رییس کل دادگستری ایلام گفت: فعالیت های دادگستری استان در سال های اخیر از تضییع حدود ۳۰ هزار میلیارد ریال از حقوق بیت المال جلوگیری کرده است.

به گزارش جارچی اخبار، علی دهقانی روز پنجشنبه در دیدار رییس قوه قضاییه با قضات و کارکنان دادگستری ایلام اظهار داشت: بازگرداندن محدوده باند فرودگاه ایلام به مالکان اصلی و همچنین مدرسه ای در محدوده مرکزی شهر ایلام تنها ۲ نمونه از فعالیت های صورت گرفته برای جلوگیری از حقوق بیت المال در استان ایلام بوده است.

وی افزود: سال گذشته یک هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی ملی استان در نتیجه پیگیری های دستگاه قضایی در استان به بیت المال بازگردانده شد.

دهقانی تاکید کرد: یکی از برنامه های اجرا شده در استان تکمیل طرح کاداستر است که تاکنون این برنامه در سطحی به گستره ۷۳۰ هزار هکتار معادل ۸۰ درصد اراضی انجام گرفته است و ۲۰ درصد باقیمانده نیز امسال به پایان خواهد رسید.

رییس کل دادگستری ایلام  یادآور شد: جلوگیری از تعطیلی واحدهای صنعتی و تولیدی از رویکردهای دادگستری استان بوده و در این راستا ۵۶ واحد تولیدی سال گذشته به چرخه فعالیت بازگشته است.

وی رشد ۸۶ درصدی استفاده از مجازات های جایگزین حبس و همچنین رشد ۳۰۰ درصدی استفاده از پابند الکترونیک را از دیگر توفیقات دستگاه قضایی در ایلام عنوان کرد.

رییس کل دادگستری ایلام اضافه کرد: سرانه رسیدگی به پرونده‌های قضایی به نسبت تعداد قاضی در استان افزایش ۱۳۰ درصدی داشته و از ۶۰ فقره به ۱۴۰ فقره در ماه رسیده است.

دهقانی  گفت: ابلاغ الکترونیک در رسیدگی به پرونده‌های واصله در استان رشد ۱۱ درصدی داشته و در زمینه دادرسی الکترونیک ایلام رتبه دوم کشور را کسب کرده است.

وی افزود: ۹۲ درصد قضات استان با تصویب دادستان قضات ارتقا رتبه پیدا کرده اند، ضمن اینکه در زمینه بازرسی ها افزایش ۹۲ درصدی داشته و بازرسی از کلانتری ها و بازداشتگاه ها زندان ها رشد ۱۰۰ درصدی داشته است.

حجت‌الاسلام و المسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای رییس قوه قضاییه روز پنجشنبه در راس هیاتی از معاونان این قوه از طریق فرودگاه شهدا وارد ایلام شد و مورد استقبال نماینده ولی فقیه در استان و استاندار ایلام قرار گرفت.

در این سفر مسائل و مشکلات قضایی و حقوقی استان ایلام و نتیجه ارزیابی تیم‌های کارشناسی که از هفته‌های گذشته برای بررسی آخرین مسائل و تهیه گزارش‌های کارشناسی در این استان حضور یافته‌اند در دستور کار قرار خواهد گرفت.

دیدار با قضات، کارکنان و مسئولان قضایی و حضور در جلسه شورای اداری از برنامه‌های رییس قوه قضاییه در سفر به استان ایلام خواهد بود.