رییس جمهوری گفت: استانداران مناطق مرزی این اختیار را دارند که با استان‌های همجوار کشورهای همسایه در زمینه تبادلات تجاری، تردد و امنیت مرزی ارتباط برقرار کنند.
به گزارش جارچی اخبار، آیت الله سید ابراهیم رییسی عصر امروز جمعه در دیدار با خانواده‌های معظم شهدا، ایثارگران، نخبگان و جمعی از اقشار مختلف مردم استان اردبیل که در سالن ولایت این شهر برگزار شد، ولادت با سعادت نبی مکرم اسلام(ص) و امام صادق(ع) را تبریک گفت و افزود: انشاءالله خداوند متعال به برکت این دو مولود با برکت، برکاتش را بر جمع ما، نظام مقدس و امت اسلامی نازل فرماید.

رییس جمهوری افزود: برای بنده توفیقی است که امروز در دارالارشاد حسینی و ابوالفضلی علیهما السلام در جمع مردم فرهیخته، ولایتمدار، غیرتمند، باوفا و نام‌آور استان اردبیل هستم. نماینده مقام معظم رهبری در استان که از مفاخر روحانیت هستند، همسر شهید، صنعتگر بزرگوار، فعال اقتصادی و جوان عزیزمان در ارتباط با دغدغه رفع محرومیت از استان مطالب بسیار خوبی را مطرح کردند. حتما همه شما نکاتی دارید که فرصت نشد در این وقت محدود بیان کرد انشاءالله بنده را از دیدگاه‌های ارزشمندتان بهره‌مند کنید تا بتوانیم از این نظرات بهره ببریم.

آیت الله رییسی با گرامیداشت ایام با برکت ربیع و مولود با برکت ربیع‌الاول، اظهار کرد: آنچه در فلسفه بعثت و فلسفه مبعوث شدن به رسالت نبی مکرم اسلام بیان شده، آن است که ایشان برای تعلیم و تربیت، یاددادن انسان آمده است. معلم اول بشریت نبی مکرم اسلام(ص) است. تقارن دو مولود در یک روز شاید در ابتدا به نظر تصادفی برسد، اما حقیقت آن است که این تقارن معنادار است. همچنان که مولودی در گوشه‌ای از عالم متولد می‌شود و در گوشه دیگری از عالم دریاچه خشک می‌شود یا کنگره‌های کاخی می‌ریزد یا وقایعی که همزمان با آن اتفاق می‌افتد. اینها تقارن با معنایی دارند.

رییس دولت سیزدهم اضافه کرد: مولودی در سالی پا به این عالم می‌گذارد و مولود دیگری در سال‌های بعد اما در یک روز به دنیا می‌آید معنی این سخن شاید این باشد که کسی که سخن پیامبر را می‌شنود، تفسیر این سخن را از زبان امام جعفربن محمدبن صادق(ع) گوش کند و او راه را برای انسان بنمایاند و خدا را شاکریم که معتقد به وجود مقدس امام صادق و رهرو راه ایشان هستیم.

رییس جمهوری ادامه داد: این منطقه مفاخر بزرگی دارد که علمای عامل واصل هستند. محقق اردبیلی، مقدس اردبیلی چهره‌هایی هستند که امروز هم سخنان و مشی و سیره آنها نه فقط برای اردبیلی‌ها، بلکه برای ایران و عالم و جهان اسلام درس است و برای همه الگو هستند. و همه ما را با سلوک خودشان به خدا می‌خوانند.

آیت الله رییسی اضافه کرد: ما در زمان خودمان نه مقدس اردبیلی و محقق را و نه بزرگانی از این دست را درک نکردیم. اما آیت‌الله مشکینی را دیدیم و در درس تفسیر ایشان شرکت می‌کردیم. گاهی به منزل ایشان می‌رفتیم و کتاب‌های ایشان را نگاه می‌کنیم. ‌آیت الله مشکینی واقعاً انسانی فرهیخته و وارسته و انسانی واصل بودند. وقتی انسان به سلوک ایشان نگاه می‌کند به خدا نزدیک می‌شود.

وی با تبیین وجوه شخصیتی آیت الله مشکینی گفت: آیت الله مشکینی عالم ربانی هستند. عالم ربانی کسانی است که نگاه به او، نگاه به کتاب و سیره او انسان را به خدا نزدیک می‌کند.اینها هیچ کدام انسان را به خود نخواندند و همه انسان‌ها را خدا خواندند.

رییس جمهوری اضافه کرد: امام خمینی(ره) ۲۲ جلد صحیفه نور دارد. در هیچ کجا نمی‌بینید که مردم و انسان‌ها را به خودشان فرا بخواند همیشه به خدا فرا می‌خواند و می‌فرماید پیروزی‌ها از آن خداست. اگر می‌بینید در جایی کاستی وجود دارد باید بینیم ما دچار غرور نشدیم و مشکل از ما است. این نگاه علمای ربانی است که انسان را به خدا فرا می‌خوانند انسان به اینها که نگاه می‌کند، راه خدا را فرامی‌گیرد.

رییسی در بخش دیگری از اظهارات خود با تاکید بر اینکه فرهنگ ریل‌گذاری برای بسیاری از مسائل اجتماعی است و تعلیم و تربیت نقش و جایگاه زیربنا دارد، گفت: نباید رسیدن به مسائل اقتصادی و معیشت ما را از توجه به مسائل پایه‌ای و اساسی که همان فرهنگ است، باز دارد.

وی در ادامه با تایید اظهارات یکی از بانوان حاضر در جلسه درباره جایگاه زنان در اجتماع و لزوم توجه به مشکلات بانوان، مسئله خانواده و نهاد خانواده گفت: این موضوعات باید همواره به عنوان یک محور مورد توجه و تاکید قرار گیرد. توجه به کرامت مادران، ضرورت توجه به مسئله جمعیّت که نکته بسیار محوری است و تسهیل شرایط ازدواج نکات مهم و قابل توجه است.

رییس جمهوری خاطرنشان کرد: از این جهت بازخوانی حیات اجتماعی صدیقه طاهره(س) به عنوان الگوی نه فقط زنان، بلکه می تواند برای عالم و آدم فراروی انسان به عنوان یک الگوی برتر مطرح باشد.

رییسی با اشاره به اظهارات یکی دیگر از نخبگان استان اردبیل اظهار کرد: عقیده ندارم هر اندیشه و نوآوری است در تهران است. ما در استان‌ها، فرهیختگان، چهره‌ها و نوآوری‌ها و خلاقیت‌هایی داریم که حتماً باید به این فرهیختگان و چهره‌های اندیشمندی که بین زنان و مردان فرهیخته در استان‌ها هست، توجه شود.

 به ظرفیت عظیم استانها توجه داریم

وی با تاکید بر لزوم توجه به دانشگاه‌ها و حوزه‌ها در استان‌ها گفت: من از آنجایی که هم در استان و هم در مرکز کار کردم، عمیقا عقیده دارم گاهی در استان‌ها ایده‌ها و نظراتی هست که در تهران پیدا نمی‌شود. بنابراین حتماً باید نگاه به استان‌ها و فرهیختگان مورد توجه باشد و ما در دولت به ظرفیت‌های عظیم استانها توجه داریم.

رییسی جمهوری همچنین درباره شرکت‌های دانش‌بنیان و فناوری‌ها گفت:‌ علم و فناوری و کار دانش‌بنیان از اموری است که بسیار مورد تاکید مقام معظم رهبری است و ایشان حقیقتاً به این امر اهتمام دارند. مسئله حمایت از کار دانش بنیان در همه حوزه‌ها و حمایت مالی و حقوقی از عزیزانی که در این حوزه فعال هستند هم در معاونت مربوطه در ریاست جمهوری و هم وزارت علوم و در بخش‌های دیگر مورد توجه است و معتقدیم کار دانش‌بنیان باید در مورد حمایت قرار بگیرد.

رییس دولت سیزدهم اظهار کرد: استفاده از فناوری و دانش در حوزه صنعت، کشاورزی و بسیاری از حوزه‌ها می‌تواند دارای ارزش افزوده بسیاری شود و از این جهت مسئله حمایت در حوزه فناوری‌های نوین و کار دانش‌بنیان مورد حمایت است.

 اقتصاد گردشگری در دولت مورد توجه است 

رییس جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود درباره اقتصادی گردشگری گفت:‌ عمیقاً معتقدم در استان اردبیل اقتصاد گردشگری هم می‌تواند اشتغال ایجاد کند، هم ثروت آفرینی کند و هم می‌تواند به تولید، اقتصاد و مسائل مختلف استان که دغدغه همه عزیزان هست، رونق بخشد.

رییسی اضافه کرد: بنابراین مساله اقتصاد گردشگری محوریت دارد و در برنامه کار دولت است و مسئولان مربوطه مسئله اقتصاد گردشگری را به عنوان یک ضرورت دنبال می‌کنند.

وی در ادامه راه‌آهن را از زیربناهای توسعه اقتصادی گردشگری عنوان کرد و با اشاره به بازدید خود از راه آهن اردبیل گفت: این پروژه قرار بوده ۶ ساله تمام شود اما ۱۵ سال طول کشیده است. اما عزیزان به ما وعده دادند با حمایت دولت به زودی بتوانند انتظار مردم اردبیل را عملی کنند و زودتر کار راه‌آهن دنبال شود.

 موضوع راه آهن اردبیل را پیگیری خواهیم کرد

رییس جمهوری بیان کرد: از آنجایی که پیشینیان وعده شنیده شدن صدای بوق قطار اردبیل را دادند این را نمی‌گویم اما به عزیزان تاکید کردم که من حتماً می‌خواهم مسئله راه‌آهن دنبال شود. دولت هم باید حمایت‌های مالی انجام دهد و ما آن را پیگیری خواهیم کرد تا  انتظار استان اردبیل و بحث زیرساخت‌های گردشگری در این استان فعال شود و این موضوع را آقای استاندار و مسئولین مربوطه با جدیت دنبال خواهند کرد.

رییس دولت سیزدهم با تاکید بر لزوم توسعه سرمایه گذاری در استان اردبیل گفت: ما باید مشوق‌هایی را در زمینه سرمایه گذاری تعریف کنیم و استاندار و معاونت اجرایی این موضوع را دنبال کنند که مشوق‌هایی را برای سرمایه‌گذاری استان اردبیل قرار دهیم. البته اردبیل به قدر کافی جاذبه دارد. مشوق را باید در جاهایی قرار دهیم که جاذبه لازم را نداشته باشد . اردبیل جاذبه لازم را دارد فقط باید همت و پیگیری شود که این کار اتفاق بیفتد.

آیت الله رییسی تسهیل سرمایه‌گذاری را موضوع مهمی برای دولت توصیف کرد و گفت: این موضوع حتماً باید مورد تاکید قرار بگیرد و ما هم می‌دانیم که این مسئله می‌تواند مشکل را حل کند. موضوع تخصیص زمین برای شهرک‌های صنعتی را هم آقای استاندار دنبال می‌کند.

رییسی عنوان کرد: صنعتگر عزیزی که درباره موضوع ام دی اف حرفشان را بیان کردند و گفتند حتما باید امکانی فراهم شود تا ایشان بتواند خلاقیت و ابتکارشان را عملیاتی کنند.

وی با بیان اینکه در حوزه مسائل اقتصادی دیپلماسی قوی لازم داریم، اظهار کرد:در حوزه آب منطقه یککار دیپلماسی قوی لازم است که وزارت امور خارجه کار را دنبال می کند. امروز صبح در جلسه ای به آقای استاندارگفتم که استانداران ما که در نقاط مرزی این اختیار را دارند که با استان‌های همجوار کشورهای همسایه ارتباط و تبادل تجاری و امنیت مرزها و ارتباطات بین دو استان را که تسهیل کننده ارتباطات مردم است، را پیگیری کنند و این هم مورد تایید ما است.

رییس جمهوری همچنین درباره نقاط محروم و دغدغه جوانان تحصیل‌کرده بیکار در استان گفت: اگر ظرفیت استان در اقتصاد کشاورزی، اقتصاد گردشگری و اقتصاد دیجیتال فعال شود و اگر فعالیت حوزه دانش بنیان انجام گیرد، ما در استان دغدغه بیکاری نخواهیم داشت.

رییسی بیان کرد: البته در ابتدای کار با مشکلاتی مواجه هستیم .از کمبودهای جدی و وضعیتی که دولت تحویل ما شده است، باخبر هستید ولی من این دغدغه‌ها را به شما عزیزان که حس پیشرفت کشور را دارید منتقل نمی‌کنم و کار ما این نیست که دغدغه را به شما منتقل کنیم.

 کار کشاورزی باید تضمین شده و به صرفه باشد

وی خاطرنشان کرد: شما باید مشکلات و دغدغه‌ها را به ما منتقل کنید ما هم باید با توکل به خدا و توسل به ائمه اطهار به ویژه روح مقدس حضرت ابوالفضل که مشکل‌گشاست کار را پیش ببریم. یقین هم داریم با اخلاص شما و همت مدیران گشایش‌های جدی در کشور ایجاد خواهد شد.

رییسی تصریح کرد: من آینده را بسیار روشن می‌بینم از جهت اینکه گشایش‌هایی در حوزه‌های مختلف برای کشور با همت مردان و زنان فرهیخته کشور ایجاد خواهد شد.

رییس دولت سیزدهم در ادامه درخصوص آسیب‌های اجتماعی گفت: حوزه آسیب‌های اجتماعی که برخی از آنها را حضرت آیت الله عاملی و برخی را هم خواهران و برادران مطرح کردند، معلول علت‌هایی است. برای مثال حاشیه‌ شهرنشینی برای این است که به اقتصاد روستاها توجه نکردیم. روستا، کارخانه بزرگ تولیدی است که روستاها آب، برق، نفت و گاهی وقت‌ها گاز هم دارد ولی می‌بینیم که روستایی در روستا نمی‌ماند.

وی یادآورشد: اینها برای جاذبه پیدا کردن لازم است اما کار کشاورزی باید برای روستایی صرفه داشته باشد و تولید پیش‌بینی و برنامه‌ریزی داشته و تضمین شده باشد خرید محصول کشاورزی او باید تضمین شود وقتی اینطور باشد چرا باید به حاشیه شهر بیاید که خود و خانواده‌اش را اذیت کند.

پاسخ ناهنجاری‌های اجتماعی نامشخص نیست

رییس جمهوری بیان کرد: این موضوع به این دلیل است که به اقتصاد روستا توجه بایسته نشده است. برنامه ما این است که اقتصاد روستا را فعال کنیم تا اقتصاد روستا فعال شود.

رییسی در ادامه با اشاره به ریشه ها و علل آسیبهای اجتماعی مانند طلاق، حاشیه‌نشینی، اعتیاد و ناهنجاری‌های اجتماعی گفت: گر بخواهیم بحث آکادمیک بکنیم که علت طلاق و اعتیاد و بسیاری از ناهنجاری‌ها چیست به اعتقاد من پاسخ‌های خیلی نامشخصی ندارد و پاسخ‌های پیچیده دست‌نیافتنی نیست.

وی خاطرنشان کرد: شکل دادن به وضعیت اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جامعه و توجه به زیرساخت‌های فرهنگی و ایجاد اشتغال از از این ناهنجاری‌ها می‌کاهد.

رییس جمهوری گفت: یکی از عوامل ناهنجاری‌های اجتماعی، بیکاری است که ممکن است هم اعتیاد بیاورد و هم به دنبال آن طلاق ایجاد ‌کند. اگر به زیرساخت‌ها که مسائل اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است توجه شود شاهد کاهش آسیب‌های اجتماعی و ناهنجاری‌های اجتماعی در جامعه خواهیم بود.

 در استفاده از جوانان از حرف‌های این وآن جا نزنید

وی عنوان کرد: من به استاندار که خودشان هم از جوانان فرهیخته است درباره توجه و نقش دادن به جوانان و مدیران جوان تاکید کردم و گفتم به هیچ عنوان با حرف‌های این و آن جا نزنید ممکن است در جایی تجربه کافی نداشته باشد اما روحیه و غیرت جوان، وفاداری، روحیه ایثار و از خودگذشتگی، مقاومت در راه هدف، این روحیات برای پیشرفت کار دولت بسیار می‌تواند کارساز و موثر باشد.

رییس جمهوری خاطرنشان کرد: ما دیدیم که امام خمینی(ره) به جوان‌ها اعتماد کردند رهبر معظم انقلاب هم به جوانان اعتماد کردند. ما هم به جوانان باید اعتماد کنیم. یقین بدانید نتیجه بایسته خواهید داشت.امیدوارم حضور ما در استان در این ایام بابرکت و با حضور با صفای شما بتواند مسائلی که دغدغه امروز شما هست  را دنبال کند و مشکلاتی را از استان کاهش دهد.