ولی تیموری معاون گردشگری میراث فرهنگی گفت: همزمان با نهایی شدن پروتکل‌های بهداشتی ورود گردشگران به ایران و احتمال بازگشایی مرزها در ماه آینده استفاده از ظرفیت‌های اکسپوی ۲۰۲۱ دوبی فرصت طلایی برای فعالان گردشگری است.

به گزارش جارچی اخبار، تیموری در نشست شورای سیاست گذاری برگزاری نمایشگاه اکسپوی دوبی که قرار است در بازه زمانی شش ماهه از اول اکتبر ۲۰۲۱ تا ۳۱ مارس ۲۰۲۲ برابر با ۹ مهر ۱۴۰۰ تا ۱۱ فروردین ۱۴۰۱ در دوبی برگزار شود، گفت: برگزاری نمایشگاه اکسپو پس از جام جهانی فوتبال و المپیک سومین رویداد بین‌المللی مهم در جهان است. در شرایطی قرار داریم که برای هر سه موضوع در حال برنامه‌ریزی هستیم.

از قبل هم معلوم بود مرزها باز می‌شود

تیموری این هفته اعلام کرد از تیر ماه مرزهای کشور به روی گردشگران باز خواهد شد. این در حالی است که پیش از این مسئولان مختلفی پیش بینی می‌کردند که از تیر ماه پس از واکسیناسیون تعدادی از مردم ایران زمینه برای باز شدن مرزها فراهم شود. حالا با این خبر گویی وزارت میراث فرهنگی تلاش کرده مرزهای کشور برای ورود گردشگران باز باشد در حالی که این‌طور نیست.

در این هفته که همزمان با هفته جهانی صنایع دستی بود خبرگزاری مهر در گزارشی به بررسی آمار و اطلاعات صنایع دستی از سوی گمرک ایران پرداخت و نوشت: بر اساس اطلاعات موجود صادرات غیرنفتی سال ۹۹ بالغ بر ۱۱۳ هزار و ۶۷۴ تن بوده که از این میزان در مجموع بالغ بر ۱۲۶ میلیون دلار به گروه صنایع دستی و آثار هنری اختصاص داشته است. از این میزان صادرات حدود ۵۷۲۶ تن به گروه کالایی فرش و کفپوش‌های دستباف اختصاص داشته است. در بین اقلام صنایع دستی و آثار هنری صادر شده صنایع سنتی مرصع کاری و با وزنی حدود ۸۰۰ کیلوگرم و با ارزشی حدود ۳۲ میلیون دلار نخستین کالای صادراتی در این گروه کالایی طی سال ۹۹ بوده که به کشور ترکیه صادر شده است.

تبلیغ تورهای ترکیه

در این هفته خبر رسید در حالی که ستاد ملی مقابله با کرونا هنوز مصوبه‌ای برای لغو ممنوعیت تور ترکیه صادر نکرده اما برخی آژانس‌های مسافرتی اقدام به انتشار تبلیغ تور ترکیه کرده‌اند.

مسعود اسعدی سامانی دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی گفته ممنوعیت فروش پکیچ سفر به ترکیه برداشته نشده اما مسافرانی که اقدام به خرید بلیت سفر می‌کنند معمولاً درخواست رزرو هتل هم دارند.

سفر مونسان به روسیه

در این هفته علی اصغر مونسان وزیر میراث فرهنگی به روسیه سفر کرد. طبق اعلام روابط عمومی این وزارتخانه برنامه اقدام موافقتنامه لغو روادید گروهی گردشگری بین ایران و روسیه به امضای وزیر و رئیس آژانس فدرال گردشگری روسیه رسید. توسعه همکاری‌های بلند مدت، سودآور متقابل میان شرکت‌های گردشگری ایران و روسیه، توسعه همکاری‌های درون منطقه‌ای از جمله بندهای این موافقت نامه است. دو کشور متعهد شدند به منظور صدور روادید گروهی فهرست شرکت‌های گردشگری معتبر را با یکدیگر مبادله کنند. طبق این موافقت نامه گروه‌های ۵ تا ۵۰ نفره می‌توانند روادید گروهی دریافت کرده و به روسیه یا ایران سفر کنند، اما این موضوع به این معنا نیست که هر مسافری می‌تواند از این تسهیلات بهره ببرد بلکه باید این سفرهای گروهی زیر نظر آژانس‌های معرفی شده انجام شود.

پیرو این سفر سند تفاهم نامه همکاری بین موزه دولتی پوشکین روسیه با کاخ نیاوران ایران به امضا رسید. این تفاهم نامه نیز در زمینه آموزش، پژوهش، برگزاری نمایشگاه‌های مشترک و تبادل آثار تاریخی به منظور نمایش در دو کشور انجام شد.

جای خالی گردشگری در مناظره‌ها

این هفته همچنین همزمان با برگزاری مناظره‌های انتخاباتی ریاست جمهوری فعالان گردشگری که تصور می‌کردند در این مناظره‌ها می‌توانند شاهد برنامه نامزدهای انتخاباتی درباره صنعت گردشگری باشند ناامید شدند، چرا که در مناظره اقتصادی و پس از آن مناظره فرهنگی اجتماعی نامزدها هیچ حرف و سخنی از صنعت گردشگری زده نشد این در حالی است که همواره شعار دولتمردان بر جایگزینی گردشگری به جای صنعت نفت بوده است.