یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب تاکید کرد: تمامی مذاکرات برجام زیر نظر مقام معظم رهبری است و دولت آن را ادامه خواهد داد، انتخاب رئیسی خللی در ادامه مذاکرات وین ایجاد نمی‌کند.

به گزارش جارچی اخبار، علی صوفی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره این که سید ابراهیم رئیسی به عنوان سیزدهمین رئیس‌جمهور ایران در کمتر از چهل روز دیگر قرار است روی کار بیاید و اینکه چقدر ضرورت دارد وی به وعده‌‌های انتخاباتی خود در زمان انتخابات مخصوصا در رابطه با برجام جامه عمل بپوشاند، گفت: رفتار دولت در رابطه با برجام و دیپلماسی بسیار روشن است، مسیری که تا به امروز دولت روحانی طی کرده است، همسو با نظرات مقام معظم رهبری و حاکمیت بوده و زاوی‌ایه هم نداشته است که بگویم چیزی غیر این راه ادامه داده شده است.

انتخاب رئیسی خللی در ادامه مذاکرات وین ایجاد نمی‌کند

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری در  رابطه با برجام حساسیت خاصی داشتند، ایشان تمام جزئیات مذاکرات و مفاد برجام را زیر نظر داشتند و در حال حاضر هم سیاست ادامه مذاکرات به همان روشی که وجود داشته است، اتخاذ کرده‌اند. پس هنگامی که حضرت آقا و مجموعه حاکمیت اینگونه رفتار می‌کنند باید این روند ادامه پیدا کند.

وی یادآور شد: اتفاقا آقای رئیسی طی این سال‌ها در قوه قضاییه حضور داشته و جدا از حاکمیت نبوده است، بنابراین با خط مشی که در سیاست خارجی در پیش گرفته شده است، آشنایی دارد. من فکر نمی‌کنم انتخاب آقای رئیسی خللی در ادامه مذاکرات به وجود بیاورد.

تحریم‌ها وصل به مذاکرات است

صوفی ادامه داد: عده‌ای مانند جریان پایداری و کاسبان تحریم مخالف برجام هستند که اتفاقا همه این‌ها بالاخره جزو مجموعه‌های هستند که در این انتخابات از رئیسی حمایت کردند و شاید او هم مجبور باشد که با این‌ها کار کند اما این افراد تاثیرگذار نیستند؛ چراکه تصمیم درباره برجام و مذاکرات، یک تصمیم حاکمیتی است و شخص نمی‌تواند در آن تاثیرگذار باشد بنابراین برجام به راه خود ادامه خواهد داد.

وی تاکید کرد: تحقق وعده‌های آقای رئیسی بدون پیمودن این راه و ادامه راهی که دولت قبلی در این رابطه طی کرده است، امکان‌پذیر نیست؛ چراکه تحریم‌ها وصل به مذاکرات است و برای گشایش اقتصادی که لازمه تحقق وعده‌های آقای رئیسی یا هر رئیس‌جمهور دیگری این است نیاز است که این راه را ادامه دهند و تحریم‌ها را از میان بردارند.

دولت آینده باید ابتدا قیمت ارز را کنترل و ثابت نگه دارد

برای تثبیت نرخ ارز دیپلماسی در سطح بین‌المللی لازم است

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با اشاره به این که رئیس‌جمهور منتخب گفته است معیشت مردم را با ارز گره نخواهد زد، گفت: بحثی که آقای رئیسی در رابطه با ارز مطرح می‌کنند سیاست کشوری و استراتژیک نیست و در قالب همان استراتژی‌هایی که در حال حاضر وجود دارد جست‌وجو می‌شود.

وی افزود: دولت آقای روحانی ارز را رها کرده بود و ارز برای خودش جولان می‌داد، به خاطر داشته باشید از سال ۹۶ به این طرف این ارز بود که در کشور همه چیز را تعیین می‌کرد .

صوفی یادآور شد: مشاوران آقای روحانی و تیم اقتصادی وی نئولیبرال بود و رهاسازی ارز را به اجرا گذاشته گذاشتند و تعادل در اقتصاد کشور بهم خورد، به طوری که با قضایایی مانند انتخابات آمریکا و صحبت‌های یک سناتور نرخ ارز تحت تاثیر قرار می‌گرفت و عملاً در جاهایی حتی اقدامات دولت کارساز نبود.

وی ادامه داد: حال رئیسی آمده و می‌گوید من اجازه نمی‌دهم معیشت مردم به ارز گره بخورد، برای این کار لازم است ابتدا دولت قیمت ارز را کنترل و ثابت نگه دارد و مشکلات معیشتی مردم را حل کند بنابراین من فکر می‌کنم برای این کار دیپلماسی در سطح بین‌المللی لازم است و در سطح کلان استراتژی و تاکتیک‌ها تغییراتی به وجود نخواهد آمد.

وزارت کشور و وزارت امور خارجه دولت آینده باید توسط چهره‌های متعادل هدایت شوند

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که در زمان تبلیغات انتخابات برخی افراد تندرو در ستاد رئیسی مشغول به فعالیت بودند و حال جامعه از این قضیه نگران است که این افراد در دولت وی هم به کار گرفته شوند، گفت: بعضی از وزارتخانه‌ها هستند که نقش تعیین کننده‌ای دارند و حضور هر گرایش فکری در آن وزارتخانه‌ها می‌تواند در اوضاع و احوال داخلی و بین‌المللی تاثیرگذار باشد.

وی با بیان این که هریک از وزارت‌خانه‌ها نقش تعیین‌کننده‌ای دارند، اظهار داشت: مهم‌ترین وزارت‌خانه‌ای که باید بسیار به آن توجه کرد، وزارت امور خارجه است؛ چرا که اگر بخواهند از یک چهره وابسته به جریان تندرو استفاده کنند، قطعاً هیچ امیدی هم به تعامل با دنیا و حل مشکلات ما وجود وجود نخواهد داشت و این‌گونه آقای رئیسی هم فرصت خودش را از دست خواهد داد.

صوفی ادامه داد: وزارت‌خانه بعدی که بسیار حائز اهمیت است، وزارت کشور است که در استان‌ها هم می‌تواند آرامش ایجاد کند هم می‌تواند از نظر اجتماعی فضای ملتهبی را به وجود بیاورد به طوری که ما هر روز در گوشه و کنار کشور شاهد التهاب باشیم؛ از همین رو معتقدم اینجا هم اگر از یک شخصیت متعادلی استفاده نشود، به زیان کشور خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: بالاخره ایران یک کشور متکثر  از نظر قومی، قبیله‌ای و مطالبات گوناگون است و وزارت کشور از این نظر که کنترل اوضاع و حفظ آرامش را ایجاد کند، بسیار تاثیرگذار است، به ویژه این‌که باتوجه به دلیل نارضایتی مردم، ما در یک شرایط اجتماعی حساس و لرزان قرار داریم.

بهتر است اقتصاد از دست نئولیبرال‌ها خارج شود

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب خاطرنشان کرد:  نارضایتی از وضع موجود را در میزان مشارکت انتخابات  سال ۹۸ و سال ۱۴۰۰ مشاهده کردیم، بنابراین هنگامی که در کشور چنین وضعیتی وجود دارد، باید یک وزارت کشور عاقل و مردمی داشته باشیم تا بتواند مقابل مجلسی که اکثریت آن را افراد یک جناح و بعضی چهره‌های تندرو تشکیل داده است، بایستد. در غیر اینصورت اگر وزارت کشور بخواهد با این مجلس همراهی کند، آن وقت نمی‌توان اوضاع را کنترل کرد.

وی تاکید کرد: وزارت کشور تامین کننده امنیت و آرامش داخلی کشور است و حفظ آرامش در جامعه برای انجام کارهای اساسی و اصلاحات لازم در این روزها توسط پست‌های حساس و کلیدی بسیار مهم است.

این فعال سیاسی اصلاح طلب‌بیان کرد: در قدم بعدی وزارتخانه‌های اقتصادی، سازمان برنامه و بودجه، بانک مرکزی، صمت، تعاون، کار و رفاه اجتماعی بسیار مهم و تأثیرگذار هستند که باید با هم هماهنگ و یکدست باشند و از یک مکتب اقتصادی متعادل بومی استفاده کنند و از آن حالت‌های افراط و تفریطی گذشته خارج شوند.

وی تاکید کرد: دوری از افراط و تفریط در به ثبات رساندن اقتصاد بسیار مهم است و بهتر است اقتصاد از دست نئولیبرال‌ها خارج شود و یک هماهنگی در دستگاه‌های ذی صلاح به وجود بیاید.

اگر وزارتخانه‌ها به جان هم بیفتند، دولت کارآیی خودش را از دست خواهد داد

صوفی ادامه داد: وزارتخانه‌هایی تولیدی مانند وزارت کشاورزی و امور زیربنایی بسیار مهم هستند اما این امر  در سایه امنیت، رفع تحریم‌ها، ورود سرمایه خارجی و تعامل در سطح بین‌المللی می‌تواند به دولت کمک کند.

وی تاکید کرد: اگر وزارتخانه‌ها باهم خوب هماهنگ نباشند و مشکل ایجاد کنند و به جان هم بیفتند، دولت دیگر کارآیی خودش را از دست خواهد داد و به طبع رئیس‌جمهور نمی‌تواند به وعده‌هایش عمل کند.