سرپرست اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی اردستان گفت: نبود امنیت شغلی مشکل اصلی کارگران است که باعث شده این قشر امیدی نداشته باشند که تا چه زمانی مشغول به کار هستند.
به گزارش جارچی اخبار به نقل از ایسنا، مهدی خانی صبح امروز (پنج شنبه) در جمع خبرنگاران اظهار کرد: با درایت مقام معظم رهبری، سال جدید به عنوان سال رونق تولید نامیده شد که نشان از اهمیت و نگاه ویژه‌ای است که به تولید وجود دارد. قطعا اگر موضوع تولید در کشور برطرف شود می‌توانیم تحریم‌هایی که گریبان گیر جامعه است را خنثی کنیم.
وی افزود: وقتی موضوع تولید مطرح می‌شود به تبع آن بحث کارگری نیز به عنوان صف مقدم این بحث عنوان می‌شود که موجب رونق تولید است. همانگونه که بهار باعث رویش و زنده شدن زمین می‌شود قطعا کار نیز باعث رونق تولید می‌شود.
سرپرست اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی اردستان هدف از برگزاری هفته تعاون و کار را نگاه بیشتر مسئولان به کارگران و رفع مشکلات این قشر جامعه دانست و گفت: بیشترین مشکلی که کارخانه‌ها با آن مواجه هستند موضوعات اقتصادی است که باعث شده برخی کارفرماها نتوانند حتی حقوق و مزایای کارکنان را تامین کنند.
وی ادامه داد: همچنین نبود امنیت شغلی موضوع اصلی کارگران است که باعث شده این قشر امیدی نداشته باشند که تا چه زمانی در آن واحد مشغول به کار هستند.
خانی، نبود فرصت شغلی زیاد در اردستان را یکی از مواردی عنوان کرد که باعث چالش امنیت شغلی کارگران شده و گفت: با افتتاح چند طرح اشتغالزایی که در سال جاری به بهره برداری می‌رسد تا حدودی این مشکل برطرف خواهد شد.
وی به پروژه‌های اشتغال زایی در سطح شهرستان هم اشاره کرد و گفت: کارخانه فولاد کویر و کارخانه کویر مقوا دو واحدی است که برآورد می‌شود پس از بهره برداری در سال جدید زمینه اشتغال حداقل ۲۰۰ نفر را فراهم کند.
سرپرست اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی اردستان در خصوص کارگران افاغنه در شهرستان گفت: آمار دقیقی از اشتغال اتباع بیگانه در منطقه وجود ندارد و آمارهایی که داده می‌شود حدودی است. حضور اینگونه افراد حتی با کارت اقامت نیز ممنوع است.
خانی اضافه کرد: البته کاهش ارزش پول ملی باعث شده تا حدود قابل توجهی کارکنان افاغنه از شهرستان مهاجرت کنند. ولی هنوز هم تعدادی از این افراد در حوزه‌های کشاورزی و دامپروری و عمرانی فعالیت دارند. سختی کار، بیمه نشدن و کیفیت کار باعث شده نیروهای افغانی بیشتر مشتری داشته باشند.
وی با اشاره به اینکه یکی از وظایف ذاتی اداره تعاون کار برخورد با واحدهایی است که کارگر اتباع بیگانه دارند، گفت: هر کارگاه و واحد صنعتی که کارگر اتباع بیگانه داشته باشد به ازای یک روز کارکرد پنج روز (۲۵۰ هزار تومان) جریمه می‌شود. در ۱۳۵ گشتی که سال گذشته انجام شده است حدودا ۵۴ تبعه افغانی شناسایی و کارگاه‌های متخلف بیش از ۷۵ میلیون ریال جریمه شدند.
سرپرست اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی اردستان ادامه داد: در سال گذشته تعداد ۱۷۹ پرونده هیئت تشخیص رسیدگی شده که بیشترین موضوعات آن اختلافات کارگر با کارفرما بوده است. همچنین ۵۳۲ مورد بازرسی از محیط‌های صنفی و کارخانه انجام شده و موارد ایمنی و تخلفات بررسی شده است. ۱۲ حادثه اتفاق افتاده که در این میان یک نفر فوت کرده است.