یک کارشناس سیاسی با بیان اینکه اظهارات روحانی در مورد موانع داخلی رفع تحریم ها، کار مذاکره کنندگان را سخت تر می کند گفت: طرف غربی در مذاکرات به این اظهارات استناد خواهد کرد.

به گزارش جارچی اخبار، فواد ایزدی کارشناس مسائل سیاسی در گفتگو با مهر ضمن تاکید بر عدم جدیت امریکایی‌ها برای بازگشت به برجام گفت: اصولاً برجام از اول نیازی به این همه رفت و آمد نداشت. اگر واقعاً آمریکایی‌ها می‌خواستند به برجام برگردند، می‌توانستند، مانند کاری که بایدن در روز اول ریاست جمهوری کرد و با امضای یک دستور اجرایی به پیمان پاریس بازگشت، لذا می‌توانستند نسبت به برجام نیز همین کار را انجام دهد.

این کارشناس مسئل بین الملل ادامه داد: لذا همانطوری که ترامپ دستور را امضا کرد و از برجام خارج شد، بایدن نیز می‌توانست در روز اول و در هفته اول، دوباره به برجام برگردد. بایدن این کار را نکرده است، چون نمی‌خواهند به متن فعلی برجام برگردند.

ایزدی تصریح کرد: بر اساس بند ۲۹ برجام، طرف مقابل متعهد شده است که در روند تجارت و فعالیت‌های اقتصادی ایران اخلالی ایجاد نکند، لذا اگر امریکایی‌ها اگر بخواهند به متن فعلی برجام برگردند، بر اساس این باید همه‌ی تحریم‌های دوران ترامپ را بردارند.

این استاد دانشگاه تهران در ادامه افزود: ترامپ نیز خودش اعلام کرد که فشار حداکثری بر ایران برای اخلال در روند تجارت بین المللی و اقتصاد ایران است.

بایدن نمیخواهند تحریم‌های دوران ترامپ علیه ایران لغو شود

وی ادامه داد: دموکرات‌ها و افرادی که الان در دولت آمریکا هستند نیز پس از اعلام تصمیم ترامپ، تاکید داشتند که هدف از این تحریم‌ها این است که دولت بعدی این کشور نتواند به برجام رجوع کند و برجام کاملاً نابود شود. از این دولت بایدن جهت نمی‎‌خواهند تحریم‌های دوران ترامپ لغو شود.

ایزدی گفت: آمریکایی‌ها می‌گویند که ما توافقی طولانی‌تر و قوی‌تر می‌خواهیم. یعنی می‌خواهند متن برجام را عوض کنند و محدودیت‌هایی که بعد از یک بازه زمانی طبق برجام باید پایان یابد را ادامه داده و افزایش دهند.

آمریکا به دنبال توافقی فراتر از برجام است

این کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: امریکایی‌ها می‌گویند توافق قوی‌تر می‌خواهیم، یعنی فراتر از برجام و در حوزه‌های مختلف از جمله سیاست خارجی و حوزه دفاعی کشور، امتیاز می‌خواهند.این مسائل همه فراتر از برجام است. لذا آمریکایی‌ها چون نمی‌خواهند به برجام برگردند، این معطلی را ایجاد می‌کنند و با مذاکره به دنبال گرفتن امتیاز بیشتر هستند.

ایزدی همچنین تاکید کرد: همانطور که از طرف ایران اعلام شده است، باید تحریم‌ها لغو شود و در همچنین در مورد این موضوع راستی‌آزمایی انجام شود که امریکایی‌ها این را قبول ندارند. امریکایی‌ها لغو را قبول ندارند و منظورشان تعلیق بعضی از تحریم‌ها است. راستی آزمایی را نیز قبول ندارند.

این استاد دانشگاه تهران افزود: وزیرخارجه آمریکا در کنگره گفت که به اندازه کافی از تحریم نگه می‌داریم که اهرم فشار اقتصادی بر ایران حفظ شود.

وی ادامه داد: دموکرات‌ها و جمهوری خواهان معتقدند ایران همیشه باید ذیل تحریم باشد و همیشه محدودیت‌ها علیه ایران اعمال شود.

ایزدی ضمن اشاره به اختلاف عقیده بین جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها در مورد اعمال تحریم‌ها علیه کشورمان تصریح کرد: دعوای دموکرات‌ها و جمهوری خواهان بر این اساس که دموکرات‌ها ترامپ را نقد می‌کردند که شما راحت از برجام خارج شده است و اگر ما بودیم در برجام می‌ماندیم و امتیاز بیشتری از ایران می‌گرفتیم. لذا آن‌ها به دنبال این هستند که به بخشی از برجام برگردند و بعد از آن که سیستم مدیریت کشور اسیر برجام شد بتوانند امتیاز بیشتری بگیرند.

این کارشناس مسائل سیاسی در پاسخ به سوالی در خصوص پیامدهای احتمالی پس از پاک کردن فیلم‌های دوربین‌های آژانس انرژی اتمی گفت: این موضوع هیچ مشکلی برای کشور ایجاد نمی‌کند. البته برای طرف مقابل نیز مشکلی ایجاد نخواهد کرد. چون طرف مقابل می‌داند که ما به دنبال ساخت سلاح هسته‌ای نیستیم.

وی در ادامه تاکید کرد: لذا کاری که آن‌ها باید انجام دهند این است که به جای تعلل و فرسایشی کردن مذاکرات، به تعهدات خودش عمل کند. در صورتی کهطرف غربی به تعهداتشان عمل کند، ایران نیز به تعهداتش عمل می‌کند. و دوربین‌ها شروع به فعالیت می‌کنند.

این کارشناس مسائل سیاسی با تاکید بر اینکه طرف‌های غربی از عدم حرکت جمهوری اسلامی ایران به سمت سلاح اتمی آگاه هستند، گفت: اگر ما به دنبال سلاح هسته‌ای بودیم آن‌ها، یک کاری می‌کردند که این توافق ادامه پیدا کند. البته هیاهوی رسانه انجام می‌دهند اما در عمل کاری انجام نمی‌دهند.

معلق نگه داشتن اجرای قانون هسته‌ای مجلس اشتباه است

وی ادامه داد: مصوبه مجلس، مصوبه خوبی بود اما اینکه الان به صورت دوره‌های ماهیانه آن را معلق نگه داشته اند روند خوبی نیست. زیرا طرف مقابل احساس فشار نمی‌کند و می‌داند مجلس هر چیزی را که تصویب کند به قوه مجریه می‌رود و آنجا اجرا نمی‌شود.

ایزدی همچنین در واکنش به صحبت‌های وزیر امور خارجه امریکا در خصوص اینکه احیای برجام منوط به تصمیم مقامات ارشد کشورمان است، گفت: این حرف‌ها حرف‌های جدید نیست. قبلاً نیز می‌گفتند.

وی ادامه داد: ما در داخل کشور یک مشکلی داریم و آن این است که، برخی از مقامات ارشد دولت، هر روز از برجام صحبت می‌کنند و مدعی هستند آمریکایی‌ها توبه کردند و مشکلی نداریم. لذا می‌خواهند به این شکل موضوع را برای مخاطب طرح کنند.

این استاد دانشگاه تهران تصریح کرد: شک نکنید که در آن طرف میز مذاکره، طرف غربی خواهد گفت که فلان مقام ارشد شما در قوه مجریه می‌گوید اگر مجوز صادر شود، تحریم‌ها برداشته شده است. لذا می‌گویند، همانطور که مقامات خودتان می‌گویند، مشکل ما نیستیم و مشکل در داخل خودتان است.

ایزدی افزود: این صحبت‌ها، کار مذاکره کنندگان را سخت می‌کند.

این کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: در برجام و مذاکرات، یک بعد داخلی، سیاست داخلی و رقابت داخلی داشته است که این قطعاً در راستای منافع ملی کشور نیست.

وی همچنین ادامه داد: آمریکایی‌ها از برخی از حرف‌های مقامات داخلی سو استفاده می‌کنند. به هرحال این ذات دشمن است و از دشمن هم چنین انتظاری وجود دارد.