مردم مراغه در انتخابات ۲۸ خردادماه جاری بیشترین تغییر در ترکیب شورای اسلامی شهر را رقم زدند تا جایی که هیچ‌یک از منتخبان شورای ششم مراغه سابقه عضویت در شورا طی پنج دوره گذشته را ندارند و در حقیقت تعداد اندک شرکت‌کنندگان در انتخابات شورا به تغییر اساسی در این نهاد رای دادند.

نگاه آماری به میزان مشارکت مردم شهر مراغه در انتخابات شورای ششم نشان می‌دهد که ۷۳ درصد از ۸۶ هزار نفر جمعیت این شهر، طی روز ۲۸ خردادماه واجد شرایط رای دادن بودند اما مجموع برگ‌های رای داخل صندوق‌ها عدد ۵۱ هزار و ۳۸۰ را نشان می‌دهد.

به گزارش جارچی اخبار به نقل از ایرنا،  این تعداد برگ‌رای بیانگر مشارکت ۳۷.۸۴ درصدی مردم این شهر بوده اما تعداد رای‌های صحیح که آرای نامزدهای انتخابات شورای ششم مراغه از میان آنها شمارش شد، ۴۶ هزار و ۵۴۲ رای است و چهار هزار و ۸۳۸ رای باطله در صندوق‌های رای شورای ششم مراغه وجود داشت.

همین مشارکت پایین، و پایین‌تر بودن تعداد رای‌های صحیح در شورای ششم مراغه موجب شد تا نفر نخست لیست منتخبان شورای ششم مراغه یعنی «ابراهیم خوش‌رفتار» با پنج هزار و ۷۶۷ رای برای عضویت این نهاد موثر در توسعه شهری انتخاب شود؛ در حالی که طی دوره‌های قبلی رکورد ۲۰ هزار رای نیز برای اعضای شورای مراغه ثبت شده بود.

نگاهی به ترکیب شورای مراغه طی پنج دوره گذشته 

نگاهی گذرا به ترکیب شورای اسلامی شهر مراغه طی پنج دوره گذشته نشان می‌دهد که حداقل ۲ و حداکثر ۶ عضو شورا تکرار شده است تا جایی که شورای اول با ترکیبی از معتمدان و یک فعال سیاسی شکل گرفت و شورای دوم مراغه با ترکیبی از چهار عضو تکراری تشکیل شد.

دوره سوم شورای شهر مراغه با آرای متفاوت و قابل تامل مردم این کهن‌شهر همراه شد زیرا برعکس ۲ دور قبلی، یک شخصیت سیاسی با سابقه فرماندار بودنش در شهرستان‌های اطراف وارد شورا شد و تنها ۲ نفر از اعضای شورای دوم تکرار شدند اما همه اعضای جدید تا حدودی سوابق کاری درخشان داشتند و شناخته شده بودند.

شورای چهارم مراغه دو تفاوت عمده داشت زیرا هم تعداد اعضای آن ۱۱ نفر بود و هم بیشترین تکرار اعضا را تجربه کرد تا جایی که ۶ نفر از ۱۱ عضو شورا در آن دوره تکرار شدند.

دور پنجم نیز پنج عضو تکراری داشت و سیدجواد عطارموسوی، علی عباسی، یحیی غلامی، مرتضی باستانی و رقیه رستمی تکرار شدند و ۲ عضو جدید شامل «احمد ملکی» و ناظم عزیزی» یکی با پشتوانه سوابق تحصیلی و دیگری به پشتوانه رای فرهنگیان که جمعیت قابل توجهی در مراغه دارند، به این نهاد راه یافتند.

پیام مردم مراغه در انتخابات شورای ششم روشن است

پیام مردم این کهن‌شهر برای مجموعه مدیریت شهری روشن است زیرا از یک طرف عده‌ای انگیزه لازم را برای مشارکت در انتخابات شورای ششم نداشتند و از طرف دیگر نیز شرکت‌کنندگان در انتخابات به تغییر اساسی و در حقیقت خانه‌تکانی در شورا رای دادند.

همین موضوع مسئولیت خدمتگزاران مردم در قبال توسعه پایدار این کهن‌شهر طی ماه‌ها و سال‌های پیش‌رو را سنگین‌تر می‌کند و به نظر می‌رسد هم منتخبان و هم مدیران شهری باید با حساسیت بیشتر مطالبه‌های مردم را دنبال کنند.

مطالبه‌هایی چون مبارزه با فساد، رفع تبعیض و توزیع عادلانه امکانات از یک سو و سرعت بخشیدن به رفع معضلات اساسی شهر چون ترافیک، آلودگی هوا و خدمات شهری نامناسب از سوی دیگر که برخی از مردم را از وضعیت موجود گله‌مند کرده است.

در انتخابات ۲۸ خردادماه ۲۰۱ هزار و ۲۳۴ نفر از مردم شهرستان مراغه واجد شرایط رای بودند که ۹۱ هزار و ۳۶۸ نفراز آنان در انتخابات شرکت کردند و منتخبان شورای ششم این کهن‌شهر نیز با شمارش ۵۱ هزار و ۳۸۰ رای ماخوذه مشخص شدند که چهار هزار و ۸۳۸ مورد از آنها رای باطله بود.

در این انتخابات به ترتیب «ابراهیم خوش‌رفتار» با پنج هزار و ۷۶۷ رای، «حسین شیخ‌فرجی» با پنج هزار و ۷۶۵ رای، «بهمن محمودی» با پنج هزار و ۶۹۵ رای، «ناصر رحمتی» با پنج هزار و ۶۴۴ رای، «رقیه سعیدی» با پنج هزار و ۲۰۴ رای، «الناز پاکرو» با پنج هزار و ۱۰۶ رای و «رضا عسگری» با چهار هزار و ۵۲۹ رای به عنوان اعضای اصلی انتخاب شدند.

همچنین «محمد اکرمی» با چهار هزار و ۲۲۷ رای، «محمد قربانی‌فر» با سه هزار و ۹۹۹ رای، «یحیی غلامی» با سه‌هزار و ۷۲۴ رای، «علی عباسی» با سه‌هزار و ۵۷۵ رای و «سیدمصطفی امامزاده» با سه‌هزار و ۴۲۱ رای به عنوان اعضای علی‌البدل شورای اسلامی شهر مراغه انتخاب شدند.