عضو مرکزی هیات نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی کشور درباره سرنوشت شوراها در روستاهایی که کاندیدا ندارند، توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش جارچی اخبار، “فاطمه مقصودی” عضو مرکزی هیات نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی کشور در گفت‌وگو با ایلنا در واکنش به اینکه با اعلام نتایج نهایی بررسی اعتراض‌ داوطلبان به رد صلاحیت‌ها تعدادی از شهرها و روستاها فاقد کاندیدا هستند، اظهار کرد: اگر در روستایی کاندیدا نداریم، به مسئله جمعیت روستا نیز برمی‌گردد. معمولا در روستاهای زیر ۲۰ خانوار این اتفاق می‌افتد و در برخی جاها افراد رغبت و انگیزه برای کاندیدا شدن را ندارند.

او ادامه داد: این اتفاق در برخی از شهرستان‌ها و روستاها رخ داده که با انصراف یکی از کاندیداها، تعداد آن‌ها از حدنصاف افتاده و باقی کاندیداها فاقد اعتبار شدند که این مساله به جمعیت روستا باز می‌گردد.

مقصودی گفت: راهکاری که برای جبران این قضیه در نظر گرفته می‌شود، دهیاری‌ها هستند. معمولا اگر شورایی در روستا نباشد، کل مسئولیت‌ها برعهده دهیار قرار می‌گیرد و یا شورای بخش منطقه مسئولیت‌ها را برعهده می‌گیرد و مسائل مربوط به روستایی که شورا ندارند را پیگیری می‌کند.

عضو مرکزی هیات نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی کشور اضافه کرد: معمولا بخشداری‌ها این مسئولیت را دارند که صحبت کنند و افراد را ترغیب کنند که پای کار بیایند و کاندیدای شورا شوند.

او در واکنش به اینکه در شهرهایی که کاندیدا ندارند، سرنوشت انتخابات شوراها چگونه خواهد بود، با اشاره به لزوم تغییر قانون شوراها گفت: قانون شوراها باید تغییر کند و در کمیسیون داخلی شوراها که بررسی تغییر قانون انتخابات در آن در حال بررسی است، باید به این مساله بپردازیم. یکی از کارهایی که باید انجام دهیم درباره بررسی رد و تایید صلاحیت‌ها است و باید آن را به شورای نگهبان بسپاریم و نمایندگان هیچگونه دخل و تصرفی در این زمینه نداشته باشند!

مقصودی افرود: چرا که ممکن است برخی حب و بغض‌هایی نشان دهند و از طرفی برخی ممکن است در رد و یا تایید صلاحیت اشخاص ذی‌نفع باشند. در نتیجه بهتر است بررسی صلاحیت‌ها را به نیروهای بی‌طرف دیگری بسپاریم.

عضو مرکزی هیات نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی کشور ادامه داد: از طرفی کاندیدا نداشتن برخی روستاها بستگی به عملکرد برخی از شوراها داشته است و از سوی دیگر در این دوره به دلیل اتفاقاتی که رخ داده، سختگیرانه‌تر عمل شده و خیلی‌ها بدون اینکه دلیل خاصی وجود داشته باشد، رد صلاحیت شدند و با بررسی اینها متوجه می‌شویم که قانون نیاز به تغییر اساسی دارد و با توجه به تغییر ذائقه‌ای که در مردم اتفاق افتاده، این قانون نیز باید تغییر کند.

مقصودی در واکنش به رد صلاحیت افرادی که صلاحیت آن‌ها تایید شده بود، اظهار کرد: این رویه براساس قانون است. تایید صلاحیت‌های نهایی با شورای عالی نظارت است. ممکن است افرادی باشند که صلاحیت آن‌ها تایید شده، اما مواردی داشتند که دیده نشده و یا موضع گیری‌های خاصی بوده که این افراد تایید شدند و برخی دیگر رد شدند. این موارد در نهایت در شورای عالی نظارت تعیین تکلیف می‌شود و اصل پاسخ نیز همان پاسخی است که از سوی شورای نظارت صادر می‌شود.

عضو مرکزی هیات نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی کشور در پایان گفت: در تایید صلاحیت به برخی از افراد همانطور که مقام معظم رهبری اعلام کردند، جفا شد.