نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، پردیس و اسلامشهر در مجلس گفت: تبادلات تجاری با کشورهای همسایه هم به نفع ایران خواهد بود و هم اینکه نیازهای آنها را تامین می کند؛ بنابراین چنین موضوعی باید در اولویت سیاست خارجی کشورمان باشد.

به گزارش جارچی اخبار، غلامحسین رضوانی درگفت وگوبا خانه ملت بر لزوم تعامل با کشورهای همسایه برای بهبود وضعیت اقتصادی در دولت سیزدهم اشاره کرد و گفت: وزارت خارجه هر کشوری در راستای منافع ملی تنظیم کننده ارتباطات بین المللی است و همچنین پیگیر مسائل و موضوعاتی در سطح جهان هستند.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، پردیس و اسلامشهر در مجلس افزود: متاسفانه برخی از مسئولان در مقاطعی دچار این توهم شدند که ارتباط با غرب برای کشورمان کافی است و در همین چند سال اخیر با غربگرایانی مواجهه شده ایم که ارتباط دنیا را فقط در آمریکا و چند کشور غربی می دیدند.

وی بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران علاوه بر اینکه باید با همه دنیا به معنای واقعی کلمه ارتباط برقرار کند به این موضوع نیز باید توجه داشته باشیم که از لحاظ جغرافیایی کشورهایی همچون هند، چین و البته همسایگانمان از گستردگی سیاسی و اقتصادی ویژه ای برخوردار هستند که نباید آنها را فراموش کرد.

این نماینده مردم در مجلس تاکید کرد: در دورانی که برخی ها به دنبال ارتباط با آمریکا و چند کشور اروپایی بودند و البته همین کشورها نیز ما را مورد تحریم های ظالمانه قرار دادند از ارتباط فعال با کشورهای مختلف دنیا غافل شدیم و حتی روابطمان با همسایگان هم مطلوب نبود و به نحوی فراموش شده بودند.

رضوانی اظهار کرد: مسئولان و به ویژه دستگاه دیپلماسی باید متوجه باشد که دنیا فقط غرب و آمریکا نبوده است؛ بنابراین ما باید با همه دنیا به ویژه کشورهای همسایه ارتباط داشته باشیم و قطعا اگر روابطمان با همسایگان به شکل مطلوبی صورت بگیرد بخش عمده ای از نیازهای آنها را با توجه به توانمندی هایی که دار هستیم تامین خواهیم کرد و سهم عظیمی را در بازار منطقه در دست می گیریم.

عضو مجمع نمایندگان استان تهران عنوان کرد: قطعا؛ اگر صادارات مناسبی را به کشورهای همسایه داشته باشیم، می توانیم تا حدودی از نفت بی بهره شویم؛ ضمنا اگر جهت گیری ها را اصلاح کنیم کشورهای همسایه راغب هستند که نیازهای بازار خود را از ما درخواست کنند و این نیز می تواند از طریق بازارچه های مرزی هم اتفاق بیفتد؛ چرا که بازارچه‌های مرزی ظرفیت مناسبی برای وارادات و صادارات هستند؛ ناگفته نماند که تبادلات تجاری با کشورهای همسایه هم به نفع ایران خواهد بود و هم اینکه نیازهای آنها را تامین می کند.