سد خاکی کنجان‌چم در ۲۲ کیلومتری شهر مهران به دستور رئیس جمهور افتتاح شد.

به گزارش خبرنگارجارچی اخبار «محمد حاج رسولی‌ها» معاون شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران، در مراسم آغاز آبگیری سد شهدای کنجانچم که به صورت ویدئو کنفراس با حضور رئیس محترم جمهوری برگزار شد، اظهار کرد: سد شهدای کنجانچم یکی از سرح سامانه گرمسیری بوده که یکی از طرح های توسعه ای در حوزه آب و خاک در مناطق مرزی کشور است.

وی با بیان اینکه ۳۱ سد در دولت تدبیر و امید افتتاح و آبگیری شده است، در سال گذشته سد گلال، کنگیر افتتاح و به بهره برداری رسیده است و با افتتاح این سدها تحول بزرگی در زمینه تامین آب شرب و کشاورزی استان ایجاد شده است.

مشاور وزیر و معاون شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران با بیان اینکه سد کنجانچم در ۲۲ کیلومتری شهرستان مهران یکی دیگر از بخش‌های مهم طرح عظیم گرمسیری آبگیری می‌شود، یادآور شد: سد خاکی کنجانچم با ارتفاع ۸۶ متر و طول تاج ۲/۶ کیلومتر پس از آبگیری کامل، مخزنی به حجم ۸۴ میلیون مترمکعب خواهد داشت.

حاج رسولی ها گفت: بدنه سد کنجانچم با حجم خاکریزی ۴/۶ میلیون مترمکعب یکی از سازه‌هایی است که در بخش پایانی قطعه سوم طرح گرمسیری در دست‌ساخت است.

وی گفت: این سد با هدف تأمین آب شرب و صنعت شهرستان مهران به میزان ۸ میلیون مترمکعب در سال،تأمین آب بخش‌هایی از شبکه آبیاری و زهکشی دشت‌های استان ایلام،ذخیره و تنظیم آب سامانه گرمسیری در استان ایلام و ایجاد تحول در بخش گردشگری منطقه با تشکیل شدن دریاچه سد ساخته می‌شود.

محمد حاج رسولی‌هاخاطرنشان کرد: بر این اساس با عنایت پروردگار و تلاش شبانه‌روزی خادمان این مرز و بوم، سد کنجانچم با سرمایه‌گذاری ۴۰۵ میلیارد تومانی و پیشرفت ۸۷ درصدی به مرحله آبگیری رسیده و امید داریم با تأمین بودجه موردنیاز، ضمن فراهم شدن امکان بهره‌برداری کامل از این پروژه، مردم عزیز این خطه از کشورمان از مزایا و مواهب طرح عظیم گرمسیری برخوردار شوند.

وی ادامه داد: طرح عظیم گرمسیری به‌عنوان بزرگترین پروژه عمرانی بخش آب کشور با هدف اصلی انتقال آب حوضه سیروان به مناطق مرزی استان‌های ایلام و کرمانشاه در حال اجرا است.

این مراسم با حضور استاندار ایلام، نمایندگان مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی و جمعی از مسئولان دستگاه های اجرایی استان برگزار شد وآبگیری سد شهدای کنجانچم آغاز شد.سد کنجانچم از نوع خاکی با هسته رسی به ارتفاع ۸۶ متر و با طول تاج ۲۶۰۰ متر طراحی و اجرا شده است.