رئیس هیات نظارت بر انتخابات شوراهای استان تهران، گفت: اهمیت انتخابات در جمهوری اسلامی بر کسی پوشیده نیست. جمهوری اسلامی سیستمی است که بر پایه انتخابات در سطوح مختلف بیان شده و این نشان دهنده حضور مردم در حکومت است.

به گزارش جارچی اخبار،  احمد نادری، در گردهمایی عوامل انتخابات ۱۴۰۰، اظهار کرد: اهمیت انتخابات در جمهوری اسلامی بر کسی پوشیده نیست. جمهوری اسلامی سیستمی است که بر پایه انتخابات در سطوح مختلف بیان شده و این نشان دهنده حضور مردم در حکومت است.

وی افزود: این انتخابات یک اهمیت ویژه‌تر دارد به این معنا که ریل‌گذاری گام دوم انقلاب از مسیر این انتخابات می‌گذرد و ما باید این انتخابات را جدی بگیریم.

این نماینده مجلس بیان کرد: همکاری سازنده عوامل اجرایی و عوامل نظارتی یک انتخابات سالم و خوب و مطلوب را کلید خواهد زد و ما امروز جمع شدیم که هم اندیشی و هم فکری کنیم که این انتخابات را چگونه بهتر برگزار کنیم.

وی ادامه داد: قانون انتخابات شوراها اشکالات جدی دارد؛ ما پس از برگزاری پنج دوره انتخابات باید امروز این قانون را اصلاح کنیم. اشکالات قانون شوراها تاکنون آسیب‌هایی را متوجه شوراها کرده است. در شوراهای پنجم شاهد دستگیری‌های فراوان اعضای شوراها بودیم. هم دوستان ضابط و هم دوستان قضایی در این خصوص اذیت شدند. بنابراین بعد از انتخابات باید با راهکارهای علمی آسیب‌شناسی کنیم.

نادری بیان کرد: به نظر من بهتر است که این انتخابات از نمایندگان مجلس گرفته شود اما ظاهراً شورای نگهبان ملاحظات جدی در مورد بحث شوراها دارد؛ اگر شورای نگهبان قبول کند که چه بهتر؛ یک مقداری هماهنگی در کلیت انتخابات و نظارت بر انتخابات صورت خواهد گرفت. اگر هم نه یک نهاد مستقلی در ذیل مجلس شکل بگیرد تا انتخابات را مدیریت کند؛ در مجموع ما باید انتخابات را از ذیل مجلس و نمایندگان مجلس به طور خاص خارج کنیم.

نادری گفت: در استان تهران از ۵ هزار و ۹۳۷ نفر شرکت‌کننده مجموعاً توسط نهادهای اجرایی و نظارت در مرحله شهرستان‌ها ۱۵۴۸ نفر رد صلاحیت داشتیم و ۹۰۸ نفر توسط هیات اجرایی رد صلاحیت شدند. ۱۰۴۰ نفر نیز توسط هیات نظارت شهرستان‌ها رد صلاحیت شدند که البته ما هر ۱۵۴۸ نفر را رسانه‌ای کردیم و از این ۱۵۴۸ نفر، ۱۲۸۰ نفر به هیات نظارت عالی استان که مرجع آن، ما بودیم، شکایت کردند و نتیجه این شد که ما ۴۲۵ نفر را به گردونه انتخابات بازگرداندیم.

رییس هیات نظارت شوراها ادامه داد: معیارهای ما در استان تهران اعمال مر قانون در کنار رافت اسلامی بود. ما از همه ادیان و مذاهب تایید صلاحیت داشتیم و نشان دادیم که بدون جناح‌بندی و حب و بغض به وظیفه خود پرداختیم.

وی تأکید کرد: پشتیبانی روز انتخابات باید یکپارچه باشد و این ناهماهنگی‌ها سبب می‌شود که نتوانیم انتخاباتی مطلوب داشته باشیم.