش‌های صورت گرفته و تهیه پرونده ثبت چند بنای تاریخی در بافق ،خانه فقیهی واقع در میدان خان و محور تاریخی حوض بازوی این شهر در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید .
رییس اداره میراث فرهنگی بافق اظهار کرد: به موجب قانون اساسی و قانون مدیریت خدمات کشوری، یکی از وظایف حاکمیتی دولت ، حفاظت از میراث فرهنگی محسوب می‌شود و یکی از راه‌های حفاظت از این میراث، ثبت آثار ارزشمند به لحاظ تاریخی و فرهنگی در فهرست آثار ملی است.

رنجبر ،ثبت آثار ناملموس را ضرورتی برای ماندگاری فرهنگ و هویت پیشینیان دانست و از مستند سازی ۶ اثر ناملموس شهرستان خبر داد و افزود: از این تعداد ۲ اثر موسوم  به «کله گیپا» و «پلوتوکی» تابستان ۹۹ در زمره آثار ملی کشور قرار گرفت و بعد از منال بافی، سه اثر دیگر در دستور کار و نوبت ثبت در فهرست آثار ملی قرار دارد.

وی ادامه داد:  ثبت اثرهای تاریخی منقول و غیرمنقول، طبیعی و ناملموس در فهرست آثار ملی موجب حفاظت بیشتر، تخصیص اعتبار برای حفاظت، مرمت، بازسازی و نگهداری بهتر آثار است.

هم اینک ۲۰۰ اثر ملموس و ناملموس در شهرستان بافق شناسایی شده که ۶۹ اثر در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

مرکز شهرستان ۵۸ هزار نفری بافق در فاصله ۱۱۰ کیلومتری جنوب شرق شهر یزد قرار دارد.