سفیر ایران در کنیا از راه‌اندازی شهرک منطقه‌ای پردازش اقتصادی ایران در کشور کنیا خبر داد و گفت: در این راستا به‌زودی جلسه‌ای با شرکت‌هایی که تمایل به سرمایه‌گذاری در این شهرک را دارند، برگزار خواهد شد.

به گزارش جارچی اخبار، به نقل از ایسنا، جعفر برمکی در رویداد “یکشنبه‌های صادراتی” با موضوع پذیرش هیات تجاری و فناوری در حوزه کشاورزی از کشور کنیا که به صورت آنلاین در صندوق نوآوری و شکوفایی برگزار شد، با اشاره به راه اندازی “خانه نوآوری” در کشور کنیا، افزود: این مرکز در فوریه سال ۲۰۲۰ با حضور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری راه اندازی شد و در مدت کوتاهی توانست تجهیزات پزشکی را وارد بازار کند.

وی با تاکید بر اینکه سفارت ایران در کنیا در صدد است تا فرصت‌های تجاری این کشور را به شرکت‌های علاقه مند برای همکاری معرفی کند، اظهار کرد: ما دارای برنامه‌های همکاری در حوزه‌های تخصصی هستیم و در این راستا اولین هیات جاری در حوزه کشاورزی به ایران اعزام شدند. هیات بعدی برای اعزام به ایران در حوزه تجهیزات پزشکی است.

برمکی از اجرای برنامه‌های سفارت ایران در کنیا در حوزه سرمایه‌گذاری خبر داد و یادآور شد: در این راستا اقدام به راه‌اندازی “شهرک منطقه‌ای پردازش اقتصادی ایران” شده است. در این زمینه از سال گذشته تحقیقات گسترده‌ای انجام شده و در یک ماه قبل این اقدام به نتیجه رسیده است.

سفیر ایران در کنیا با تاکید بر اینکه برای راه‌اندازی این شهرک همه جوانب آن سنجیده شده است، ابراز امیدواری کرد که این شهرک تا پایان سال جاری راه اندازی شود و یادآور شد: به زودی جلسه‌ای با سرمایه گذارانی که تمایل به سرمایه‌گذاری در کنیا دارند، خواهیم داشت. این شرکت‌ها می‌توانند محصولات خود را در این کشور به تولید برسانند و محصولات تولید شده در این کشور کنیایی خواهد بود، ولی به بازار سایر کشورها دسترسی خواهند داشت.

به گفته وی، کشور کنیا با کشورهایی مانند انگلستان و امریکا معاهده تجاری دارد و محصولات تولید شده در این کشور به بازار بسیاری از کشورها قابل صادرات هستند.

برمکی، کنیا را کشوری در شرق افریقا و عضو جامعه شرق افریقا که شامل ۶ کشور افریقایی است، دانست و اظهار کرد: این کشور زیر ساخت‌های بهتری نسبت به سایر کشورهای آفریقا دارد، از این رو اکثر کشورها سعی دارند از طریق این کشور به بازار سایر کشورها دسترسی یابند.

وی جمعیت این کشور را ۴۵ میلیون نفر عنوان کرد و یادآور شد: ۲۵ درصد جمعیت این کشور در طبقه متوسط است که مطالباتی دارند، ضمن آنکه به دلیل ایجاد دو آژانس تخصصی از سوی سازمان ملل در کنیا، هیات‌های تجاری زیادی به منظور شرکت در جلسات محیط زیست سازمان ملل متحد و اسکان ملل متحد به کشور می‌آیند و این امر بازار مناسبی در کنیا ایجاد کرده است، ضمن آنکه ‌این کشور عضو بازار مشترک کشورهای شرق و جنوب آفریقا (کومسا) که شامل ۲۲ کشور می‌شود، است.

برمکی با تاکید بر اینکه این موضوعات برای افرادی که تمایل دارند در کنیا سرمایه‌گذاری کنند، مهم است،‌ خاطر نشان کرد: محصولاتی که در این کشور تولید می‌شود، محصول کنیایی محسوب می‌شود و از تسهیلاتی چون تسهیلات گمرکی برخوردار خواهند شد.

سفیر ایران با اشاره به ایجاد منطقه آزاد درون قاره‌ای در افریقا، افزود: در حال حاضر ۱۶ درصد از تجارت افریقا میان کشورهای این قاره انجام می‌شود و یکی از اهداف این منطقه ارتقای سطح همکاری‌ کشورهای افریقایی از ۱۶ درصد به ۶۰ درصد است.

وی با اشاره به ضرورت همکاری ایران در کشور کنیا، یادآور شد: به شرکت‌هایی که تمایل به همکاری با این کشور را دارند، توصیه می‌شود برای وارد شدن به تجارت با کنیا حتما کلیه جوانب را در نظر بگیرند؛ از این رو نیاز است تا با وکیل مشاوره داشته باشند. مواردی بود که شرکت‌ها بدون در نظر گرفتن جوانب مختلف ضررهای هنگفتی را متحمل شدند.