استاندار آذربایجان‌غربی گفت: با وجود تحریم‌های کمرشکن استکبار جهانی، میزان صادرات از این استان طی چهار سال گذشته بیش از ۶ برابر شده است.

به گزارش جارچی اخبار، محمدمهدی شهریاری روز سه شنبه در گفت و گو با برنامه “صبح بخیر ایران” شبکه یک سیما با بیان اینکه میزان صادرات از آذربایجان‌غربی در سال ۱۳۹۶ به ۴۶۰ میلیون دلار می‌رسید، اظهار داشت: طی سال ۱۳۹۹، این میزان به سه میلیارد دلار افزایش یافته و ۱۰ درصد کل صادرات کشور را شامل می‌شود.

وی با بیان اینکه آذربایجان‌غربی طی سال‌های آینده جزء اولین استان‌های کشور با اشتغال زایی بالا خواهد بود، افزود: طی سال گذشته رتبه نخست بهبود محیط کسب و کار در کشور به آذربایجان‌غربی اختصاص یافت.

وی ادامه داد: با وجود تحریم‌های اقتصادی، میزان سرمایه گذاری در آذربایجان‌غربی در مدت فعالیت دولت روحانی بیش از ۲۰۰ درصد افزایش یافته است.

استاندار آذربایجان‌غربی با تاکید بر اینکه امنیت کامل برای افزایش سرمایه گذاری در این استان توسط نیروهای نظامی و امنیتی برقرار شده، بیان کرد: ثبات موجود در کشور سبب رشد و توسعه خواهد شد.

شهریاری با بیان اینکه در دولت روحانی یک انقلاب گازرسانی به آذربایجان‌غربی انجام شد، گفت: قبل از دولت روحانی فقط به ۳۶ درصد از روستاهای این استان گازرسانی شده بود که هم اکنون این رقم به ۸۲ درصد رسیده است.

وی ادامه داد: تعداد گازرسانی به روستاهای آذربایجان‌غربی از ۳۰۰ روستا به یک هزار و ۳۰۰ روستا افزایش یافته است و گازرسانی به ۵۰۰ روستای دیگر در حال انجام است.

وی با اشاره به اینکه شرایط جغرافیایی باعث افزایش چندبرابری گاز رسانی به مناطق آذربایجان‌غربی شده است، اظهار داشت: متوسط کشوری هزینه گازرسانی پنج تا ۱۰ میلیون تومان است که این رقم در آذربایجان‌غربی به ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومان می‌رسد.

استاندار آذربایجان‌غربی همچنین در رابطه با ظرفیت بالای اقتصادی و گردشگری این استان نیز گفت: فقط ظرفیت یک معدن طلا در این استان، پنج میلیون تن است؛ این استان دارای معادن مهمی همچون مس و اورانیوم نیز ‌است که در توسعه استان و منطقه می‌توان نقش آفرینی کند.

شهریاری با بیان اینکه کرونا به صنعت گردشگری و اقتصادی استان تاثیر منفی بالایی داشته است، افزود: این ویروس منحوس بیش ازهشت هزار میلیارد تومان به بخش کشاورزی این استان آسیب وارد کرده است.

آذربایجان غربی ۹۶۷ کیلومتر مرز با سه کشور دارد؛ دارا بودن ۹ گمرک و ۶ بازارچه مرزی این استان را به مهمترین استان صادراتی کشور در دروازه اروپا تبدیل کرده است.