مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای آذربایجان غربی گفت: ۶۴ درصد تجارت زمینی شامل صادرات و واردات کشور از مرزهای گسترده این استان صورت می گیرد.

به گزارش جارچی اخبار، ارسلان شکری روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از ۹ مرز بین المللی آذربایجان غربی، ۶ مرز رسمی زمینی بوده که نشان از سهم ۲۳ درصدی استان از مجموع مرزهای زمینی فعال کشور است.

وی اضافه کرد: سالانه بالغ بر یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن کالای ترانزیتی از مرزهای آذربایجان غربی به ویژه پایانه مرزی بازرگان جابجا می شوند که رتبه سوم کشوری در این ارتباط از آن پایانه مرزی بازرگان است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای آذربایجان غربی با اشاره به سهم پنج درصدی استان در حمل و نقل جاده ای کالای کشور بیان کرد: بیش از ۲ هزار و ۷۰۰ دستگاه ناوگان مسافری با ۱۰ هزار راننده و ۲۷ هزار دستگاه ناوگان باری با ۳۳ هزار راننده در بخش حمل و نقل جاده ای استان فعالیت دارند.

شکری با بیان اینکه ۹۸ درصد حمل و نقل در استان به صورت زمینی است، اظهار کرد: آذربایجان غربی به صورت طولی ۸۰۰ کیلومتر بوده که با داشتن ۱۲ هزار کیلومتر شبکه راههای ارتباطی به کارگاه سازندگی در زمان کنونی تبدیل شده است.

آذربایجان غربی ۱۲ هزار کیلومتر جاده دارد و با دارا  بودن صدها کیلومتر مرز، ظرفیت مهمی در حمل و نقل بین المللی دارد.

سرو ارومیه، رازی خوی، بازرگان ماکو در مرز ترکیه، صنم بلاغی پلدشت  در مرز نخجوان و تمرچین پیرانشهر در مرز شمال عراق، مرزهای رسمی آذربایجان غربی هستند.