خریدوفروش ضایعات یک شغل بسیارپردرآمد است که به بازیافت زباله‌ها کمک می‌کند. ضایعات ازنظر تعریف به موادی گفته می‌شودکه دیگربرای انسان قابل استفاده نیستندو می‌توانند از کاغذ و کتاب‌های کهنه تا وسایل الکترونیکی مستعمل را شامل شوند.بازار خریدوفروش ضایعات بسیار پر سوداست و می‌توان ازاین راه به ثروت رسید.

کشورهای توسعه یافته تر به عبارتی صنعتی تر ضایعات بیشتری تولید می کنند.  قیمت بازار خرید و فروش ضایعات به عوامل مختلفی از جمله موقعیت جغرافیایی ، درجه صنعتی شدن و سطح مشارکت در اقتصاد جهانی بستگی دارد.  ضایعات معمولاً پس از جمع آوری به انبارهایی در حومه شهر منتقل شده و پس از تفکیک به کارخانه های بازیافت ارسال می شوند. در همین انبارها گاهی اوقات دستگاه هایی استفاده می شود که ضایعات تفکیک شده را به صورت فشرده در می آورند که حمل و نقل آنها را ساده تر می کند.

خرید و فروش ضایعات علاوه بر اینکه یک شغل سودآور با حداقل سرمایه است می تواند به صرفه جویی در منابع طبیعی و همچنین پاکسازی محیط زیست کمک کند. در ادامه توضیحات بیشتری در رابطه با بازار پر سود خرید و فروش ضایعات ارائه می گردد.

کسب درآمد با خرید و فروش ضایعات مختلف

۱- ضایعات ساختمانی

این ضایعات شامل انواع فلزات خصوصاً فولاد، سیم و کابل ها، پلاستیک و بسیاری از موادی است که در حین ساخت و ساز یا تخریب تولید می شوند. این ضایعات معمولاً از طریق مزایده خرید و فروش می شوند و پس از جداسازی بر اساس وزن به کارخانه های مختلف فروخته می شوند. ضایعات ساختمانی جزء ضایعات سوآور دسته بندی می شوند و بازار گسترده ای دارند.

۲- ضایعات فلزی

پر سود ترین بازار خرید و فروش ضایعات را فلزات به خود اختصاص می دهند. ضایعات آهن و مس، آلومینیوم، چدن و روی برخی از رایج ترین ضایعات فلزی هستند. ضایعات آهن و دیگر فلزات پس از جمع آوری تفکیک شده و به کارخانه های بازیافت تحویل داده می شوند. قیمت هر کیلو از این فلزات بر اساس قیمت جهانی آنها متفاوت است و ارزش مادی بسیار بالایی دارند زیرا می توانند با هزینه کمتر نسبت به سنگ معدن مجدداً وارد چرخه تولید شوند.

۳- ضایعات لاستیک و پلاستیک و مواد پلیمری

به دلیل گسترش کاربرد این ترکیبات اکنون ضایعات پلاستیک و لاستیک و مواد پلیمری بازار پر سود و گسترده ای دارد. این ضایعات به راحتی قابل بازیافت هستند و آنقدر پر سود هستند که بخشی از هزینه های کارخانه های پلاستیک و پلیمر از فروش ضایعاتی که حین تولید ایجاد می شود، تأمین می گردد.

۴- ضایعات کاغذ و کارتن

جمع آوری و پرس ضایعات کاغذ و کارتن یکی از شغل های پر سود و راحتی است که با خرید کارتن های خالی و کاغذهای باطله شروع می شود. این ضایعات با دستگاه ها به صورت پرس در می آیند تا فضای کمتری اشغال کنند و سپس به کارخانه های بازیافت ارسال می شوند.

۵- ضایعات چوب

خرید و فروش ضایعات چوب نیز بازار پر سود و گسترده ای دارد. تراشه های چوب بیشتر برای اصطبل ها و محل پرورش حیوانات مورد استفاده قرار می گیرند. ضایعات چوب شامل تخته ها و حتی شاخه های حاصل از هرس درختان است که می توان آنها را برای تولید دکوری ها و بسیاری از وسایل چوبی دیگر مورد استفاده قرار داد.

۶- ضایعات روغن سوخته

ضایعات روغن شامل باقی مانده روغن های خوراکی و معدنی است که به روغن سوخته نیز معروف است. این روغن ها با رهاسازی در محیط زیست باعث آلودگی خواهند شد زیرا تجزیه آنها به کندی صورت می گیرد. این ضایعات پس از جمع آوری طی مراحل مختلف بازیافت شده و به  ترکیبات کاربردی مانند روغن های روانکاری تبدیل می شوند که برای آب بندی و جلوگیری از زنگ زدگی فلزات استفاده می شوند.

۷- ضایعات شیشه و بلور

ضایعات شیشه و بلور اغلب به خرده شیشه های حاصل از شکستن ظروف شیشه ای یا در و پنجره ها اشاره دارد. خرید و فروش ضایعات شیشه های رنگی و سفید قیمت های متفاوتی دارد و آنها اغلب به کارخانه های شیشه و بلور فروخته می شوند و پس از ذوب مجدداً وارد چرخه تولید می شوند.

۸- ضایعات مواد شیمیایی

ضایعات مواد شیمیایی طیف گسترده ای از ترکیبات شیمیایی مورد استفاده در صنایع مختلف را به خود اختصاص می دهد. این ترکیبات نسبت به ضایعات دیگر خطرناک تر هستند و باید جوانب احتیاط را در جمع آوری آنها بیشتر رعایت کرد. ضایعات مواد شیمیایی برای محیط زیست نیز بسیار خطرناک هستند و با جمع آوری و بازیافت مجدد آنها می توان کمک بزرگی به اکوسیستم های طبیعی نمود.

۹- ضایعات الکترونیک

خرید و فروش ضایعات الکترونیک بازار بسیار پر سود و گسترده ای دارند. این ضایعات شامل کامپیوترهای سوخته، تلفن های همراه، تبلت و هر نوع لوازم الکترونیکی دیگری است که قابلیت کاربرد ندارد. اجزاء به کار رفته در ساخت این وسایل بیشتر برای بازیافت فلزات گران قیمتی مانند طلا تفکیک و جداسازی می شوند.

۱۰- ضایعات کشاورزی و دامداری

ضایعات کشاورزی و دامداری طیف گسترده ای از ضایعات مختلف را به خود اختصاص می دهند. مثلاً ضایعات حاصل از برداشت محصولات کشاورزی را می توان به عنوان خوراک دام یا برای خمیر کاغذ مورد استفاده قرار داد. ضایعات دامی نیز می توانند به پودر تبدیل شده و مجدداً به مصرف خوراک دام ها برسند.