وزیر تعاون در پیامی به مناسبت روز جهانی تعاون گفت: ۹۷ هزار تعاونی در سطح کشور فعال است که بیش از یک میلیون و ۸۰۰ هزار شغل مستقیم ایجاد کرده‌اند.

به گزارش جارچی اخبار، به نقل از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، «محمد شریعتمداری» در پیام خود به مناسبت روز جهانی تعاون نوشت: در جهان ۲۸۰ میلیون شغل توسط تعاونی‌ها ایجاد شده و در کشور ما نیز بیش از ۹۷ هزار تعاونی فعال است که بیش از یک میلیون و ۸۰۰ هزار شغل مستقیم ایجاد کرده‌اند.

وی، نظام دموکراتیک اداره کسب وکارهای تعاونی و رعایت اصل بین المللی «هر عضو، یک رای» و وجود شفافیت در همه فرایندهای کسب وکارهای تعاونی در بستر فضای خودنظارتی تعاونی ها (نظارت اعضاء بر عملکرد هیات‏ های مدیره و وجود بازرس تعاونی و سایر سازوکارهای نظارتی درون تعاونی) را از ویژگی های ممتاز تعاونی ها به شمار می آورد.

وزیر تعاون تصریح کرد: خوشبختانه در ایران نیز پس از ایجاد سامانه جامع و هوشمند بخش تعاونی کشور، اقدامات منحصر بفرد و ستایش برانگیزی برای ایجاد دولت الکترونیک و شفافیت روز افزون در تعاونی ها فراهم شده است.

وی تاکید کرد: سرعت و دقت در فرایندهای ایجاد و ثبت تعاونی ها و نظارت های هوشمند بر فرایندهای تعاونی از جمله مشخصه های این سامانه است که با اقبال و استقبال تعاونگران و همه کنشکران سازمانی حوزه تعاون مواجه شده است.

شریعتمداری افزود: توسعه نظام خلاقیت و نوآوری در کسب و کارهای تعاونی از طریق ایجاد مراکز نوآوری و توسعه تعاون و اندیشکده تعاون به عنوان تسهیل گران و پلی میان اعضای بخش تعاون کشور اعم از اتحادیه های تعاونی، اتاق تعاون و سایر تشکل های بخش با زیست بوم نوآوری کشور با هدف بازتعریف و کاربردی سازی مفهوم تعاون متناسب با نیاز روز و همچنین هموارسازی مسیر تبدیل ایده به محصول و دانش به ارزش در بخش تعاون با حمایت از فعالیت های تعاونی های نوپدید دانش بنیان و استفاده بهینه از ابزارهای قانونی موجود برای کمک به ایجاد و توسعه تعاونی های نوع جدید از دیگر اقدامات انجام شده در دولت تدبیر و امید است که به بهسازی تصویر ذهنی جامعه از تعاونی ها و بازآفرینی نقش و کارکردهای نوین تعاونی ها منجر شده است.

وی در بخش دیگری از این پیام گفت: آمادگی تعاونی های موجود برای عهده گرفتن نظام توزیع هوشمند کالاها و خدمات با رویکرد حذف واسطه‏ های غیر ضرور به منظور کاهش قیمت تمام شده کالاها و خدمات و ایجاد ارتباط مستقیم بین تولید کننده و مصرف کنندگان نهایی از دیگر ویژگی های تعاونی های کشور است که امید می رود از این ظرفیت بی نظیر در دولت سیزدهم به نیکویی استفاده شود.